Gå till innehåll

Harmageddon - Domedagsfilm


david-

Recommended Posts

Har omredigerat min film med nya effekter, klipp, musik, och främst färgkorrigeringen.

Den har snabbare tempo och går mycket snabbare och lättare att kolla igenom än förra.

Titta gärna och ge kritik.

 

Se i HD

 

Om filmen:

Handlar om en man som är bosatt i ett förfallet hus. Han är jagad av något och vet att han måste fly snarast möjligast när det är dags.

Han verkar rutinerad och veta vad som krävs för att överleva.

Kanske kan kallas som någon variant av en konstfilm.

Den lämnar ganska många frågor, typ: Vad jagar han? Är han ensam på jorden? Varför är han ensam isåfall? Dör han eller överlever han?

 

Hoppas ni tycker om den!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaså nu efterfrågas man :D Jag som försöker tagga ner på kritiken, men okej ;)

Mycket bättre flyt som sagt, det har du ju lyckats bra med! :) Däremot har du missat att fixa 180-graders regeln som jag tror pekades ut sist också. Först springer han ju från huset, sen till huset, sen från huset och sen tillbaka igen - Känns lite förvirrande. Men eftersom du inte har många riktningsreferenser i bilderna borde det inte vara något problem att helt enkelt flippa över klippen så karaktären springer åt samma håll hela tiden (Däremot skulle han ju växla mellan att bära väskan i höger och vänster hand, men sånt får man leva med om man missat detta on-set). Flippa klippen så karaktären ständigt springer åt höger håll, då får du rätt känsla.

 

Helt okej färg korrigering (plus+ för att det matchar bland majoriteten av klippen), plockade upp Optical Flares lite här och var också om jag inte har fel? Väldigt diskret däremot :) Sen är det väldigt tydligt att det inte finns någon riktig story -- Det är ett test-klipp och det bör du hålla dig vid. Att låtsas att det finns nåt bakomliggande budskap sänker bara intrycket lite.

 

Musiken var hemsk, passade inte alls och störde mest. Kändes helt fel för just den här storyn. Försök att inte köra så mycket med överliggande scores, utan använd dig av det riktiga ljudet, sen låter du något lågt track ligga i bakgrunden bara :)

Fixar du bara musiken och riktningen i filmen så blir det ju riktigt bra :) Ett litet tips till färg korrigeringen är att inte döda den gröna kanalen lika mycket - Det är ju en skog, försök istället att framhäva färgerna i mellantonerna, samtidigt som du trycker på lite kallt i skuggor och högdagar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaså nu efterfrågas man :D Jag som försöker tagga ner på kritiken, men okej ;)

Mycket bättre flyt som sagt, det har du ju lyckats bra med! :) Däremot har du missat att fixa 180-graders regeln som jag tror pekades ut sist också. Först springer han ju från huset, sen till huset, sen från huset och sen tillbaka igen - Känns lite förvirrande...

 

Fast din kritik är alltid behövlig och nu tycker jag också att du har kombinerat din kritik mer och mer, + att du använt en mer tvåsidig feedback så kötta på med kritik bara :D

 

Väldigt bra observerat och skrivet här. 180-graders regeln tänkte jag på stundvis men tappade fokus på den när det blev mer effekter och färg som skulle stjäla showen så där gjorde jag fel. Mycket riktigt bryter jag mot den ett antal gånger i början, även om det inte var mer diskret än i första filmen jag redigerade.

 

Helt rätt, jag använde mig av Optical flares under projektet men mer som att göra konstgjorda solar och inte lägga på en massa flares.

 

Färgen blev jag också ganska nöjd över. Drog ner färgstyrkan med några tinteffekter och la till olika nyanser för att få ett mer dystert och relativt kallt intryck i naturen.

 

Tråkigt att du inte gillade musiken, den som jag tyckte gjorde det hela rätt fint och lite sorgligt även om hans öde inte var så trevligt.

Anledning till den lugna musiken i slutet var att jag tyckte det skulle vara kul och intressant att göra raka motsatsen till första filmen då det var panikframkallande musik när han satt fast. Nu var det mer som att när han fastnade så började man ganska snabbt förstå att han inte skulle klara det.

Men där har vi nog olika smak :)

 

Ska tänka på det du sa om mellantonerna, har du nån speciell teknik du använder dig av när du gör det? några speciella effekter att rekommendera?

 

Tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt ok. Skulle behöva mer storytelling än att han bara tittar sig omkring och ser rädd ut. Rätt bra effekter men man ser verkligen att det är action essentials, plus att du inte flyttar det nedfallande taket när du flyttar kameran.

 

Håller med dig, är faktiskt inte ett dugg nöjd med explosionerna. Förstår inte varför jag inte tog det lugnt och la ner mer tid på dom... Du har rätt angående nedfallande taket även då det är trackat i början, men sen har jag låtit det falla fritt som du säger och det skulle jag inte gjort. Tack för feedbacken!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Axelbrotten kände jag definitivt av. Hade han kommit till en annan miljö hade det nog funkat.

För många vinklar inne i huset och när det smäller så han flyger iväg så känns nästa klipp som han ligger där och väntar på nån ska säga "Action". Kanske varit bättre att klippa tightare. Han flyger iväg och är nästan ur bild och i nästa klipp är han redan på väg upp. Alltså typ ta bort allt mellan 47-53s och bort med slomo, tillför inget tycker jag även när han springer i träsket.

Konstig ställning när han gömmer sig i slutet för i nästa stund sitter han ner och är mer gömd än tidigare.

Hade kanske varit bättre utan effekterna och göra det med sound design istället. Effekterna blir just bara en effekt, var lite för många smällar.

Är själv sound designer och ljudet var sisådär, kändes inte helt rätt till bilderna.

Usch, känns som jag bara hackar.

Sorry

Länk till kommentar
Share on other sites

Axelbrotten kände jag definitivt av. Hade han kommit till en annan miljö hade det nog funkat.

För många vinklar inne i huset och när det smäller så han flyger iväg så känns nästa klipp som han ligger där och väntar på nån ska säga "Action". Kanske varit bättre att klippa tightare. Han flyger iväg och är nästan ur bild och i nästa klipp är han redan på väg upp. Alltså typ ta bort allt mellan 47-53s och bort med slomo, tillför inget tycker jag även när han springer i träsket.

Konstig ställning när han gömmer sig i slutet för i nästa stund sitter han ner och är mer gömd än tidigare.

Hade kanske varit bättre utan effekterna och göra det med sound design istället. Effekterna blir just bara en effekt, var lite för många smällar.

Är själv sound designer och ljudet var sisådär, kändes inte helt rätt till bilderna.

Usch, känns som jag bara hackar.

Sorry

 

Helt rätt att du hackar! Och det var bra hackning :)

Kul att höra dina åsikter och jag håller nog med dig på de flesta punkterna.

Tack! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...