Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag håller på med en musikvideo inspelad med en JVC Everio med Super LoLux, men klipp inspelade i dåliga ljusförhållanden får gula fläckar när jag justerar konstrasterna. Hur kan jag bli av med dem? Har också problem med överexponerade ytor.

Är medveten om att kameran är begränsad i mångt och mycket, men det borde gå att fixa till en hel del i Sony Vegas 10? Programmet är dock nytt för mig och jag välkomnar all hjälp jag kan få med dessa två fel!

Postad

Det är troligen brus som ger de effekterna som du beskriver som "gula fläckar". Det beror på att belysningen var så dålig att kameran ökar förstärkningen. Den grundnivå för brus som finns bestäms i huvudsak dels elektronikens egenskaper och del av ett termiskt brus som beror på temperaturen.

Det finns programvaror som kan reducera brus men det medför alltid bieffekter på saker i bilden. När du försöker ändra kontrast och ljus i bilden genom att använda olika former av färg- och korrektion så är det enda du göra att öka förstärkningen av låga signaler som också förstärker bruset.

Det finns bara tvä bra sätt att minska bruset och det är att öka belysningen eller/och att använda en kamera med "stor glugg" dvs en ett stort och bra objektiv men sådant ökar kostnaden för kameran rejält.

Postad

Jag skulle råda dig att i första hand köpa lampor i stället för en ny kamera om möjligt, lampor behöver ju dock ström och utomhusscener på stan på natten och så lär ju inte bli bättre om du har lampor liggande hemma men om du har möjlighet till ljussättning d.v.s. strömuttag i närheten så att du kan dra kabel så är lampor mycket mer värt än en ny kamera.

http://www.kaffebrus.com/videobelysning-800w-198.html

I annat fall, kolla på DSLR-kameror så som Canon 550D eller dyrare kameror som panasonic af-ag 101 med stor censor, dessa är mycket ljuskänsliga.

Mvh /Pontus w

Postad

Det är också mycket vanligt att man utomhus använder reflektorer i form av stora skivor i ljust material som vänds så att det reflekterade diffusa ljuset faller på de ställen där det gör störst nytta. Kan för övrigt också användas inomhus just för det diffusa ljuset man får från en matt yta.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...