david- Postad 31 oktober 2010 Postad 31 oktober 2010 Nu har jag äntligen blivit klar med en relativt seriös film som jag tänker ha med i min portfolio när jag söker till olika ställen. Jag tänker satsa på att bli filmredigerare eller kompositör inom Digital Composing. men även musik-kompositör hade varit spännande. (Så ni har i baktanken vad ni ska tänka på under filmen) I filmen så koncentrerade jag mig mest på att den skulle vara cool, och att visa mina kunskaper inom Digital Composing. Vissa saker jag gjorde är lätta men vissa är lite mer avancerade. Sen var det vitkigt att visa mina kunskaper inom videredigering, och förmågan att skapa en spännande filmkänsla samt att kunna göra musik till film likaväl som att kunna anpassa färdig musik till en film. I informationen på youtube så kan ni se vad jag använde för kamera och dylikt. Se i 720p, då får man se alla detaljer och sånt som är rätt viktigt i den här filmen. Ge gärna kritik! 0 Citera
Mega99 Postad 31 oktober 2010 Postad 31 oktober 2010 Jag tyckte det såg helt okej ut faktiskt :) Däremot slog du nog rekord i att bryta 180-graders regeln :D Han sprang fram, sen sprang han tillbaka, sen sprang han fram, och sen tillbaka. Även om det inte gör så mycket så är det viktigt för att få ett bekvämt flyt i filmen. Musiken passade inte riktigt enligt mig - Hände alldeles för lite i filmen för att "spännings-musiken" skulle funka, men den är väldigt bra gjord så kudos för det :) Sen om vi pratar lite kinematografi så har du kameran lite ovanligt högt. Har du istället kameran i axelhöjd med dina skådespelare så får du mer liv i bilden - Detta är ju ingen kritik riktigt, utan snarare ett tips :) Snygg färgkorrigering, men ta vara på hudtonerna! Vid vissa tillfällen blir skådespelarens hudton helt utblåst mot omgivningen pga färgkorrigeringen. Explosionen var snyggt fixad och du hade några riktigt snygga shots av skådespelaren springandes i skogen (När kameran springer med). Kom aldrig riktigt på vad storyn var, men du lyckades ändå hålla tempot uppe :) Nu är 90% av allt jag kommenterat också Post-saker som går att fixa, vilket innebär att du gjort ett väldigt bra arbete On-set (vilket ändå är det viktigaste) :D Så bra jobbat :D 0 Citera
bonne Postad 31 oktober 2010 Postad 31 oktober 2010 Håller med mega såg overall väldigt bra ut. Kameran var något högt som sagt. Ett par tips: Introt för långt dvs varje klipp är för långt. Hade du haft en liten pan eller dolly rörelse hade längen kanske funkat men eftersom kameran är helt stilla blir det lite långt. Första klippen i huset (närbild på dunk) och nästa har för lite kontrast jämfört med klippen innan och efter. Ser väldigt proffsigt ut fram till 02:08. Den ser klassiskt ammatör-aktig ut vet inte rikigt vad det är egentligen. Kameran är lite högt och träet han sitter emot ser för oranget/ljust. Dessa toner är ofta väldigt starka, som här, på vanliga videokameror vilket kanske är vad som gör att det ser ammatör-igt ut. Känns som kameran borde varit närmare här också. Klippet efter har också samma amatör känsla. 03:05 också. I princip alla vinklar som ligger lite mellan närbild och långt ifrån. Plus att de är filmade med helt stilla stående stativ. Detta är väll den mesta simpla go-to vinkeln för det mesta man gör kanske därför det får en amatör känsla. Klippet vid 04:02 när det rinner in va lite konstigt. Det kommer först in mycket sen slutar det och sen kommer det in mer igen medan ljudet är samma hela tiden. Springandet genom skogen har alldeles för lågt tempo. Klippen är för långa och det är för lite variation. Han springer förbi kameran tex och klippet är ändå kvar i ca 1sek. Kolla gärna på min film på klippen där han springer i skogen. http://vimeo.com/14668793 Det är väldigt korta klipp, mycket närbilder för att hålla högt tempo. Du har flertal klipp med en pan som du klipper till innan kameran har börjat röra sig och låter klippet va kvar efter kameran stannat. Detta ser bara konstigt ut, hade klippet bara medan kameran rör sig. Klippet med berget kan jag förstå att du gjorde så på men inte resten. Är en sucker för slowmotion (som du kanske sett, mina senaste filmer i min tråd) och älskar verkligen twixtor grejerna. Med blixten tex. Du har dock honom utspringande genom skogen 2 gånger vilket är lite konstigt. Han är redan ute i närbilden och sen klipper du till långt ifrån när han är inne. Det hade varit bättre att klippa medan han är i mitt i sin rörelse. Sammanfattningsvis (för det blev lite mycket text :p): Mycket bra jobbat. Bra musik, bra färger. Jobba mer på vinklarnat och tempot i redigeringen. Mer variation i vinklarna och mer närbilder. 0 Citera
daarco Postad 31 oktober 2010 Postad 31 oktober 2010 Tycker synd om den stackars skådisen som fick springa fram och tillbaka i skogen och bli dyblöt : ) Men jag tycker också att det över lag det såg riktigt bra ut. Men jag var helt säker på att jag skulle få se en stor mutant eller nåt på slutet. Spänningen du var ute efter kom och gick lite. Men stundtals var den riktigt bra. Jag gillade miljöerna. Du fick den svenska naturen att verka ännu mer hotfull och dyster. 0 Citera
david- Postad 31 oktober 2010 Författare Postad 31 oktober 2010 Däremot slog du nog rekord i att bryta 180-graders regeln :) Han sprang fram, sen sprang han tillbaka, sen sprang han fram, och sen tillbaka. Även om det inte gör så mycket så är det viktigt för att få ett bekvämt flyt i filmen. Egentligen så är det omöjligt att säga eftersom bara om man filmer en person från andra sidan om honom så springer han ju automatiskt åt "andra hållet". Förstår du? Alltså filmar jag en person från en viss vinkel då han springer från vänster till höger, och har en vinkel på andra sidan med så springer han från höger till vänster i den andra vinkeln :) Bonne's kritik Jag håller med dig i allt faktiskt. Färgen föll många gånger, typ när han slår första stenen mot sin hand och liknande. Men jag försvarar mig faktiskt med att det är första gången jag använde en systemkamera så jag var en total-amatör med den tekniken, och även med att det var min första handlingsfilm vilket gjorde mig lite ovan i redigeringen och tempot som du säger. Men det är sjukt nyttigt att ni berättar sånt här. Vissa grejer var jag medveten om men att kameran ska vara i axelhöjd hade jag inte ens skänkt en tanke så tack så grymt mycket för det! daarco's kritik Håller med dig, vattnen vad iskallt och jag frågade om han verkligen ville göra det men han var astaggad på det och ville att filmen skulle bli så bra som möjligt, så han var en stjärna att jobba med :) Jag förstår att du hade velat sett en stor mutant eller liknande, men då hade min tanke bakom filmen förstörts helt eftersom min idé var att få publiken att själv fundera på vad det kan vara för övernaturligt som är efter honom. Tack alla för riktigt bra kritik, och jag är medveten om att det mesta kan förbättras. Jag är trots allt nybörjare och man kan inte förvänta sig allt för mycket av en orutinerad filmredigerares första film, så sjukt kul att ni hjälper mig! :) 0 Citera
Mega99 Postad 31 oktober 2010 Postad 31 oktober 2010 Egentligen så är det omöjligt att säga eftersom bara om man filmer en person från andra sidan om honom så springer han ju automatiskt åt "andra hållet". Förstår du? Alltså filmar jag en person från en viss vinkel då han springer från vänster till höger, och har en vinkel på andra sidan med så springer han från höger till vänster i den andra vinkeln :) Men det betraktas som "Fel" att göra detta. Du bryter kontinuiteten i filmen. Här är något taget ur Voodoofilms egna filmartiklar, förstår du fortfarande inte efter att du läst det rekommenderar jag dig att Googla :) 180-graders regeln är lite 101 och något alla filmskapare Bör känna till. 180-graders-regeln För att hålla koll på rörelseriktningar har filmare uppfunnit något som kallas 180-graders-regeln (action axis). Det innebär att om man korsar en tänkt linje som går genom motivet (ungefär som en järnväg) så byts även rörelseriktningen. Med andra ord så kommer motivet att röra sig åt samma håll så länge man filmar från ena sidan och inte går över linjen. Detta är också viktigt vid exempelvis fotbollsmatcher. Om man skulle klippa in en kamera från andra sidan skulle även spelarna springa åt motsatta hållet (och därmed försöka göra självmål). http://www.voodoofilm.org/images/filmskola/illustrationer/180regeln.gif PS. Skulle du bara ta och Flippa klippen så skådespelaren springer åt samma håll (höger) hela tiden skulle du fixa problemet, och märka ett klart bättre flyt i filmen. 0 Citera
david- Postad 31 oktober 2010 Författare Postad 31 oktober 2010 Då har jag lärt mig något viktigt och nytt! :) Tack så mycket! 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.