Jump to content

Olika typer av filmmanus?


Recommended Posts

Hej, mitt första inlägg här på sidan efter ett tags smygande i vassen.

 

Till att börja med så har jag ingen som helst erfarenhet av film- och manusskapande förutom de grundläggande guiderna som finns här och på andra sidor/forum. Hur som helst har jag en idé som jag tror på och mitt mål är att skriva ett så pass bra manus att det säljs till ett amerikanskt filmbolag. Detta är dock inte min primära målsättning, utan anledningen är att detta är en filmidé jag verkligen tror på och att jag kan se hur den skulle gå hem hos publiken. Och nej, jag avser inte att skapa den för den svenska marknaden.

 

För att komma igång har jag börjat läsa färdiga manus av framgångsrika filmer som The Shawshank Redemption och Into The Wild.

 

Dessa filmer skiljer sig rätt anmärkningsvärt i hur dem behandlar berättandet av kameravinklar. I Into The Wild beskrivs till exempel noggrant hur kameran ska röra sig innan/efter varje scen. Medan i The Shawshank Redemption är det snarare sällan det sker. Varför är det så? Vad rekommenderas till ens egen manus?

Link to post
Share on other sites

Skriv det du ser framför dig när du tänker dig historien men undvik specifika kamerarörelser och positioner, förmodligen kan andra detta bättre än du (speciellt med dina högt satta mål) men också för att det är fotografen och regissörens arbete som är känsligt att lägga sig i. Det är ovanligt med manys som into the wild. Däremot kan man skriva in bilder utan att skriva dem uttryckligen, "han får en tår i ögonvrån" innebär ju en tät bild medan "bergen är enorma och hans röda jacka är det enda som utmärker sig i ett jämngrått landskap" innebär ju stora bilder. Manuset ska ju vara en instruktion till inspelningen men långt innan dess måste det vara en läsupplevelse som fångar läsaren...

Link to post
Share on other sites

De manus som finns att tillgå på nätet är en blandning mellan "ursprungsmanus" och "shooting scripts". Om du planerar att skriva ett manus på spekulation - dvs du har ingen färdig köpare utan chansar på att få det sålt - så ska du inte ha kameradirektiv med.

 

Kameradirektiv läggs in när det börjar bli dags att filma och då oftast av regissör eller kameraansvarig.

Link to post
Share on other sites

Det ska alltså inte vara några former av kameravinklar med alls? Inte överhuvudtaget?

 

Hur mycket ska man fokusera på att anpassa manuset efter budget? Är som sagt oerfaren så ni kan ju gissa hur många jag känner i dem riktigt stora bolagen...

Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar. Har börjat skriva nu och måste säga att det är riktigt kul!

 

Men jag har ett par frågor som jag hoppas ni kan svara på.

1. Är det viktigt att introducera karaktärerna vid för- och efternamn?

2. Ska man namnge alla, även dom som inte påverkar historien? Till exempel taxichaufförer.

3. Hur gör man vid övergångar till nya scener? Ska man skriva ÖVERTONING nere i högra hörnet varje gång?

4. Hur visar man att en scen sker i framtiden/att det är en flashback? Till exempel är min första scen förenklat om en man som sitter vid ett träd och tänker på det hemska han gjort. I nästa scen får man se hur alla karaktärer kom till platsen där den förste mannen sitter i scen 1. Fråga om det är otydligt.

Link to post
Share on other sites

Finns många manusförfattare som blir förbannade ifall det finns en kameravinkel eller -rörelse med i ett manus. Ett manus ska, enligt min och mångas mening, endast innehålla din story. Det ska klart och tydligt framgå vad det är som händer, vem dina karaktärer är samt hur allt utvecklas.

 

När vi snackar kameravinklar i ett manus kommer vi in på något som kallas "inspelningsmanus" eller "shooting-script" som är anpassat för att göra det enklare för människor på set, till exempel regissören och fotografen. Men det är sånt man börjar arbeta med närmare inspelning.

Link to post
Share on other sites

1. Nej. Har ingen betydelse.

2. Nej. Det behöver du inte. Om de är med e kort sväng brukar jag bara skriva taxichauffören.

3. Man tonar/fadear nästan aldrig i film. kolla får du se. Det klipps rätt av, och du behöver inte skriva något till höger. man fattar att det klipps när en ny scen kommer.

4. Du skriver det vi ser helatiden. Hur ser man att det skiljer sig i filmen mellan då och nu? är det svartvitt förr i tiden? skriv det då. har dom äldre kläder? skriv det. står det 20 år tidigare, ja skriv det.

 

ang kameravinklar. det skriver du ut heltiden i manus, men aldrig som direktiv. tex, om en scen börjar med en närbild på en hand och sen visar en översiktsbild på staden skriver man:

han knyter hand, solen går upp ovan hustaken. inte, närbild hand som knyts, översiktsbild stad. detta för att det ska bli enkel och bra läsning. exakta vinklar bestämmer fotografen och regissören ändå sen.

 

lycka till

Link to post
Share on other sites

Trevligt att höra att du tycker det är kul att skriva filmmanus.

 

1. Nej. Introducera dem på ett sätt som känns rätt för dig, men samtidigt ger läsaren ett bra namn att hålla i minnet. Det är helt okej att introducera en karaktär som Sven Svensson även om bara förnamnet framgår i själv filmen, eller bara Sven om det känns bättre för dig. Men börja inte kalla en person för Man och sedan byt till Sven när vi får höra vad han heter, det är bara förvirrande.

 

2. Det behöver du inte. Men se till att alla får en unik, begripbar identitet. Det underlättar läsandet. En taxichaufför kan introduceras som TAXICHAUFFÖR, men då ska det inte finnas två taxichaufförer.

 

3. Skriv ingenting i övergångarna. Det är lite som kameravinklar - det är inte upp till dig att avgöra hur filmen ska klippas ihop.

 

4. Det är en utmaning. Dels så kan du skriva det i headern på scenen. Då vet läsaren om det, och när filmen görs kan man välja att göra en splashig övergång, eller visa scenen i svartvitt eller liknande. Dels så kan du beskriva vad som skiljer mot tidigare, t ex om huvudpersonen ser yngre/äldre ut, klädmodet annorlunda osv.

Sen generellt så ska du vara lite försiktig med flashbacks; rent historiemässigt är det ofta bättre om man försöker berätta det man ska i nutid. Det kan absolut funka med flashbacks, men det är lätt att man tar en genväg till att visa en karaktärs bakgrund som historien som helhet blir lidande av.

Link to post
Share on other sites
Det ska alltså inte vara några former av kameravinklar med alls? Inte överhuvudtaget?

 

Hur mycket ska man fokusera på att anpassa manuset efter budget? Är som sagt oerfaren så ni kan ju gissa hur många jag känner i dem riktigt stora bolagen...

 

Nej, inga kameravinklar alls. Berätta vad vi ser och hör enbart. Genom berättandet guidar du kameran på ditt vis.

 

Anpassa efter budget är en svår fråga. Om historien behöver djur, barn, folksamlingar och krashade bilar så ska man ju inte stryka det ur manus. Men man kan ju fundera över om det behövs just djur, barn, folksamlingar och krashade bilar.

 

Rent sannolikhetsmässigt så är det nog troligare att du får sålt ditt första manus till ett mindre bolag med en liten budget än ett av de stora kända bolagen med obegränsad budget. Men det förutsätter ju att manuset du skrivit går att producera för en mindre budget.

Link to post
Share on other sites

Stort tack till alla svar.

 

Börjar inse att min idé aldrig kommer bli av som ett "förstaprojekt". Kommer krävas alldeles för stor budget för det. Men men, har för avsikt att skriva det ändå. Sen får framtiden utvisa hur det blir med den! Hur som helst lär jag mig en hel del, och kan väl i värsta fall använda det till skolprojekt eller liknande...

Link to post
Share on other sites
Börjar inse att min idé aldrig kommer bli av som ett "förstaprojekt". Kommer krävas alldeles för stor budget för det. Men men, har för avsikt att skriva det ändå.

 

Helt rätt inställning. Skriv för att du älskar det och för att lära dig hur det fungerar med filmmanus. Budget och sånt kan du fundera på senare.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...