Jump to content

Blanda 720p med 1080i i Avid?

Raw

Recommended Posts

Hejsan

Nu har jag tröttnat till 100% på AE som crashar! Den kan rendera ut 720p men så fort jag byter till Full HD så vill den inte vara med och vi har testat alla möjliga knep! Så nu är min fråga > kan man blanda 720p material med 1080i material i Avid MC3?

De vore superbt för då kan jag rendera ut mina klipp från AE i 720p och sedan lägga in de i Avid i skolan på samma tidslinje som de andra materialet.

Någon som vet? =)

Självklart går det men resultatet blir nog inte något vidare. Vore jag som du skulle jag på alla sätt försöka undvika det och försöka komma underfund med vad som får After Effects att paja. Jag tror på för lite ram om det skiter sig när du höjer upplösning, eller möjligen att du exporterar till ett dåligt format.

En hop frågor och ett tips.

Frågor.

Vilken version av After Effects kör du, vilken version av Windows och vad är det för dator du har d.v.s. spec (mängd ram, processor, hur många hårddiskar och hur materialet är spritt på dem samt ledig plats kvar på dem etc).

Har du Windows XP kanske du behöver trixa med en boot.ini och inställningarna i After Effects tex för att se till att After Effects får lite mer minne.

Ett förslag jag kan ge nu direkt (för versioner upp till CS4) är att gå in under preferences / Memory & Multiprocessing och där kryssa ur: Render Multiple Frames Simultaneously.

Dock vore det bra att veta mer för att kunna hjälpa.

Tipset.

Exportera ut till PNG-sequence ev BMP-, TIFF- ell JPEG-sequence (OBS se till att du exporterar ut till en ny tom mapp). Detta skapar en bildsekvens d.v.s. 25 bilder för en sekund (för 1080i eller 720 25p material, 50 bilder i sekunden för 720 50p etc), en minuts klipp blir således 1500 bilder (3000 för 50p).

Och då undrar du kanske varför nu detta? Jo därför om renderingen hänger sig efter 40% så kan du (om du sparade innan du påbörjade renderingen) gå tillbaka och börja från den sista bilden som renderades d.v.s. du behöver inte göra om allt utan bara det som blev kvar.

After Effects hängde sig vid bild ”rendering_00632.png”. Då är det bara att öppna After Effects igen, gå in i Render Queue / Render Settings / Time Span – Costom och ändra det till att börja från ca 0:00:25:00 (för ett 25p / 50i projekt, ej samma sak för 24p eller 50p) då ju (632 / 25 = 25.28 vilket motsvarar 25s:12f)

Hoppas det hjälper och lycka till. Mvh /Pontus w