Gå till innehåll

Jag har skrivit en kortfilm, vad är nästa steg?


malinroca

Recommended Posts

Hej! Har skrivit ett kortfilmsmanus som min lärare på kursen säger att jag måste försöka få filmat. ska man ragga upp en regissör eller en producent nu? Eller ska man vända sig direkt till ett produktionsbolag med synops/pitch? Hur och var hittar man isåfall någon regissör/producent som skulle kunna vara intresserad? Jag har surfat runt lite och mailat några stycken, men jag är ju ny så då är det svårare att få napp kanske... Någon som har lite råd att ge mig, som vet och kan dela med sig? finns det förresten någon tävling på gång nu som man kan vara med i. Har dock iinte hittat någon på nätet. Tack för hjälp! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan fråga någon här :) Här finns många duktiga.

 

Lägg upp det på avdelningen för manus, be om kritik och fråga om någon är intresserad av att filma det.

 

Det gjorde jag förra vintern och jag fick ihop ett helt team.

 

Lycka till!

 

/D

 

EDIT: Produktionsbolag brukar, såvitt jag vet, inte vara särskilt intresserade av kortfilmsmanus.

 

Det finns ju en hel del filmfestivaler, dit du kan skicka in din film när den väl är klar.

 

Vårrullen kanske? Det är Stockholms största filmfestival för unga filmare (15-26 år)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan ingen "sno" den då?

 

I teorin: jovisst.

 

I praktiken: knappast.

 

Tänk dig att jag snor ditt manus och säljer det som mitt eget. Förr eller senare lär det komma till din kännedom, om inte annat när du ser den färdiga filmen. Du tar kontakt med inblandade personer, visar på ditt manus, visar dina antecknar, ditt underlag osv. Oavsett om du får något erkännande eller ersättning, så lär inte jag få något mer jobb.

 

Något av det värsta man kan drabbas utav som manusförfattare är att bli beskyld för att ha snott någons manus utan att ge cred för det. För sen vill ingen jobba med en. Enbart en idiot riskerar medvetet att försätta sig i den situationen.

 

Sen får du inte heller glömma att för att ditt manus ska bli film, så måste du låta folk läsa vad du skrivit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...