audition Postad 2 juli 2010 Postad 2 juli 2010 När jag importerar m2t filen från minneskortet till ppro CS5 blir ljudet osynkat med bilden. Men när jag spelar upp det i Windows mediaplayer är det synkat å fint. Ppro gör alltså någ galet vid importen. Nån som har tips där? 0 Citera
Max_H Postad 2 juli 2010 Postad 2 juli 2010 Weird.... Har jag inte hört talas om i CS5. Var kommer filen ifrån? Är det alla filer? /Max 0 Citera
audition Postad 2 juli 2010 Författare Postad 2 juli 2010 Filen kommer från minneskortet som jag lagt in på hårddisken. Därifrån importerar jag till CS5. Det var bara EN stor fil på 10,9 GB (m2t) 0 Citera
jolt_jokern Postad 2 juli 2010 Postad 2 juli 2010 är det osynkat lika mycket i början som i slutet? 0 Citera
audition Postad 2 juli 2010 Författare Postad 2 juli 2010 Yess. Ljudet är bara "förskjutet" och kommer ca 4 sek före. Det går ju å dra och synka manuellt naturligtvis, men det ska man väl ändå inte behöva göra. CS5 är ju inte gratis precis. 0 Citera
audition Postad 2 juli 2010 Författare Postad 2 juli 2010 Nehej. Blev faktiskt osäker när du jolt_jokern frågade så jag kollade och det verkar vara fullständig kaos. Om jag synkar manuellt på ett ställe så stämmer detåterigen inte efter nån minut, vaken före eller efter min "synkpunkt" 0 Citera
jolt_jokern Postad 2 juli 2010 Postad 2 juli 2010 det verkar ju som ljudet och videon går olika snabbt. är det synkat om du pausar och startar igen? det skulle ju kunna vara datorn som är seg och inte orkar spela upp videon lika snabbt t ex. 0 Citera
audition Postad 2 juli 2010 Författare Postad 2 juli 2010 Datorn är sprojlans ny så den är inte seg, och det spelar ingen roll om jag pausar, startar eller nåt annat. Har renderat oxå men det hjälper icke. Det är likadant. Och om jag tittar på sekvensen i Media player är allt perfekt, så det uppenbart att det är CS5 som hittar på nåt jävulstyg. 0 Citera
jolt_jokern Postad 2 juli 2010 Postad 2 juli 2010 testa att importera klippet i mindre delar om du har möjlighet. typ max 10 min per klipp eller nåt 0 Citera
audition Postad 3 juli 2010 Författare Postad 3 juli 2010 Ja, det vore kanske nåt, men filen ligger som en STOR på 10,9 GB och jag vet inte hur jag ska kunna få den i "bitar". Vet du? 0 Citera
jolt_jokern Postad 3 juli 2010 Postad 3 juli 2010 Ja, det vore kanske nåt, men filen ligger som en STOR på 10,9 GB och jag vet inte hur jag ska kunna få den i "bitar". Vet du? jag antog att du spelat in på dv eftersom det var .m2t format och i en enda stor fil, och att om du hade kvar det på bandet kunnat importera det på nytt. 0 Citera
audition Postad 3 juli 2010 Författare Postad 3 juli 2010 Jo, jag har precis cappat in bandet och då är allt OK. Grejen var att jag just skaffat en minneskortinspelare som jag satt på kameran för att just slippa den sega incappningen med band. Och det SKA ju funka och vill höra om det är någon annan som varit med på nåt liknande och känner till hur det kan lösas. Några adobe-experter finns ju på detta forum men ingen har hört av sig förutom Max_H som inte hört talas om problemet ;-) 0 Citera
Max_H Postad 4 juli 2010 Postad 4 juli 2010 Vilken kamera (gärna firmware)? Vilken minneskortsinspelare (gärna firmware version)? Vilket format har du spelat in i? //Max 0 Citera
audition Postad 4 juli 2010 Författare Postad 4 juli 2010 Canon XHA1. Hittar ingen firmware version på kameran men jag skaffade den för ca 1,5 år sedan. Står inge att den går att uppdatera i inst.boken heller. Minnsekortinspelaren är Datavideo DN-60 firmware: DN605010508125505 http://www.datavideo.info/en/Recorders/DN-60 Spelar in i HDV 0 Citera
Max_H Postad 4 juli 2010 Postad 4 juli 2010 Och den fungerade i tidigare version av Premiere Pro (som du körde - var det CS3?)? //Max 0 Citera
audition Postad 4 juli 2010 Författare Postad 4 juli 2010 Det vet jag inte, jag har precis skaffat både CS5 och minneskortinspelaren och det var första ggr jag använde den inspelaren. Undrar om jag ska formatera om kortet till FAT32 för att få mindre filer. Kortet är på 16 GB och det blir ju en rätt saftig fil om det kan ha betydelse? 0 Citera
Max_H Postad 4 juli 2010 Postad 4 juli 2010 Hmm... borde ju fungera ändå... ska kolla om nån i USA vet något. //Max 0 Citera
Max_H Postad 5 juli 2010 Postad 5 juli 2010 Jag behöver en testfil som visar problemet - så fort det bara går!!! Går det att påvisa även med korta klipp??? //Max 0 Citera
audition Postad 8 juli 2010 Författare Postad 8 juli 2010 Oj, nu har jag varit borta några dagar, men visst kan jag fixa en kort testfil. Hur ska jag skicka den? Och kortare filer verkar funka. 0 Citera
audition Postad 8 juli 2010 Författare Postad 8 juli 2010 Annars har jag lagt klippet här http://www.youtube.com/watch?v=mMLA8l6903g Ljudet släpar efter ca 4 sek. 0 Citera
Max_H Postad 8 juli 2010 Postad 8 juli 2010 Ok. Ska kolla om det finns en FTP. Kan du testa att filma av teven i 20 min tex? Och om det gör skillnad om man trycker rec/stopp många gånger. Tack! //Max 0 Citera
audition Postad 9 juli 2010 Författare Postad 9 juli 2010 Tror jag hitta problemet och det ligger både hos minneskortinspelaren och PPro. Så här blir det: När jag stoppar inspelningen för t.ex att byta vinkel, och sedan startar igen blir det en liten störning just vid stoppet (massa pixlar syns i bild). Dessa störningar orsakas av minnseskortinspelaren och det sätter griller i PPro vid importen/kodningen. När jag tittar på klippet i Windows Mediaplayer syns oxå störningen men den kör lugnt vidare och ljudet fortsätter att vara synkat. Men PPro gör störningarna än värre och det är här ljudet spårar ur totalt. Jag får massor av "Events" som säger MPEG decode error frame......" 0 Citera
audition Postad 10 juli 2010 Författare Postad 10 juli 2010 Om jag filmar in som vanlig DV (AVI) på minneskortet fungerar allt som det ska i PPro. Det har väl att göra med att då läggs varje start/stopp upp som separata sekvenser på kortet, vilket det inte gör i m2t-formatet. Där läggs allt upp som en enda sekvens. 0 Citera
Max_H Postad 10 juli 2010 Postad 10 juli 2010 Ok... Kan du göra ett kort m2t-klipp och skicka till mig via yousendit.com? Ppro gör en skanning av alla long-gop filer för att hitta just såna fel ( detta var ett stort problem i alla Ppro CS3 innan 3.2 kom ut) men det verkar fungera dåligt i detta fall. Skicka länken (om du har ett klipp) via PM så vidarebefodrar jag det till rätt programmmerare. /Max Vi har kontakt med Datavideo, men en fil som demonstrerar problemet skulle underlätta felsökningen enormt mycket. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.