Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan

Jo såhär ligger det till, jag håller på med en kortfilm i skolan (ca: 4 min lång) som innehåller massa specialeffekter som jag gör i AE och sedan så exporterar jag dom i "Avid-format" DNxHD tror jag de heter :) Nu kommer jag behöva jobb med kortfilmen både i skolan och hemma för att hinna bli klar med den. Jag har Avid MC5 studentversion hemma men det är tyvärr dock inte samma version i skolan, där är det version 2.8.3 tror jag. Frågan är om jag kan skapa ett nytt projekt på en extern USB-hårddisk och lägga ALLT material (allt från råmaterial till slutgiltiga film) på USB-hårddisken?

I teorin blir de ju redigering via USB 2.0? Skulle gärna vilja veta om det funkar och isåfall vad jag bör tänka på:)

(Jag tror både datorn och hårddisken har Firewire In/Out om de skulle vara till nån hjälp)

// Raw

Postad

USB2 kan funka, lite beroende på vilken bitrate och hur många lager video du har på tidlinjen. Firewire(400) är att föredra då det är lite snabbare än USB2 rent praktiskt.

Har du Firewire 800 är det givetvis mycket bättre.

Postad
USB2 kan funka, lite beroende på vilken bitrate och hur många lager video du har på tidlinjen. Firewire(400) är att föredra då det är lite snabbare än USB2 rent praktiskt.

Har du Firewire 800 är det givetvis mycket bättre.

ja vet inte vad de är för bitrate på en HV30 i full hd? Men de jag har tankat in de i Avid och sen flyttat över filerna in till AE och lagt på lite effekter och sen skickat tillbaka dom till Avid (eller detta ska jag göra i varjefall) och då i DNxHD. Max kanske 5 videolager, några till om det är separata för titlar och färgtoningar menmen.

Hur tar man reda på vad man har för firewire?

Postad

och de ska gå att redigera på båda versionerna av Avid? Och vad skulle kunna gå fel mellan de två versionerna? Menar de har ju hänt ganska mycket mellan 2.8.3 och 5:an (men ändå inte)

Postad

5 lager DnX HD via USB2 kanske blir lite tajt (har aldrig provat iofs), men det blir väl att rendera. Googla Firewire 800 (stor fyrkantig) och 400 (stor/liten version) så ser du skillnaden...

//Max

Postad

Jag har firewire 400 :) Kör på de då istälelt för usb. Bilden är inte sådär jätteskarp och fylld med info ändå. Nån fortf. som vet om de kommer uppstå komlikationer mellan ver 2.8.3 och 5:an? :)

//Patrik

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...