Nippe Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 Tjena gott folk! Mitt första inlägg och definitivt inte det sista :),- bra forum! Ska göra allt kort! Jo det är såhär att jag köpte en Toshiba Camileo H30 idag. Den spelar in i .avi och jag använder Sony Vegas 8. Jag kan knappt redigera filerna utan att "playback" rutan laggar. Jag har en webcam som också spelar in i HD kvalité men i .wmv format, funkar mycket bättre att redigera med. Min dator: 3.40GHz Pentium 4 CPU 3.5GB RAM Nvidia Geforce 8400 GS Så min fråga till er är; vad behöver jag göra/uppgradera för att slippa det här fruktansvärda lagget? Eller om där finns en kamera som spelar in i .wmv som ni kan rekommendera? /Niklas 0 Quote
Kimster Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 Är osäker på vilken codec den använder. AVI säger inte så mycket. Men din CPU är i minsta laget ja, P4 är gammal som gatan numera. Grafikkortet är inte heller det nyaste direkt. Du skulle behövs uppgradera det mesta. WMV är inget bra format heller att filma i om man nu önskar redigera. WMV är ett slutformat, alltså det formatet man ska titta på filerna med. Dessutom är WMV ett format ägt av Microsoft, och har nog aldrig sett någon videokamera som filmar i det. Bara för att en webbkamera spelar in i "HD-kvalité" betyder det inte att din dator klarar alla format som är HD. HD säger bara hur många pixlar hög och bred den är, inte hur avancerad komprimering det innehåller. 0 Quote
Nippe Posted February 1, 2011 Author Posted February 1, 2011 Tjena! Den använder codec "H264". Skulle du kunna rekommendera någon processor för 500-1000kr? Om det är det viktigaste jag behöver uppgradera när jag nu vill redigera.. Är verkligen inte så insatt i det! :) /Niklas 0 Quote
Kimster Posted February 1, 2011 Posted February 1, 2011 Du behöver nya cpu vilket = nytt moderkort vilket troligen betyder nytt minne osv. Ska jag rekommendera så blir det lätt. Den snabbaste du kan ha råd med. h264 är en bra codec men också tungt att jobba med för en dator. 0 Quote
Recommended Posts