Gå till innehåll

Bergman...Geni eller överskattad??


_nemo_

Recommended Posts

Haha...alltså visst, killen kunde sina bilder, men när man har sett samma bild i fem minuter så måste man få skruva på sig. Jag kan uppskatta honom som antikt kulturföremål eller någonting sånt. Kanske inte går hem i min generation.... Jag har som aldrig förstått tjusningen, teater hör hemma på teater....Bergman blir ju lika jobbigt som att se musikal på bio....

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är så sant som du säger miss Woods, men samtidigt tycker jag om att det ger lite tid att fundera över det som precis eller för ett tag sedan har hänt. I många filmer som görs nu känner jag att jag inte hinner få upp känslan för en scen innan det klipps och går vidare för de måste klara klippningen under si och så många minuter.

 

Exempel: Jag älskar att gråta till film (dock aldrig kärleksdrama etc). Inte fasiken hinner jag känna klumpen i strupen innan nästa actionscen sätter igång. "Sörja kan man göra när filmen är slut." Inget fel i det, men det är vad jag verkligen uppskattar med t ex Bergmans låååånga scener.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Bernardo]Det beror också på vilken situation man går igenom i livet. Till ex: om man har fått en viss insikt efter en smärtfull erfarenhet, kan man mer uppskatta de subtila eller/och extrema ändringar i en viss karaktär.[/citat]

 

Det ar nog sa sant det ar sagt. Jag var med mina barn och sag tomb raider och for mig var det en plaga utan dess like. For det mesta ar det en stor plaga att se moderna actionfilmer i storsta allmanhet for att jag tycker mig se igenom hur simpla de ar. Jag verkligen plagas av luckor i berattelsen, taskig tajming, osannolika och krystad handelseutveckling, tomma karaktarer, barnslig dialog, och helt omojliga saker. Krocken pa slutet av Bad Boys, snoscenerna i vertical limit, ja ja. Jag vet inte vad jag skall saga.

 

Darmed inte sagt att jag inte gillar actionfilmer; Jag alskade terminator2, alien2 och manga manga fler. Men de nya filmerna ar ju bara datagenererade och med stigade alder uppskattar man mer och mer hedligt skadespeleri, typ Mystic River.

 

Men, jag far ge en eloge till _nemo_ som sett sjunde inseglet vilket jag tycker ar det basta bergman gjort. For att kunna gora film maste man nog kunna sin filmhistoria. Jag gillar sarkillt dialogen;

 

-Varfor vill du spela schack med mig?

-Det ar min ensak.

-Det har du ratt i.

 

eller just nar riddarens foljeslagare hade fragat en dod om vagen:

(fritt ur minnet)

-Vad sa han?

-Just ingenting.

-Hade han inget att fortalja?

-Det han hade att fortalja var det viktigaste av allt.

 

Nar ni ledsnat pa Bergman, se garna ocksa:

 

Mr Mabuse, Nosfertu, Metropolis, Ringaren fran Notredame (den forsta).

 

Trailer till Metropolis kan ses pa http://www.kino.com/metropolis/

Den som tror star wars ar nytt... hehe.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=trancedanne]Gillar inte den sorten av filmer alls, alldelles för sega.. men ska inte säga något än för har inte sätt någon av hans filmer ännu[/citat]

 

Ska du inte säga något än? Det va ju det du precis gjorde :) Hur vet du att du inte gillar den sorten och att dom e sega om du inte sett dom?? Och kom inte o säg att du sett snuttar från en elle några filmer, för de kan du inte bedöma en mans ALLA filmer med.

Länk till kommentar
Share on other sites

på filmkunskapen i skolan så har hon typ visat 10 olika snuttar ifrån hans filmer så jag vet nog vad det är för sorts film han gör vid nulaget om man säger så.., men drama film är inte alls min grej, lägger större värdering på underhållning istället vilket jag tycker är viktigare än att lägga ner all energi på dialoger och viktiga budskap :) därför gillar jag filmer som X-men, Spider man, Terminator etc..

Länk till kommentar
Share on other sites

tja, allt är ju individuellt som sagt.

 

Jag gillar både ren underhållning och "djupare" filmer, helt beroende på vilket humör man är på.

 

Men jag håller mig nog till vad jag sagt tidigare...visst vet du "typ" vad han gör för filmer, men se bara på Nemo. Han såg hela Sjunde inseglet och gillade den. Vem vet, du kanske gillar någon/några av Bergmans ändå i slutändan om du ger det en chans...eller två.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=trancedanne]på filmkunskapen i skolan så har hon typ visat 10 olika snuttar ifrån hans filmer så jag vet nog vad det är för sorts film han gör vid nulaget om man säger så.., men drama film är inte alls min grej, lägger stor värdering på underhållning istället vilket jag tycker är viktigare än att lägga ner all energi på dialoger och viktiga budskap :)[/citat]

 

När du sett 10 snuttar från olika filmer kan du ändå inte säga att hans filmer är sega, dom 10 snuttarna kanske va sega. Men skit i, tyckte bara de va kul att du skrev att du inte skulle säga något, men de va ju precis de du gjorde :)

 

Och underhållning är inte viktigare än dialog, enligt mig iaf....med en platt dialog faller ofta filmen ihop totalt...kolla bara på dom nya starwars filmerna, man skäms när man hör dom prata. Och kolla när underhållningen OCH dialogen funkar, då får man t.ex Pulp Fiction. Jag brukar inte heller gilla lugna och drama liknande filmer, men kolla på t.ex lost in translation....fy fan va bra den är, tack vare oerhört bra dialog.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dialogerna är viktiga till en viss del liksom, det beror på om det är drama, sci fiction, action etc..

Om det är en film som X-men tex så är inte dialogerna lika mycket viktiga som i en bergman film även om det är en viktig grej generellt.. De är byggda på olika sätt.

Men som Moiraine sa tidigare, kanske gillar bergmans stil ändå om jag ser någon av hans filmer.

Lukas Moodysons Lilja 4 Ever och Fucking Åmål gillade jag stenhårt, fast det var mest för att han hade ett skapligt högt tempo i filmerna.

Pulp Fiction som du nämde där är jävligt bra exempel på en film som räddas pga av dialogerna helt. :)

En annan svensk film, Vingar Av Glas tycker jag också vädligt mycket om, känns så otrolig naturlig på något sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar som de flesta som kritiserar Bergman vare sig har sett eller förstått något av hans filmer.

 

Att kalla "Det sjunde inseglet" för seg är mig en gåta. Historien om tvivlet på gud är lysande. Karaktärerna är klockrena och sen är den ju faktiskt rätt humoristisk också.

 

Jag såg Persona nyligen och det är den snyggaste svenska film jag sett. Utan Bergmans Persona skulle t.ex. inte Fight Club existera.

 

Jag tror inte vi svenskar fattar hur pass betydelsefull Bergman har varit för västerlänsk film.

 

Men smaken är som den är. Vissa personer gillar inte gamla filmer, punkt slut. Jag tycker att det jag sett av Bergmans gamla verk är helt lysande.

 

...och ska vi snacka överskattade regissörer så känner i varje fall jag att det finns en hel del andra gamla rävar som ligger sämre till än Bergman.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, det är helt klart olika åsikter om den mannen. Jag såg sjunde inseglet igår. Den var mörk och obehaglig, men jävligt bra. Att den var rolig, som någon sa, har jag svårt att se. Men den berörde, och jag var helt slut när filmen tonar bort i svart. Det är en av de filmer som berört mig mest.

 

Bergman var mannnen som satte sverige på världskartan när det gäller film. Han är ett geni i den bemärkelsen att han är grymt bra på att göra film. Att han kan göra film på 50-talet, som överträffar de flesta av dagens filmer, gör att han liksom Charlie Chaplin uppfyller mina krav på ett geni.

 

Det finns ingen som kan göra film som alla tycker om. framförallt inte som alla tycker om 55 år senare.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=max lauritzen]Jag såg sjunde inseglet igår. Den var mörk och obehaglig, men jävligt bra. Att den var rolig, som någon sa, har jag svårt att se. Men den berörde, och jag var helt slut när filmen tonar bort i svart. Det är en av de filmer som berört mig mest.[/citat]

 

Va? Missade du slutet oxå? :P

 

Mörk å obehaglig?

Filmer som "Requiem for a dream" och "Irreversible" är mörka och obehagliga.

Å om vi inte snackar mainstream så...

 

Baby of Macon

Cannibal Holocaust

Caligula

Devils Experiment

I spit on your grave

Salo: 120... Pasolini

 

...jaja, försöker stila till mig lite innan jag går å sover.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...