TDA Posted December 16, 2004 Posted December 16, 2004 Jag och mina kumpaner planerar att göra en kortfilm som utspelar sig i ett Amerika efter katastrofen. Det här projektet ligger fortfarande ganska långt fram i tiden, vi håller just nu på att slipa på manuset. Efter att manuset är klart så ska det arbetas på effekter, casting, etc, ja ni vet. Kontentan av det hela är att detta kommer nog inte att filmas förrän i början av 2006. Nu över till själva frågan, som handlar om kvalitén på datoreffekter i amatörfilm. Vad vi skulle vilja ha är några datorgenererade vyer som vår hjälte poserar framför. Frågan är hur bra man kan få det att se ut? Vi kommer att söka någon som kan hjälpa oss med detta, som har lust att visa sin talang i ett projekt som alla brinner för och tar väldigt seriöst på. Men vad kan man hoppas på? Sagan om ringen, ett avsnitt av Star Trek eller vad snackar vi om? För kan vi inte få till det riktigt bra kommer vi nog att strunta helt i vyerna, vilket iofs skulle kännas tråkigt. Även om fokus ligger helt på en rolig och smart historia så skulle det i det här fallet inte vara fel med lite datoreffekter som komplement. 0 Quote
Mr.Man Posted December 16, 2004 Posted December 16, 2004 En vy över ett förfallet USA behöver inte vara så svårt att få till, ska den vara statisk så kan man ju använda ett foto som man retucherat i photoshop. 3D är inte alltid den bästa vägen o defenitivt inte den enklaste. Kvalitén styrs av förutsättningarna man har, och vilka personer man får med i projektet, jag vet att det finns duktiga cgi-artister i sverige men dom bästa är nog svårt att få med gratis. Sitter i ett liknande projekt nu, men där ska kameran röra på sig och då är det 3d som gäller. Kolla fan films på theforce.net för att få en idé om hur effekterna i "amatör" projekt ser ut 0 Quote
TDA Posted December 16, 2004 Author Posted December 16, 2004 Ok, tanken är väl att ha en rörlig kamera i samband med vyn över en förfallen stad. Så då antar jag att det är 3D som gäller. Ska kolla upp theforce.net, sen får man väl hoppas att man kan få tag på någon som är riktigt duktig och gillar idéen. Förhoppningen är väl att få med någon som kan vara med på plats vid inspelning av scenerna. Så personen själv kan påverka ljussättning, osv. 0 Quote
Ayame Posted December 16, 2004 Posted December 16, 2004 Skaffa ett 3d program, gör lite tutorials och du är redo. 0 Quote
TDA Posted December 16, 2004 Author Posted December 16, 2004 Nej, har varken tid eller lust att lära mig det. Är fullt upptagen med att skriva och regissera ett antal andra projekt. Därför man skulle ha tag på någon som verkligen är intresserad och duktig på det. Men eftersom jag inte kan något om det så ställde jag frågan, så jag skulle få en uppfattning om vad man kan hoppas på. Kraven blir nog högre än vad jag lyckas prestera efter ett antal tutorials. :) 0 Quote
Lasse_laser Posted December 16, 2004 Posted December 16, 2004 En bra regel är väl att kan man göra det på riktigt så gör det på riktigt, annars i datorn. Jag tror det är mycket svårare att få en hel vy att se verklig ut i datorn än om man ändrar bitar i filmat material. 0 Quote
Tobbger Posted December 16, 2004 Posted December 16, 2004 Jag själv stoppar alltid huvudet i sanden när jag någon försöker göra så pass stora och svåra effekter i en amatörfilm. Det blir oftast gif-animationer och liknande. Det finns i och för sig inget som säjer att var film får samma resultat vad det gäller effekter. :) Det är därför jag försöker hålla mig så mycket som möjligt till effekter som spelas in på plats. För att jag är så snäll så hjälper jag dej! På grund av en amatörfilmares budget kan man inte köpa de bästa program som till exempel Apple Shake eller ett annat liknande program. Det är därför saker och ting blir så helt mycket svårare. Du skulle ju kunna använda dej av olika partiklar (som rök) ovanpå en rullande Photoshop-bild med hjälp av motion-tracking. Hoppas du förstod allt! ;) 1 Quote
TDA Posted December 17, 2004 Author Posted December 17, 2004 Njae, men poängen är inte heller att jag ska förstå allt så. :) Frågan gäller inte hur man gör det, utan vilken kvalité man kan förvänta sig. Om det ser ut som skräp så är det bättre att strunta i scenen helt. Lyckas man med resten och sen kommer en tafflig datasekvens så förstör det ju i princip hela filmen. Men av vad jag kan förstå så är det svårt att få en datorrenderad vy att se realistisk ut. 0 Quote
Santafantasma Posted December 17, 2004 Posted December 17, 2004 om ni skulle använda typ Maya så skulle ni ju kunna få riktigt snygga effekter...bara för att man är amatör betyder det ju inte att det blir dålig kvalité..det är klart, man kan ju inte anställa en svindyr animerare att göra en snygg scen. Men jag lovar dig, det finns hur många bra animerare som helst där ute i etern som kan göra lika bra effekter för en mycket mindre slant. Det finns säkert flera som kan göra det ideelt också, dom får ju då en chans att visa sin kunskap. Skillnaden är ju bara den att de svindyra är anställda på nått effektföretag och de billiga är det inte. Men de kan garanterat göra lika snygga effekter! 0 Quote
vertex Posted December 17, 2004 Posted December 17, 2004 Vänta tills Bush har varit president i fyra år till. Sen är det bara att åka över och filma ett förfallet USA. Totalt verkligt och endast till kostnaden av en flygstol. =) 0 Quote
TDA Posted December 17, 2004 Author Posted December 17, 2004 [citat=vertex]Vänta tills Bush har varit president i fyra år till. Sen är det bara att åka över och filma ett förfallet USA. Totalt verkligt och endast till kostnaden av en flygstol. =)[/citat] Haha, sant. Faktiskt antyds Bushen vara anledningen till katastrofen i filmen. 0 Quote
Shredder Posted December 21, 2004 Posted December 21, 2004 Hm, jag vill inte låta enbart negativt inställd, men dessa problem ser jag med att integrera en utkeyad karaktär i en 3D scen. (åtminstone om det ska se professionellt ut) Ljussättningen på personen som filmats bör vara mycket noggrannt gjord. När man filmar personen som ska keyas ut bör man göra en schematisk skiss på hur man placerat ljusen. Referens foton på ljusriggen och en lista på vilka sorts lampor man har och hur starka de är kan också vara bra att ha. 3D bilden/animationen bör vara snudd på fotorealistisk, något som är lättare sagt än gjort. Men med duktiga texturerare, ljussättare och renderingskunniga personer är det absolut ingen omöjlighet och kan bli otroligt effektfullt. Just skuggor och hur ljuset faller är något som vårat öga väldigt lätt genomskådar som fusk. Oftast är det inte förrän man slår samman bilderna som man ser att det inte stämmer. Det är lätt att se att något känns fel med bilden, det svåra tycker jag är att kunna peka ut vad det är som är fel. 0 Quote
TDA Posted December 21, 2004 Author Posted December 21, 2004 Jo, kunde tänka mig att mycket sådant spelar en väldigt stor roll. Därför som jag hoppas på att killen/tjejen som ska göra det kan vara med på plats vid inspelning. 0 Quote
Shredder Posted December 21, 2004 Posted December 21, 2004 Japp det är nog det absolut bästa. Särskilt om denna person kan lite om ljussättning. Då kan han/hon hjälpa till att ljussätta "optimalt" så att det blir lättare vid sammanfogningen senare. 0 Quote
Ayame Posted December 21, 2004 Posted December 21, 2004 om ni dessutom har en kamera åkning så måste ni ha en massa tracking-dots, minst 10 st som ni måste ha mätt ut exakt hur långt från kameran dom är för att kunna tracka kameran i 3d programet mot den som filmade video materialet. Och sen så är det ljuset som ni bör ha koll på. Låter som väldigt mycket jobb, kommer bli svårt att hitta nån som gör det snyggt gratis om man säger så. 0 Quote
ash Posted December 22, 2004 Posted December 22, 2004 [citat=Ayame]om ni dessutom har en kamera åkning så måste ni ha en massa tracking-dots, minst 10 st som ni måste ha mätt ut exakt hur långt från kameran dom är för att kunna tracka kameran i 3d programet mot den som filmade video materialet. Och sen så är det ljuset som ni bör ha koll på. Låter som väldigt mycket jobb, kommer bli svårt att hitta nån som gör det snyggt gratis om man säger så.[/citat] det e väl inte hur långt ifrån kameran de är utan längdförhållandet mellan dem? och man ska väl helst ha referenspunkter i alla axlar? (x,y,z) 0 Quote
Recommended Posts