Jump to content

Kortfilmsmanus "Hjälp"

Ljudgrisen

Recommended Posts

Hej!

Jag står i begrepp att som examensarbete för min sista termin på Ljud- och Musikproduktionsprogrammet i Dalarna producera en kortfilm, i egenskap av producent och ljud/musikläggare.

Jag bestämde mig redan tidigt för att försöka formulera ett manus själv, utifrån grundpremisserna att det:

1. Skulle vara kostandseffektivt

2. Skulle vara tidseffektivt.

3. Skulle vara snålt på dialog för att ge större utrymme för ljud/musik.

4. Skulle vara BRA.

Jag vet att jag har uppfyllt de tre första punkterna, men den fjärde är jag såklart aningen osäker på!

Jag har diskuterat synopsis och grovmanus med Film i Dalarna men tänkte att jag också kunde passa på att ta tillvara på den kompetens man kan hitta här på Voodoo. Alla kommentarer och förslag är väldigt välkomna!

Jag bifogar manus som en pdf och under följer synopsis.

Mvh

Andreas

Synopsis

Preliminär titel: ”Hjälp”

Adam (eller Amanda) hör under en vandring hem hur någon ropar efter hjälp inifrån skogen. Han följer efter fotspår i snön ledandes in i skogen för att hjälpa den som är i nöd, men finner bara en tom glänta med ett rött papper under en sten. På pappret står det skrivet ”hjälp” i versaler. När Adam försöker ta sig tillbaka, ut ur skogen, visar det sig att han är ohjälpligt fast. Varje försök att navigera sig tillbaka till därifrån han kom misslyckas, och varje väg verkar leda tillbaka till gläntan. Desperationen och kylan tar ut sin rätt och Adam upplever underliga hallucinationer kretsande kring stenen i gläntan och ordet ”hjälp”. Efter att spenderat en natt i den kalla gläntan hör Adam tecken på liv, och han ropar efter hjälp. I sin iver att bli räddad snavar han och ramlar med huvudet på stenen. Blödandes till döds viskar han efter hjälp, och vi ser hur Adam kommer vandrande fram till gläntan, letandes efter den som ropat efter hjälp. Cykeln kan börja igen.

Hjälp Grovmanus 1.pdf

läste ditt manus och tyckte det var bra! enkelt och smart! jag undrar dock vad du menar med "tidseffektivt", menar du manusmässigt eller inspelningsmässigt? känns som att det inte är det absolut lättaste manuset att spela in; vara ute i snön och så där..!

Hej!

Roligt att du gillade manuset! Jag gillar själva tanken med en cyklisk händelse, som orsakar sig självt. Har naturligtvis gjorts förr, men kanske inte i just den här situationen.

Med tidseffektivt menade jag att det inte behövde ta så lång tid att spela in. Att det blir svårt med snön är såklart sant, men det är ju skönt att man inte behöver fara runt till sådär jättemånga inspelningsplatser!

Tänkte att man ska försöka hitta någon sorts stuga att hyra en bit ut i skogen för att komma undan trafikbuller, kan vara bra att ha någon inomhusmiljö i närheten där man kan ha utrustningen/äta lunch/etc också.

Har läst nu och gillade det riktigt mycket.

Vart bor du? Att hitta skogsparti utan buller är enkelt. Att hyra en stuga är både dyrt och onödigt. Nu är jag rätt van vid uteliv, jag gillar att vandra osv så att vara ute i skogen två dar är för mig inga problem alls.

Kolla vår film The Woods för att se vad man kan göra på extremt kort tid utomhus.

http://vimeo.com/8049459

Hej, Kilo!

Roligt att du gillar manuset! Efter en del finslipningar den kommande månaden tror jag att det kan bli riktigt bra :)

Jag bor i Falun, och det är väl främst att jag är så obekant med bygden som sätter lite käppar i hjulet när det gäller att hitta bra miljöer. Jag har talat med en location scouter från trakten och han tipsade lite om att höra av mig till chefen på militärområdet I-13 appropå användandet av deras stugor och inspelning där i trakterna norr om Falun. Jag har dock inte fått något svar än, så det återstår att se!

Er film är fantastiskt vacker, riktigt härliga inspelningsplatser, fint att se!

Bra inspelningsplatser utan massa störningsljud är bland annat skogen uppe vid hoppbacken och skjutfältet strax nedanför (på dagar då det inte skjuts givetvis). Om man bara åker ca en kilometer ut mot Sågmyra så finns det tysta, fina miljöer där också. Kan tipsa om att FiDs location scout också är bra på att hjälpa till med att hitta platser.

Bara hojta till om ni behöver hjälp :P Vi har trots allt gått en termin tillsammans höhö.

/Matti

Ja, det var väl åt det hållet jag hade tänkt också, Matti.

Du har inte lust att sköta RED åt oss? ;)

Kan inte RED. Kan tipsa om att försöka knyta åt dig August eller Linnéa om de själva inte är för upptagna med sitt projektarbete. Om de själva inte kan så kan de säkerligen tipsa om någon annan. Tyvärr är de i min klass som är kvar i närheten av Dalarna (Jag i Falun, Andreas i Borlänge och Raed i Gävle) helt oerfarna vad gäller RED.

Däremot kan jag rycka in som regiass, skripta eller något sådant om det behövs.

Synd att du inte kan RED! Vi skulle ha en gemensam föreläsning med bildare nu snart, så jag tänkte försöka ragga någon där om inte annat.

(Fattade inte att det var du som var på väg mot MAXI förrns efter 30 meter. Synen är inte den bästa :P)

Det skulle vara guld värt om du kunde hjälpa med att skripta också. Att lägga upp ett bra och logiskt inspelningsschema kan bli lite krångligt, iom att manuset är som det är. Det som vi behöver hjälp med är i princip allt på bildsidan. Regi och skådis är förhoppningsvis fixat, och ljudsidan är det ju lugnt med.

Klippning och annan efterbearbetning behövs också hjälp med!

Synd att du inte kan RED! Vi skulle ha en gemensam föreläsning med bildare nu snart, så jag tänkte försöka ragga någon där om inte annat.

(Fattade inte att det var du som var på väg mot MAXI förrns efter 30 meter. Synen är inte den bästa :P)

Det skulle vara guld värt om du kunde hjälpa med att skripta också. Att lägga upp ett bra och logiskt inspelningsschema kan bli lite krångligt, iom att manuset är som det är. Det som vi behöver hjälp med är i princip allt på bildsidan. Regi och skådis är förhoppningsvis fixat, och ljudsidan är det ju lugnt med.

Klippning och annan efterbearbetning behövs också hjälp med!

Snacka med de bildare som går sista terminen nu i första hand; de har erfarenhet av RED-kameran. Mitt tips vore Linnea och August som A- och B-foto. Att ta någon som är färsk på kameran kan leda till problem med att man inte får ut mer av RED-kameran än man hade fått ut ur HPX:erna eller DSLR.

Jag är inte bekant med REDs arbetsflöde i redigering så där kan jag tyvärr inte hjälpa till riktigt. Men inspelningsplanerande, inspelningsledning och skripta etc. är inga problem.

Linnea och August - check!

När vi har det mesta av teamet klart så tänkte vi ta ett möte för att diskutera de praktiska detaljerna lite, blir nog senare i Februari. Ska jag höra av mig här när det börjar bli dags eller via email eller någonting?

Blir nog bra. Sätta ihop preliminärt bildmanus/shotlist, inspelningsschema etc.