Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har äntligen börjat skriva mitt filmmanus om Jack The Ripper, har skrivit ungefär 6 sidor nu. Vill gärna veta om ni tycker historien fungerar, samt är spännande, alla synpunkter är välkomna!

Mitt filmmanus heter "Bloody autumn", men jag funderar på att byta namn till "Autumn of terror", om det inte redan är taget? Min film handlar till största delen om fallet och är baserad på fakta.

BLOODY AUTUMN v1. rough.pdf

Postad

Ditt språk är väldigt utvecklat, och mycket trevligt att läsa - Däremot bör du hålla lite extra koll på slarsfel då det fanns ett par att lista. Det märks att manuset är ganska straight forward fact, och problemet då är väl att det lätt blir trist. Mitt tips skulle väl vara att sätta nån intressant twist på det hela som gör att man ändå blir nyfiken på att se hur det utspelar sig - För vi har alla hört om Jack the Ripper förut.

Autumn Terror tycker jag för övrigt flyter bättre än Autumn OF Terror :)

Postad

Tack så mycket! Jag vet att jag förmodligen gjort en del slarvfel=), men det kommer jag kolla över. Jag har faktiskt ändrat mitt manus ett par gånger sen jag la upp denna tråden. Japp! Jag har valt att förlita mig på fakta för att göra en så verklighetstrogen skildring som möjligt!

Ja, jo du har förmodligen helt rätt i att det kanske blir lite långdraget! Dock har jag ju bara börjat skriva! Tog bort delen där inspektör Reid spyr i obduktionssalen, och ersatt den med Dr. Llewellyn´s slutsatser av vem han tror har begått mordet.

Vad kan man sätta för "smaskig" twist då? Hade tänkt att de skulle göra ett gripande ungefär två tredjedelar in i filmen, men att det ska visa sig att de tagit fel man! Frederick Abberline och gänget ska såklart också bli inkopplade på fallet efter andra mordet.

Jag tycker Autumn of terror klingar ganska fint. Fast det är kanske mer en boktitel? "Autumn terrors" kanske? "Höstskräck" på svenska!

Postad
Tack så mycket! Jag vet att jag förmodligen gjort en del slarvfel=), men det kommer jag kolla över. Jag har faktiskt ändrat mitt manus ett par gånger sen jag la upp denna tråden. Japp! Jag har valt att förlita mig på fakta för att göra en så verklighetstrogen skildring som möjligt!

Ja, jo du har förmodligen helt rätt i att det kanske blir lite långdraget! Dock har jag ju bara börjat skriva! Tog bort delen där inspektör Reid spyr i obduktionssalen, och ersatt den med Dr. Llewellyn´s slutsatser av vem han tror har begått mordet.

Vad kan man sätta för "smaskig" twist då? Hade tänkt att de skulle göra ett gripande ungefär två tredjedelar in i filmen, men att det ska visa sig att de tagit fel man! Frederick Abberline och gänget ska såklart också bli inkopplade på fallet efter andra mordet.

Jag tycker Autumn of terror klingar ganska fint. Fast det är kanske mer en boktitel? "Autumn terrors" kanske? "Höstskräck" på svenska!

Beror helt på vilken innebörd du föredrar :D Autumn of Terror för mig låter mer som en 80-tals remake. "Jack The Ripper II: Autumn of Terror" ;)

Med "Twist" menar jag att du avviker lite från "Faktan" du har, och spekulerar mer kring hur saker kan ha utspelat sig. Dessa Alternativa händelser är ju något som ofta lockar publik - Se bara på alla olika WWII filmer - De har olika perspektiv, olika tolkningar, och vissa går tillochmed över till Sci fi i områden där ingen faktiskt kan bevisa motsatsen. Sen om du är inställd på att göra en fakta-enlig skildring av Jack the Ripper som en historisk händelse är ju det en helt annan sak :)

Postad

Haha, ja det är fasiken sant! Man skulle ju kunna berätta mer om mördaren, dock så får man ju komma på en anledning till varför han mördar, dessutom måste man kanske också använda sig av en av de misstänkta, och då kan det bli fel på de hållet.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...