Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag är lite klyven så hoppas att någon kan hjälpa mig lite.

Har kollat länge på olika Panasonic dvx100 runtom på blocket och filmprylar. Hittade nu en DVX-100b för 11.000 och en XL1 för 10.000. Jag undrar nu vilken ni tycker jag ska välja. har en budget som ligger däromkring så om ni har något bättre förslag så tipsa gärna.

Den ända erfarenhet jag har är från XM2 men jag antar att båda dessa är bättre än den.

Funderade ett tag på en DSLR kamera som 550D men då lär man väll behöva en massa extra utrustning som t.ex. extern ljudinspelnings utrustning, objektiv och dylikt så lär ju bli ganska mycket dyrare. :(

Tack för svar.

Postad

SD 4:3, ärligt fungerar det knappt ens till medlemmar i en hembygdsföreningen idag.

Om man kan undvika cmos-nackdelarna på en HV30/HV40 så är ju det en mycket bättre kamera för de pengarna.

Annars funderara på din budget, beg XH-A1 sjunker i pris, och är 10x bättre kamera än de du funderar på, för 2x priset.

Postad

Jo jag vet att de är SD-kameror.

Har aldrig riktigt förstått vad en CMOS-censor är för något och varför det är dåligt. HV kamerorna är ju HD men vill ha en kamera med många inställningsmöjligheter så jag kan öva på hur kameror fungerar. Är de kamerorna bra när det gäller sånt?

Postad

VX1000 är rätt billig just nu om du bara vill öva dig på en stor DV-kamera, finns ju motsvarande begagnade för HDV också för lite mer pengar. Canon HV-kamerorna kan ge mycket bra resultat men är pilliga att jobba med i jämförelse. Vill du satsa på en ny kamera med motsvarande funktioner så är nog det här bland det biligaste du kan hitta i sin klass:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8977867

För samma peng får du iofs en 5D Mk II med ett (1) bra objektiv och en hyfsad riktmik men det går ju inte riktigt att jämföra, det saknas ju en massa videofunktioner...

Postad

En rätt motiverad fråga är väl vad du ska filma?

Ska du filma kortfilm/drama? Dokumentär? Skate/actionsport?

Olika kameror har olika styrkor/svagheter.

//Max

Postad

CMOS är en sensor som känner av bilden linje för linje, vilket innebär att det blir en liten tidsfördröjning mellan överkant på en bildruta och dess nederkant. Detta kan innebära en viss "skevhet" vid snabba rörelser i bilden.

CCD däremot tar hela bilden vid ett tillfälle och slipper just detta problem.

Postad

Kanske inte så smart då med en HV40 som jag kollat på lite nu. Ska filma kortfilmer och lite skate (kommer dock inte bli så mycket nu när säsongen nästan e slut).

Postad

XL-serien för skate verkar rätt värdelöst om du frågar mig - ingen display annat än sökaren. Av samma skäl går väl 550:an bort (om du inte skaffar extra skärm), visst det går ju att åka efter och filma "lines" ändå och hoppas på att man håller kameran åt rätt håll...

DVX100 är trevlig med mycket vidvinkel, men är som sagt bara SD.

HV40 är ändå ett rätt bra alternativ, tror inte att CMOS-problemet är "jättestort" (ex

) , men det är klart att åker du efter med låg kamera i hög fart så...

Glöm inte att du kan kolla på lite AVCHD kameror också, förvisso med CMOS, men står man ut med det så kan det också vara ett alternativ. Då får du också för och nackdelarna med ett fil-baserat system.

//Max

Postad

Jag har en DVX100b som jag är ganska nöjd med, en nackdel med kameran är att den bara har 4:3 format, detta löstes med en lins som omvandlar till 16:9 format, det är en surrogatlösning, men det fungerar, tycker jag, det bästa vore om den haft äkta 16:9 format från början.

För övrigt är kameran känd för sin fina kvalite och många möjligheter, men utvecklingen går hela tiden framåt, så det som är bra idag är "kass" imorron, tyvärr.

Jag skulle gärna kunna tänka mej ytterligare en DVX100b när jag filmar, men det handlar, som för det mesta om pengar.

Jag har en del klipp, både 16:9 och 4:3 format på YouTube, för att se kvalite'n på "Kameran" kan du se denna länk:

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...