Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Funderade ett tag på Canons 550D men jag kommer nog att välja bort den på grund av jelly-effekt och lite krux med att spela in ljud.

Tar tacksamt emot tips på kameror. Främst är jag ju såklart ute efter en bra bild. Man ska kunna koppla en extern mikrofon. Inte så mycket annat som är superviktigt, det är mycket nog. DV eller hårdisk/minne tipsa gärna om det. Kameran få max kosta 10 000 kronor.

De kameror jag själv kollat lite på är:

Canon LEGRIA HV 40

Canon Legria HF-S10

Canon Legria HF S100

Hälsningar

/Henrik

Postad
Hej

Funderade ett tag på Canons 550D men jag kommer nog att välja bort den på grund av jelly-effekt och lite krux med att spela in ljud.

Tar tacksamt emot tips på kameror. Främst är jag ju såklart ute efter en bra bild. Man ska kunna koppla en extern mikrofon. Inte så mycket annat som är superviktigt, det är mycket nog. DV eller hårdisk/minne tipsa gärna om det. Kameran få max kosta 10 000 kronor.

De kameror jag själv kollat lite på är:

Canon LEGRIA HV 40

Canon Legria HF-S10

Canon Legria HF S100

Hälsningar

/Henrik

Tjena,

Har själv en Canon HF S100 och är mycket nöjd. Jag fick vad jag behövde: shyst bild, möjlighet att spela in ljud via extern mic och fungerar via minneskort vilket jag absolut föredrar framför band.

Har haft en HV30 som producerade bra bild, men den låter mycket och går långsammare att starta igång och föra över till datorn än vad minneskort tar. Hade den inte så lång tid men har läst att kameror med bandmekanism fortare går sönder än med minneskort för det finns knappt några rörliga delar (eller inga?) på minneskort kameror.

Nackdelen är dock att AVCHD vilket är formatet du spelar in i ifall du väljer minneskort, Canon HF S100 är mycket krävande för datorn och innebär att du behöver en stark dator för att redigera. Jag insåg inte hur stark den behövde vara så när jag köpte kameran fastnade jag där utan en egen dator att redigera på.

Så nu är jag här och måste spara till en ny dator.

Tänk på det också. Men kan du så välj canon HF S10/100

Postad

Man kan (som det tipsats om i andra trådar) konvertera AVCHD till något som är lättare att redigera. VoltaicHD är ett sådant program som kan konvertera, den supportar både S100 och S200. Panasonic SD700 är en annan ny riktigt bra kamera i samma prisklass.

Postad
Man kan (som det tipsats om i andra trådar) konvertera AVCHD till något som är lättare att redigera. VoltaicHD är ett sådant program som kan konvertera, den supportar både S100 och S200. Panasonic SD700 är en annan ny riktigt bra kamera i samma prisklass.
Eller köra Mac..;)
Postad

Kan Panasonic SD700 spela in i 50 FPS? Verkar vara en rätt bra kamera ja...

Köra på den kanske.

Men säg att han inte har en mac då måste han ju likväl (precis som mig nu) punga ut me dinero o köpa en mac eller hur? :)

själv ska jag försöka skaffa mej en imac 27" =)

yonis

Postad
Kan Panasonic SD700 spela in i 50 FPS? Verkar vara en rätt bra kamera ja...

yonis

SD700 verkar vara den vassaste konsumentkameran just nu. Verkligen spännande med 1080/50p, men det är inte alla redigeringsprogram som fixar det.

Men säg att han inte har en mac då måste han ju likväl (precis som mig nu) punga ut me dinero o köpa en mac eller hur? :)

själv ska jag försöka skaffa mej en imac 27" =)

yonis

Jo självklart, men det är ju LÄTT värt det..;)

Postad
SD700 verkar vara den vassaste konsumentkameran just nu. Verkligen spännande med 1080/50p, men det är inte alla redigeringsprogram som fixar det.

Jo självklart, men det är ju LÄTT värt det..;)

Klart, inte alltid lätt att få tag i dom pengarna bara.

Men jag ska beställa en i dagarna alltså.

Vad kör du på för mac då j3n5?

Postad

En gammal Macbook Pro på 2,33Ghz/3Gb. Funkar Helt OK med AVCHD från Panasonic AG-HMC151 i Final Cut Studio. Går dock i tankarna på en Ny Macbook Pro med i7 eller kanske en Imac i7 som du funderar på. Det går trögt med Color eller Motion igång samtidigt som Final Cut. Skulle gärna kapa renderingstiderna också. Dock väntar jag på snabbare kontakt än FW800. Skulle gärna se att Apple stoppar i USB3 för något snabbare externa hårddiskar.

Postad

Det är lite kategoriskt att säga att man måste köpa en dyr Mac bara för att man kör AVCHD. Visst, Final Cut gör det bekvämt genom att konvertera åt dig men samma resultat går att åstadkomma på PC, antingen genom ett redigeringsprogram som klarar av AVCHD på ett bra sätt eller genom att konvertera i samband med capture. Cineform NeoScene är ett program som konverterat även från digitalkameror. Om du har en Panasonic-kamera så kan du använda deras gratisprogram för att konvertera till DVCPRO HD.

Postad
Det är lite kategoriskt att säga att man måste köpa en dyr Mac bara för att man kör AVCHD. Visst, Final Cut gör det bekvämt genom att konvertera åt dig men samma resultat går att åstadkomma på PC, antingen genom ett redigeringsprogram som klarar av AVCHD på ett bra sätt eller genom att konvertera i samband med capture. Cineform NeoScene är ett program som konverterat även från digitalkameror. Om du har en Panasonic-kamera så kan du använda deras gratisprogram för att konvertera till DVCPRO HD.

Man behöver inte alls köpa en dyr mac för att köra AVCHD, det räcker med en billig mac..;) Lika billig som en PC som klarar AVCHD i alla fall...

Postad

Aja, jag har en PC nu och har prövat med VoltaicHD vilket tog evigheter att konvertera om ett enda litet klipp, sen hackar det ändå.

Jag vill ha något som funkar.

Jag har inga barn, ingen flickvän, inga husdjur, en billig skitlya - jag är singel, ung och ungkarl. Vad har jag att leva för förutom mina vänner, min familj, mina hobbies och mig själv? Inget av det andra kostar pengar förutom hobbies då och till en viss del vänner, att hitta på saker med dom.

Så varför inte lägga lite extra? Om jag ändå har råd alltså? Jag är inte den där förnuftiga, smarta lillgamla killen som lägger pengarna på sparkontot och pensionsfonderna, utan jag är killen som bränner pengarna på sånt jag tycker om i livet. Och det håller alldeles säkert inte i längden.

Men jag är ung nu och det finns gott om tid på sig att mogna med åldern och bli mer "förnuftig" och spara i fonder o sparkonton.

=)

Säger inte att det är fel att spara och vara förnuftig, bara att jag inte är sån... nu.

Yonis

Postad

Tack allihopa. Har kanske en HF S10 på gång. Jag har jobbat som redigerare i snart tio år, men bara haft en super-8-kamera, så det här är min första digitala kamera.

Jag har köpt en PC. funderade på Mac, men varenda stockholmstuff har sin bärbara Mac. Så det blev en bärbar PC med 4G RAM, ett bra grafikkort och en av de bättre I5-processorerna.

Vi får se om den orkar.

/Henrik

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...