goteborgern Postad 1 mars 2011 Postad 1 mars 2011 Hej! Om man ska färgkorrigera en kortfilm som är klippt i premiere pro. Vilket är då det smidigaste och bästa sättet att göra detta på? Finns det någon funktion som på egen hand gör en korrigering på alla klipp eller måste man själv med hjälp av ens egna syn korrigera klipp för klipp? Tacksam för svar. /Göteborgarn 0 Citera
Pehrbau Postad 1 mars 2011 Postad 1 mars 2011 Jag använder i huvudsak ett annat program men tillvägagångssättet är väl det samma som i Premiere CS. Varje klipp granskas med avseende på svart och vit nivåer. Att färgernas grundvärden ligger inom tillåtna gränser är ett måste och kan kollas i vectorskop mot de värden en standardtestbild ger. Sådan testbild finns ofta inbyggt i programmet. Därefter kollar jag om det möjligen finns partier i bilden som bör lyftas i nivå eller tvärtom. Detta kan ske genom att kröka Y-kurvan i YUV. Stor försiktighet krävs!! Kollar också om färgnyanserna ligger inom det område som jag föredrar. Mycket av färgkorrigeringen bygger på erfarenhet och personlig bedömning. 0 Citera
Spaderesset Postad 1 mars 2011 Postad 1 mars 2011 Tror att det finns en "matcha-klipp-funktion", dock endast på pc. Kolla även in :) 0 Citera
goteborgern Postad 2 mars 2011 Författare Postad 2 mars 2011 Tack för svaret. Men innebär detta att du korrigerar klipp för klipp, eller finns det en automatiserad funktion för detta? /Göteborgarn 0 Citera
Max_H Postad 2 mars 2011 Postad 2 mars 2011 Inte automatiserad. Det finns autocolor, men den är just auto. Och ger emellanåt rätt underliga resultat (vilket även match color kan göra). /Max 0 Citera
Spaderesset Postad 2 mars 2011 Postad 2 mars 2011 Bästa resultat får du om du gör det rent "hantverkarmässigt" på varje individuellt klipp och använder dig av en konsekvent färgskala. Dvs att du delar upp bilden i olika delar som du sedan matchar med din färgpalett. T.ex. Highlights, shadows och midtones. Kolla in http://kuler.adobe.com/#themes/rating?time=30 Den hjälper dig att skapa din färgskala och hitta komplementfärger som passar bra i en helhet :) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.