Jump to content

Underlätta arbetet vid stop motion-inspelning

piers

Recommended Posts

Hej!

Vilken utrustning behöver jag, och vad kan jag göra för att underlätta en stop motion-inspelning? Jag har ett 2x1 meter stort arbetsbord som inspelningsplats.

Jag har programmet MonkeyJam på datorn. När jag fotat klart en sekvens, ska jag då lägga in bildena i datorn och öppna upp dom i MonkeyJam och kolla ifall resultatet blev bra? Och om det blev bra exporterar jag det som AVI och importerar det i mitt redigeringsprogram? Jag har inte så mycket kunskap om seriös stop motion-inspelning, jag vet bara att det tar tid och vill därför hitta effektiva metoder.

Tack!

Ja det låter vettigt att göra så.

Ofta brukar man köra 12-15 bilder per sekund vid stopmotion (istället för 24)

Bra stativ till kameran, bra belysning. Det finns magneter man kan köpa och sätta under sina gubbar och sedan ha en metall platta under bordet för att dom inte ska ramla.

till min senaste stop motion inspelning använde jag Camera control pro tillsammans med en Nikon D60 för att ta själva bilderna (i raw-format).

sedan tog jag in en bild och gjorde ett makro som fixade färgerna och körde det på alla bilder och sparade som tiff.

efter det importerade jag bara bilderna som en tiff-sequence i premiere och valde interpret footage så jag fick en framerate på 17 fps.

det kanske inte är det lättaste sättet men det var så jag gjorde iaf :)

(resultatet:

)

En annan grej jag tänkte på. Om jag vill att det ska gå sakta, ska jag fota många bilder eller fota en bild och i datorn låta den sträcka sig över flera frames?

Det är synd att inte MonkeyJam har något vidare stöd för att fånga digitalkameror. Skulle vara praktiskt att kunna fotografera från datorn så man slipper att riskera att råka flytta kameran någon liten millimeter någon gång.

Hur ska jag organisera bilderna på datorn?

Scen 1 > Sekvens 1 > (bilder plus exporterad AVI-fil från MonekyJam med bilderna)

Scen 1 > Sekvens 2 > (bilder plus exporterad AVI-fil från MonekyJam med bilderna)

Scen 2 > Sekvens 1 > (bilder plus exporterad AVI-fil från MonekyJam med bilderna)

Kanske så? Hur ska jag göra?