Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har fyra videofilmer i olika format som jag vill redigera till en film i premiere pro CS4. Videofilmerna är från mitt bröllop, så jag kan inte filma om materialet. De format jag har är:

.avi (fångad från DV-kamera) 720x576 format 16:9 PAL

.mod (från hårddiskkamera) 720x576 format 16:9 PAL

.mpg (från hårddiskkamera) 720x576 format 16:9 PAL

.mts (från hårddiskkamera) 1920x1080 format 16:9 PAL

De flesta klipp kommer användas från videon i formatet .mod.

Det jag behöver hjälp med är hur jag ska göra för att få in alla videofilmer i ett nytt projekt samt vilka "project settings" jag ska använda? Gissar att jag måste konvertera vissa av videofilmerna då premiere pro CS4 inte stöder formatet .mod och att .mts är i en annan videostorlek. Hur gör jag då om jag ska konvertera på bästa sätt utan att förlora en massa kvalitet, vad ska jag konvertera till och vilka inställningar ska jag använda? Och vilket program är bäst att konvertera i?

Tacksam för hjälp!

Postad

Två frågor vars svar underlättar för att ge eventuell hjälp.

1. Vad är slutmålet med redigeringen. En DVD eller för att lägga ut på youtube etc?

2. Har du någon aning om materialet i fråga är progressivt eller interlace och 25 eller 24 frames i sekunden?

Mvh /Pontus w

Postad

Hej!

Slutmålet med filmen är en DVD. Alla videoklipp är i 25 frames/sec.

Jag vet inte om videoklippen är progressiva eller interlace. Hur kan jag ta reda på det?

Postad

Om du uppdaterar CS4 till 4.2.1 kan du bara ändra filändelsen till .mpeg så kommer .mod att fungera. Troligen är DV-filerna och MOD-filerna lower field first och de andra upper field first. Är osäker på MPG-filerna. Fieldorder-delen blir det jobbigaste problemet, framförallt om du har panoreringar.

Du kan testa att köra allt i ett DV 720 x 576 50i projekt och ställa om field order på MTS-filerna till none.

Testa att köra ut en kort DVD-skiva med bilder som har rörelse i sidled och testa också att göra toningar mellan dom. Är det fel fieldorder nånstans kommer det att hacka hej vilt i alla panoreringar. Provtitta inte bara på dataskärmar, testa på en teve också.

//Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...