Jump to content

Zoom H4

midvh

Recommended Posts

Jag använder den bara som fx inspelare med de interna mikarna. Tycker det låter helt ok, har dock aldrig vågat AB-testa den mot dyrare varianter :) Fick ju dock inte superbra kritik gentemot andra apparater men den nya H4n ska tydligen har mycket bättre preampar.

senaste firmware har full kontroll på ljudet, har i princip uppgraderat en amatörprodukt till proffskapabel

Öh, senaste fw kom för drygt ett år sedan. Och så mycket extra har jag inte för mig man fick.

Eller har det släppts någon efter 2.40?

För H4n kom 1.74 nu i januari dock. Den har jag dock ingen koll på.

Zooms maskiner är inte dåliga recorders, men att jämföra dom med professionell utrustning är att optimistiskt tänja på verkligheten.

Jag arbetar snudd på dagligen med Fostex FR2 med bra resultat. Kan rekommendera lillebrorsan till den, FR2 Le. Kostar mer än en H4 & har inga inbyggda mickar (vad jag vet), men man får gå en bra bit upp i pris för att hitta nåt som låter bättre :-)

Tänkt på att H4:ans interna mickar i princip inte går att använda till dialog eftersom det dels inte går att komma nära nog under inspelning, plus att dom är i stereo & inte särskilt riktade.

• 1 month later...

Provade dess lillebror Zoom H2 i kombination med en Canon HV30(dvs leda in ljudet från H2´s hörlursutgång)med katastrofalt resultat.Det brusade extremt.Däremot som separat inspelare kan den vara okey.Köpte istället en Olympus LS-5 pga det nämnda och smidigare formatet samt lång batteritid.Kanske inte världens bästa mickar,men definitivt bättre än kamerans inbyggda för miljöljud.

Provade dess lillebror Zoom H2 i kombination med en Canon HV30(dvs leda in ljudet från H2´s hörlursutgång)med katastrofalt resultat.Det brusade extremt.Däremot som separat inspelare kan den vara okey.Köpte istället en Olympus LS-5 pga det nämnda och smidigare formatet samt lång batteritid.Kanske inte världens bästa mickar,men definitivt bättre än kamerans inbyggda för miljöljud.

Använde du H2:an inbyggda mickar när du kopplade in den direkt med HV30? Brusade det trots att du ställt in MIC ATT och manuell ljudnivå på HV30? Spelade du in miljöljud eller dialog? Ja de flesta använder ju en Zoom som separat inspelare, lyssnar via hörlursutgången och och synkar i post med klappa och/eller stödljud i kameran.

Använde du H2:an inbyggda mickar när du kopplade in den direkt med HV30? Brusade det trots att du ställt in MIC ATT och manuell ljudnivå på HV30? Spelade du in miljöljud eller dialog? Ja de flesta använder ju en Zoom som separat inspelare, lyssnar via hörlursutgången och och synkar i post med klappa och/eller stödljud i kameran.

H2-ans inbyggda till HV30 med/utan attenuering,manuellt/automatiskt på båda enheterna.Den externa mic-ingången som ren ljudinspelare upplevde jag som dålig-platt ljud med mono-mic ansluten.Däremot var jag imponerad av stereoseparationen med de inbyggda.

Förutsättningen var att en fieldrecorder även skulle vara smidig att ha som externmic till kameran.Med Zoomens upprätta fastsättning skulle det bli för klumpigt&stort vindfång.Provade även med en deadcat.

Till Olympusen köpte jag(kaffebrus) ett vinklingsbart sko-gängfäste så om den vrids uppåt även avskärmas från kamerans motorsurr.

Betr Zoomens brus så vet jag inte om Canonens avsaknad av pluginpower har någon betydelse.Zoomen kan ju varit defekt också.Men Zoomen var trög i uppstart dessutom.Olympusens strömbrytare har låsfunktion så att man inte av misstag exekverar knappar vid fumlighet.

Olympusens nackdelar då:

Otrevlig basbula runt 100Hz då den används som separat inspelare.Uppgraderingen från dess föregångare LS-10 som saknade tryck i basen gav tydligen motsatt effekt.Så aktivera bass cut om den bara skall användas separat.

Däremot inkopplad till HV30 blir

det helt bättre och bra,konstigt nog.Bättre resultat än om inspelningen görs bara med LS-5.

Min förstagångsinspelning av ett liveband med trummor mm ett par meter ifrån blev en katastrof.

Inkopplad till HV30 och båda enheterna i auto-läge gav ett platt basigt ljud.Verkar som att enheternas autopumpningar motverkar varandra.

Så framöver blir det trixigt att spela in starka ljud.Många nivåer att ställa in.Inspelarens känslighet,hörlursnivån samt kamerans ,mao tre variabler.

För tal och miljöljud blir det helt okey med båda enheterna i autoläge.Dock måste HV30 ställas in i att-läge.

Av personlig erfarenhet tycker jag att H4n funkar helt okej om man spelar in någorlunda starka ljud och kör med en bra extern mikrofon. Om man däremot måste gaina upp signalen för tystare ljud, eller kör de interna mikarna kommer det fram ett väldigt otrevligt brus, vilket jag tycker blir oacceptabelt. Sen saknar ju H4n även "riktig" limiter (har bara inbyggd i mjukvaran, vilket inte hindrar från klipp i AD-omvandlaren) vilket jag tycker kan vara knepigt om man spelar in saker med mycket transienter.

Har man råd skulle jag hellre satsa på en Fostex FR2LE, Tascam HD-P2 eller Edirol r-44, alternativt en schysst mixer och köra in direkt i kameran.