Höken Postad 4 oktober 2010 Postad 4 oktober 2010 Jag har köpt en Canon Legeria S20. Det var dumt gjort. Inte för att det är något fel på inspelningskvaliten - tvärt om. Men kameran saknar Firewire. Jag har forskat i ämnet och det är tydligen så att Firewire är på väg ut nu när USB håller samma överföringshastighet. Men Premiere Pro (och QT Broadcaster för att nämna några program som jag jobbar med) hittar inte kameran. Haft oändliga samtal med Canon om kompabiliteten med Premiere Pro. Svaret dom ger är att gå via iMovie! Att dom inte skäms. Jag vet inte om man åtgärdat detta Premiere CS 5. Nu har jag iofs hittat ett sätt att importera filerna i Premiere utan att gå via iMovie (som inte hanterar full HD särskilt bra). Är det inte konstigt att ett så stort företag som Canon inte har fixat detta? Är det någon som har mer info om Firewirelösa kameror eller hur man importerar filer till Premiere? 0 Citera
Kimster Postad 4 oktober 2010 Postad 4 oktober 2010 Vet inte om jag förstår ditt problem rätt nu, men alltså en del av tanken med hårddisk- och minneskortkameror är ju att INTE behöva importera via redigeringsprogrammet som du normalt är tvungen till med bandkameror. Filerna är ju redan skapade på kamerans hårddisk/minne och då flyttar du bara över filerna som med vilken extern hårddisk som helst. Du kan i vissa fall även redigera direkt från kameran, så länge kameran är monterad mot datorn via USB 0 Citera
Max_H Postad 4 oktober 2010 Postad 4 oktober 2010 Instämmer helt med Kimster... Men, PPro stöder inte videoströmmar via USB, endast Firewire. Vill du nödvändigtvis få in en liveström är det HDMI som gäller. Via ex ett Decklink Intensity. //Max 0 Citera
Höken Postad 5 oktober 2010 Författare Postad 5 oktober 2010 Tack Max - äntligen ett konstruktivt svar. Vad jag förstår så funkar Decklink bara på Windowsdatorer. Finns det något motsvarande för Mac? Instämmer helt med Kimster... Men, PPro stöder inte videoströmmar via USB, endast Firewire. Vill du nödvändigtvis få in en liveström är det HDMI som gäller. Via ex ett Decklink Intensity. //Max 0 Citera
Höken Postad 5 oktober 2010 Författare Postad 5 oktober 2010 Jag vet inte om jag som är nybörjare har fattat fel. Men jag har fått för mig att capture är det gängse sättet att ladda ned filmsekvenserna i redigeringsprogrammet. Jag förstår inte fördelarna med att först lägga dom på hårddisken och därefter importera till redigeringsprogrammet. iMovie t ex importerar filerna direkt utan problem så jag blev lite förvånad när ett proffsprogram som Premiere Pro inte har stöd för USB... Vet inte om jag förstår ditt problem rätt nu, men alltså en del av tanken med hårddisk- och minneskortkameror är ju att INTE behöva importera via redigeringsprogrammet som du normalt är tvungen till med bandkameror. Filerna är ju redan skapade på kamerans hårddisk/minne och då flyttar du bara över filerna som med vilken extern hårddisk som helst. Du kan i vissa fall även redigera direkt från kameran, så länge kameran är monterad mot datorn via USB 0 Citera
StenR Postad 5 oktober 2010 Postad 5 oktober 2010 Här är ett dokument hur det funkar med CS5: http://www.adobe.com/products/premiere/pdfs/cs5_premiere_pro_canon_wfg.pdf 0 Citera
Kimster Postad 5 oktober 2010 Postad 5 oktober 2010 Jag vet inte om jag som är nybörjare har fattat fel. Men jag har fått för mig att capture är det gängse sättet att ladda ned filmsekvenserna i redigeringsprogrammet. Jag förstår inte fördelarna med att först lägga dom på hårddisken och därefter importera till redigeringsprogrammet. iMovie t ex importerar filerna direkt utan problem så jag blev lite förvånad när ett proffsprogram som Premiere Pro inte har stöd för USB... Capture är normalt för Band och för "live" eller få motsvarnade raw-video. Det senare behöver som Max nämner en speciell hårdvara för att klaras av. OnLocation är t.ex. för om man vill spela in live, eller spela in direkt mot datorn hårddisk. Men det normala (9 fall av 10) är tapeless-hantering, att man spelar in och sedan kopierar/flyttar filerna från kameran till hårddisken, jag vet inte varför du finner det jobbigt. Jag tycker bara det är säkrare och bättre att själv få välja var filerna ska ligga exakt, och kunna enkelt städa upp i efterhand. Därefter importerar man dem i t.ex. Premiere. Importen där tar ju ingen tid. Samt som jag sa, är ett alternativ att du importerar filerna från kameran likt en extern hårddisk Om något är proffsprogram eller inte har inte med förmågan att kunna tanka in från kameran via Capture. Skulle mer vilja påstå att "proffsen" jobbar med att föra över materialet först till en eller flera hårddiskar för att sen importera och redigera. 0 Citera
Höken Postad 5 oktober 2010 Författare Postad 5 oktober 2010 Tack Kimster En liten bit på väg mot mer kunskap. Capture är normalt för Band och för "live" eller få motsvarnade raw-video. Det senare behöver som Max nämner en speciell hårdvara för att klaras av. OnLocation är t.ex. för om man vill spela in live, eller spela in direkt mot datorn hårddisk. Men det normala (9 fall av 10) är tapeless-hantering, att man spelar in och sedan kopierar/flyttar filerna från kameran till hårddisken, jag vet inte varför du finner det jobbigt. Jag tycker bara det är säkrare och bättre att själv få välja var filerna ska ligga exakt, och kunna enkelt städa upp i efterhand. Därefter importerar man dem i t.ex. Premiere. Importen där tar ju ingen tid. Samt som jag sa, är ett alternativ att du importerar filerna från kameran likt en extern hårddisk Om något är proffsprogram eller inte har inte med förmågan att kunna tanka in från kameran via Capture. Skulle mer vilja påstå att "proffsen" jobbar med att föra över materialet först till en eller flera hårddiskar för att sen importera och redigera. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.