mzreklam Postad 28 maj 2010 Postad 28 maj 2010 Kör Mac Pro och undrar vilket som är allra bäst för att få så bra prestanda som möjligt när jag jobbar med ett projekt så det går lätt att göra tyngre applikationer i FC. Är det bättre med interna diskar eller esatakort och typ sonnetbox. Man kan väl även sätta intern disk som raid fast det tar ju då två kortplatser. Jag vill alltså ha ut bästa möjliga sätt att jobba mot. Vad är bäst om man vill kosta på lite? 0 Citera
Peus Postad 31 maj 2010 Postad 31 maj 2010 Vad är det du vill klippa och hur vill du använda det, syfte och material? Själv jobbar jag ofta med avancerade composit projekt med jätte många videor, grafikfiler och annat allt mixat. Vid sådana jobb är det smidigt om man har en RAID samt ett par mindre diskar var av minst en SSD där man kan lägga filer så att den tunga HD filen rullar från RAIDEN. Vill man kosta på så skulle jag rekommendera följande: En intern SSD för program och system, gärna en Intel. En intern SSD, säg OCZ Vertex 2 eller liknande för cache, ljud, projektfiler, små animationer och dylikt, speciellt använd vid composits. En 4x RAID från säg LaCie, Stardom, G-Technology eller gärna ett chassi från Sonnet tech. Dessa går i de flesta fall att RAIDA i själva chassit och därefter att ansluta direkt till datorn via e-sata utan behov av raid-kort (i fall man behöver raida via datorn är ett raid-kort mycket viktigt så att man ej kör mjukvaruraid, inte bra). Dessa sparar jag huvudmaterialet på och i Avid-fall hela projektet på. Min princip är även att ha ett chassi för varje kund vilket är jätte smidigt. Denna setup funkar lika bra för Mac OS system som för Windows. När jag vill vara lite probabel har jag en Mac Book Pro 13” som jag har en iomega 2 disks RAID kopplad till via FW800. Sedan kör jag alltid vanliga externa och billiga USB2 diskar som backup. Sedan vet jag inte om detta passar dig eller vad du är ute efter och behöver så som jag skrev i början vore det en god ledtråd till vad du bör satsa på. M.v.h. /Pontus w 0 Citera
P2media Postad 4 juli 2010 Postad 4 juli 2010 Relaterat till passagen om portabel Mac: Funkar det bra att redigera video (final cut studio och premiere+AE) med macbook pro 13"? Jag funderar på att köpa en macbook pro 17" i7 och trodde att den låg på gränsen!? Jag kör just nu på en panasonic hpx 171 dvcpro HD kamera. Är macbook pro 17" i7 ett mycket bra val? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.