Rudie Posted February 10, 2003 Posted February 10, 2003 Jag skulle vilja veta hur man ska göra en extrem inzoomning snyggt. Eller rättare sagt, hur man fyller tomrummet mellan långt ifrån och nära. I C.S.I (på kanal 5) så är det ofta man ser kameran filma på t.ex ett finger och sedan snabbt zooma in på en extrem extrem närbild. Oftast görs inte detta genom bara att zooma, misstänker jag? Hur ska man göra för att "morpha" ihop så att det blir snyggt i mitten?? 0 Quote
Opus Posted March 17, 2003 Posted March 17, 2003 "I C.S.I (på kanal 5) så är det ofta man ser kameran filma på t.ex ett finger och sedan snabbt zooma in på en extrem extrem närbild." Hur lyckas man gå från en närbild på bara ett finger till en extrem extrem närbild? Är det på molekyler du menar då eller? Jag har inte sett programmet så jag vet inte vad det kan vara för effekt. För övrigt har jag aldrig använt en zoomning i någon av mina filmer, de passar ytterst sällan, men det finns ju undantag. /A. 0 Quote
Ronnie Posted March 17, 2003 Posted March 17, 2003 Det hela är gjort med datoreffekter och lär inte vara allt för lätt för oss glada amatörer. Programmen som proffsen använder kostar väl från 30.000 upp till ett par hundra tusen. Det går säkert att göra i enklare och billigare program bara man har viljan att lära sig det. 3D program och sånt är dock inte min starka sida :l 0 Quote
sluten_cell_nr13 Posted March 17, 2003 Posted March 17, 2003 Du skulle ju kunna testa att börja riktigt mycket inzoomat för att sedan zooma ut (och kanske t.o.m. åka bakåt med kameran) för att sedan köra allt baklänges. Lägg på en motion blur och experimentera med lite effekter så kanske du får något som är hyffsat likt. Glöm inte att det nästan är lika mycket swosh-ljudet som gör sådana effekter =) 0 Quote
UngeherrPeter Posted March 17, 2003 Posted March 17, 2003 Nu har inte jag heller sett programmet men om du har en kamera med manuell zoom så fixar du det lätt genom att koppla ifrån motorn och zooma som aldrig förr så snabbt som du bara kan. Om inte så kan du be personen med fingret i fråga att stå ganska så stilla och göra inzoomningen med din motorzoom varpå du speedar upp, alternativt klipper bort de flesta framesen för att senare gå över till normal hastighet när bilden är nära fingeret.. Lite motionblu och saken är biff.. Om din kamera kan filma med lång exponeringstid. 6 frames per sekund eller så så får du ett gött motionblur redan där som du sen vackert kan speeda upp och vips så har du en fantastisk effekt. Viktigt är att själva "zoomen" går fort tror jag så att man inte hinner se att det är fusk och fejk. Håll i hatten 0 Quote
Mickels Posted September 20, 2003 Posted September 20, 2003 Det kan inte vara en liten effekt kommer inte ihåg vad den heter, men man brukar använda en effekt mellan två klipp som gör att bilden zommas in och nästa sen zommas ut snabbt, kan de va de du menade? 0 Quote
schönis Posted September 21, 2003 Posted September 21, 2003 Hallå.. nu e de så att C.S.I är ett Skitbra program och jag har också l'änge funderat på det hela... Men om du tänker på det när du ser en inzoomning som de gör så är det ljudet som gör allt..... DEt är liksom en sådanm där... Schwiss.... eller vad men nu kallar det..... Troligtvis så filmar de det som ska zzoomas in först och sedan har de en annan bil som är inzopomat... som du lagt märke till så är nästan alla inzoomningar datagjorda... Alltså närbilderna..... då har de liksom fadat in det.... så inzoomningen är inte med kameran utan allt är data gjort..... hoppas ni förstår va jag menar.... 0 Quote
eimermusic Posted September 22, 2003 Posted September 22, 2003 CSI inzoomningar, åkningar från satelitbild ner till marknivå och liknande görs oftast genom att 2 eller flera element (bildsekvenser) som representerar ökad grad av inzooming läggs på varandra och integreras så att kanterna mellan inte syns. Elementen kan vara både dockmodeller, datorgrafik och annat. I AfterEffects görs detta enkelt genom att ta ett ansikte (t.ex.) och en jordglob båda med hög upplösning. Lägg globen i ett lager ovanför ansiktet och förminska så att den passar in på personens öga (förslagsvis). Lägg denna komposition i en ny komposition och zooma in på den med "colapse transformations" aktivt. Det gör att globen behåller sin upplösning under inzoomningen. (nyare AE versioner kan no använda parenting för detta åxå) Vad som verkligen brukar sälja en sån här effekt är (förutom passande swoosh ljud) att kanterna mellan de olika elementen känns naturliga. Kör fram och tillbaka över en sån här sekvens i en film flera gånger (gärna i slowmo åxå) och kolla hur kanterna mellan elementen maskerats. 0 Quote
schönis Posted September 23, 2003 Posted September 23, 2003 Tänkrte precis skriva de... såg CSI igår... man ser kantorna om man kolla noga.... 0 Quote
Goldstar Posted November 13, 2003 Posted November 13, 2003 Det är egentligen inte så krångligt. Ta först en närbild på det som ska in eller utzoomas ifrån. Obs! (Gå fram, zooma inte) Gå sedan ut till helbild och önskat avstånd. När du sedan sitter i redigeringen så gör du en digital zoom mellan dessa 2 bilder och lägger på en zoomblur samt blurar kanterna ngt. 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.