Gå till innehåll

Slim Blu-ray till bärbar?


plf66

Recommended Posts

Jag håller på att "trimma" min bärbara Acer som jag använt mycket till redigering med Vegas. En Intel SSD 160 GB är beställd.

Den har en "slim" DVD-brännare idag, men jag bränner bluray med extern LG-brännare.

 

Finns det inga interna bluray-brännare som passar bärbara datorer ännu? Jag verkar bara hitta combo som är bluray-läsare och dvd-brännare.

Länk till kommentar
Share on other sites

TACK!! Du lyckades hitta bättre än vad jag klarade av.

 

Sonyn får det bli. Den är nästan identisk utvändigt med min DVD. Tog dock en bra stund innan jag klurade ut att gamla DVDn är en SATA, eftersom det sitter nån Mediabay-kontakt på den, men när man skruvar av den ser den ut som en helt vanlig slim SATA under.

Länk till kommentar
Share on other sites

TACK!! Du lyckades hitta bättre än vad jag klarade av.

 

Sonyn får det bli. Den är nästan identisk utvändigt med min DVD. Tog dock en bra stund innan jag klurade ut att gamla DVDn är en SATA, eftersom det sitter nån Mediabay-kontakt på den, men när man skruvar av den ser den ut som en helt vanlig slim SATA under.

Skumt! Kul pimpning av din Acer du gör. Tänker du köra videomaterialet på SSDn?
Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har haft en Acer Travelmate med T7300-processor i, några år. Den har fungerat bra till redigering med Vegas, både DV, Dvcam och HDV. Enstaka Avchd har också förekommit men inte så stora projekt. Jag har försökt att redigera mot interna hårddisken, och backuppa mot extern, men till viss del har jag även redigerat mot extern USB. Det har gått bra. OK, ingen stor skärm, men det är inte så många lager i mina redigeringar, och inte så mycket färgjustering i dessa projekt.

Genom lite omstuvning hemma bland datorer så ska den funktionen få övertas av en motsvarande dator med P8700-processor. Så den borde klara jobbet bra, det är häftigare grafikfunktion, dubbelt RAM-minne, men annars inget "häftigt". Den datorn får inbyggda hårddisken bytt mot en Intel SSD 160 GB (alltså samma storlek som jag klarat mig med några år). Sen tänkte jag som sagt lägga in en intern Bluray, både för backup och för att kunna bränna ut bluray för video. Nu har jag en extern Bluray, men det är klumpigt med den.

 

Jag vet inte om det fungerar i praktiken, men vissa videoprojekt har jag tänkt ska få ligga på en 2x1TB NAS. Den når jag helst på n-draft, men i nödfall på 1 Gbit LAN. Skulle vara trevligt att kunna köra direkt mot den med videofiler i den. Ibland har jag projekt som löper över längre tid, och med kanske nån redigeringstimma då och då när jag fyller på materialet. Då känns det svårt att hitta plats för sådant i interna hårddisken. Wifi a/b/g räcker i alla fall inte i hastighet mot den. :)

 

Primärt så är det HDV som det gäller för mig, de få Avchd jag haft på senaste tiden har jag kodat om till HDV-filer :-) och kört som sådana i resten av redigeringen. Det har ändå inte varit kodningen som varit avgörande utan det har varit filmat med enkla kameror.

 

Lång utläggning blev det...

Länk till kommentar
Share on other sites

Att installera en Intel SSD i en Acer Travelmate var inte det lättaste. Verkar nästan omöjligt att få den att boota korrekt. Har klonat disken först med Norton Ghost, gick inte att boota alls. Har sen tagit Acronis, och då bootar den och börjar installera operativsystemet, men efter ca 50% blir det läsfel från en fil.

Testade från början att klona en helt ny ostartad disk, men nu ska jag installera datorn med snurrande hårddisk först, och sen ta Acronis och klona den färdiga installationen, så får vi se om det blir bättre. När man har sett (=hört) en ljudlös dator starta så vill man ju inte ha nått annat...

Länk till kommentar
Share on other sites

Att installera en Intel SSD i en Acer Travelmate var inte det lättaste. Verkar nästan omöjligt att få den att boota korrekt. Har klonat disken först med Norton Ghost, gick inte att boota alls. Har sen tagit Acronis, och då bootar den och börjar installera operativsystemet, men efter ca 50% blir det läsfel från en fil.

Testade från början att klona en helt ny ostartad disk, men nu ska jag installera datorn med snurrande hårddisk först, och sen ta Acronis och klona den färdiga installationen, så får vi se om det blir bättre. När man har sett (=hört) en ljudlös dator starta så vill man ju inte ha nått annat...

Klona en standarddisk till SSD=Problem.

 

Gör en clean install på SSD-disken så fungerar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu stämmer ju inlägget inte med rubriken, men du skriver jag faktiskt från dator med fungerande SSD. :-)

 

Kloning, helt omöjligt i mitt fall. Ska nog skriva ett längre inlägg i det ämnet.

 

Vad som faktiskt fungerade var att göra en Acer recovery-dvd (egentligen 2 st).

 

Stoppa i SSD utan vare sig nån partition eller formatering.

 

Starta med recovery och låta installera operativsystemet. På ca 1 timmas tid var det installerat och grundinställningarna gjorda. Och datorn är sanslöst tyst nu, utom när fläkten får jobba. Känner ingen extrem snabbhet från SSD men den är som sagt extremt tystare än den Hitachi 7200 rpm-disk som var i den.

 

Ska bli spännande och se om det tar en dag med strul när det är dags att få in en bluray-brännare i den....

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Nu sitter det en Sony slim-line-brännare i datorn, enligt förslaget tidigare i tråden. Brännaren tog långt räknat 4 min att stoppa i. Hittills fungerar det perfekt att bränna data-blu-ray och läsa data-blu-ray.

 

Nu är nästa fråga att hitta ett vettigt (och helst billigt) uppspelningsprogram som fungerar bra både för uppspelning av DVD-video och Blu-ray-video....

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Nu en månad senare så kan jag konstatera att Sony Optiarc-brännaren i den bärbara överlag går bra. Med ett stort undantag, den gillar inte alls TDK BD-RE 50 GB. Bara en sådan har den velat bränna och läsa. Den större LG-brännaren som sitter i NAS:en både bränner och läser dem utan problem. Och BD-RE 50 GB växer ju inte på träd, så det är ju inte lätt att prova olika sorter heller.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...