Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Goddagens!

Slänger upp mitt manus här för att se vad ni andra filmälskare tycker.

Den är i Blair witch-stuket(alltså filmat med handycam hela filmen) och är till för att skrämma skiten ur publiken. Jag har baserat den på en historia vi har här hemma i våra bygder som faktiskt är sann.

Två killar ska till en fest som utspelar sig vid en stuga, ute i skogen. Påvägen dit händer något som kommer förändra bådas liv för evigt.

Filmen är kanske ganska simpel i sig, men jag har alltid velat göra en sån här film. Så jag rollsatte mig och min bäste vän i filmen, eftersom vår kemi funkar för en sådan här film. Så vi spelar i princip oss själva, där vi skickar oss själva till helvetet.

Men läs och säg precis vad ni tycker! Vad som helst :)

Tack för mig!

P.O.V. ---FIRST DRAFT-V. 2.pdf

• 3 veckor senare...
Postad

En ojämn läsupplevelse.

Jag tror att min upplevelse av manuset dämpades på grund av Blair Witch referenserna. Det känns som att du sett den filmen, blivit lyrisk och blivit tvungen att göra något likadant. Skogen, Kameran, Spökerierna, Lampan, Gråtandet i ensamhet, allt är liksom där. Det blir lite väl uppenbart vad du inspirerats av, du borde ta konceptet och sedan vända på det, för överraskningsmomentets skull.

Manuset lider också av att den första delen, fram tills det börjar hända grejer, är allt för "snackig". Halva filmen har gått och inget händer. Det är intressant att den ena av karaktärerna är rädd av sig och tror på det övernaturliga, men detta kan du framhäva mer, det blir mycket snack om ingenting.

Egentligen är det först vid stugan som det blir intressant och där fångar du mig.

När spökerierna börjar är det faktiskt ganska bra.

Postad

SUCK!

Skrev en hel del. Men jag tog åt mig kritiken och det var bra kritik! Jag håller med om att första delen är alldeles för lång, så det har ändrats. Anledningen till att det var så långt, tror jag, var för att jag ville man skulle lära känna och gilla karaktärerna så mycket som möjligt, innan jag slänger dem i helvetet.

Ända sedan jag såg blair witch har jag velat göra en liknande film. Och eftersom jag själv alltid tyckt det är obehagligt med mörka skogsvägar på natten, tyckte jag konceptet passade. Så jag frågade runt om det fanns någon sägen eller myt om olika ställen vid skogarna jag bor vid. Jag fann en som passade min film och utvecklade det.

Men jag lägger nu upp den senaste versionen som jag hoppas tilltalar dig mer :)P.O.V.pdf

Postad

Du har förstås en poäng i att skapa sympati för karaktärerna innan det går åt helvete,

det är väl mest det att det inte blev tillräckligt intressant, något måste hända i första delen

som får oss att haja till, även om du inte direkt kastar dem i helvetet. Om inte annat

krävs att man försätter läsaren i en viss otäck stämning, (inte bara via dialog) ungefär som

i "Alien", som är ett perfekt exempel på det. Sedan handlar det om karaktärerna.

I Blair Witch Project kändes det så genuint att man verkligen TRODDE PÅ DEM.

Speciellt flickan, huvudkaraktären, var en intressant karaktär, med vilja, envishet och mod.

Inte för att ditt manus helt saknade det,

bara det att man måste gestalta det på ett sådant sätt att läsaren hajar till mer. Vågar jag

säga "var på gränsen till övertydlig"?

Ska kolla in ditt nya manus och kommer med kommentarer.

Postad

Intressant läsning. Har insett att man behöver ha lite tålamod med den här filmen.

Du har verkligen något med den här ungdomliga energin, det är en slags charm i det,

trots att det blir många ord.

"Snackigheten" vänjer man sig vid efter ett tag, speciellt som det nu blir lite

mer humor i dialogen, man fattar till slut tycke för karaktärerna (i alla fall mer än förut)

Speciellt fastnar jag för vad du har gjort med konflikten mellan den troende och den otroende.

Att spökerierna kan vara Jesper i Andres ögon tillför mycket.

Dock finns problemen i första akten fortfarande kvar. Dialogen behöver vara mer

laddad med innehåll som har med handlingen att göra. (och dessutom skära ned lite

på den, så vi kommer ut på vägen där filmen blir riktigt intressant) VISA istället för

att berätta med dialog är ett tips, även om det finns charm i det snackiga, BALANS

är väl rätta ordet. Jag är inte så intresserad av Jespers släktingar och så vidare.

Om jag skulle skriva själv skulle jag nog fokusera mer på Jespers rädsla,

driva detta till sin spets, för det är en film om det övernaturliga.

En viktig sak är dock att Andre utbrister i monologer mitt uppe

i sin rädsla när han är själv, detta känns inte realistiskt. Försök visa hans rädsla genom vad

han gör istället. Han tror han ska dö, då snackar man inte.

På det stora hela ett kliv framåt, men vissa brister, allt i min mening förstås. Tycker du något är bra

ska du behålla det.

Postad

DET är vad jag kallar konstruktiv kritik! Och det uppskattas, tack.

Jag har tagit till mig dina åsikter och håller med. Har jobbat en hel del med första akten men ser nu vad det är som brister.

Det där med Andrés monlog är jag helt enig om. Jag tror jag rusade igenom det hela där. Om du har några förslag på ändringar, säg gärna till! Så kommer nu att koncentrera mig på att fixa manusets brister innan veckans slut.

Postad

Glad att du uppskattar mina kommentarer. Upplever mig väl inte själv

vara en filmexpert, går mest på magkänsla, och lite erfarenhet. :)

Ja, får du ordning på akt 1 kan det bli en rolig och spännande film,

dock brister du i originalitet eftersom den film du inspirerats så starkt av,

Blair Witch Projekt, uppvisar så starka paralleller med din film.

Nåja, det får man leva med. :)

Postad

Nej men håller med om det du säger, så är glad att du öppnade mina ögon lite :)

Ja någon orginalitet vart jag ju inte riktigt ute efter, utan en film som jag bara helt enkelt vill göra :)

Men tack igen för kritiken! Ska ta tag i akt ett

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...