Spiritual_Chaos Postad 13 maj 2010 Postad 13 maj 2010 En kompis gjorde om ett klipp från min 550d till DV genom imToo(tror jag) och resultatet såg piss ut. För mörkt, boostade färger och artefakter i bilden. Hur gör jag bäst om jag behöver konvertera om materialet till DV utan att få det att se piss ut? 0 Citera
Spiritual_Chaos Postad 14 maj 2010 Författare Postad 14 maj 2010 Nej, ej testat. Skall detta vara bra för att konvertera till DV. DVS enbart minska storleken men inte få alla fel som jag beskrev ovan? 0 Citera
plf66 Postad 17 maj 2010 Postad 17 maj 2010 Har din kompis koll på vilken färgprofil du har på källmaterialet och konverterar det rätt till DV. Det finns nått med ITU-R 624 resp. 709 som kanske spökar lite? Många som inte läst på detta ämne börjar ju gärna med NTSC-färger för PAL-länder, så blir det soppa. Hittills har Vegas skött detta bra åt mig så jag inte behövt krångla. 0 Citera
video_sync Postad 18 maj 2010 Postad 18 maj 2010 De beskrivna artefakterna har inget med colorimetry att göra. Från EOS 550D genereras det en MPEG-4 Part 10 (H.264) ström vilket strikt följer ITU-BT Rec 709 profil för "High-Definition Video". DV25 är på den klassiska CCIR 601 profilen (mer känt som BT.601) och inom MPEG-B standarden definierar man komprimeringen till ITU-BT Rec. 624-4 System B och G för SD upplöst PAL eller FullD1 video. Detta för flaggning inom signalhanteringen för dekoders i huvudsak vid TV sändningar och TV nätverk. Varken CCIR-601 (BT.601) eller Rec. 709 definierar NTSC eller PAL som formaten i sig i någon separering. Transcodingen mellan H.264 och DV25 påverkas inte av colorimetryn, då detta endast agerar som en bitström flagga för dekodern. Alla encoding mjukvaror sköter denna omvandlingen internt och automatiskt om inget annat specifieras. Vad är bildfrekvensen på videoströmmen ? 25p native ? Tror det hela handlar om en dålig eller felinställd transcoder, låter som om något digitalt filter på encodern är igång. Testa med ett välbeprövat program som hanterar multiformats-import (Sony Vegas Pro, Adobe Media Encoder, Edius, CineVision, Compressor?). Tänk också på att använda en bra nedsamplings algoritm när omvandlingen sker från H.264 till DV25. 0 Citera
Max_H Postad 19 maj 2010 Postad 19 maj 2010 Det intressanta är att när Adobe frågade Canon så sa Canon själva att det är 601 som gäller (i alla fall för 5D).... Vilket förvånade alla. //Max 0 Citera
video_sync Postad 21 maj 2010 Postad 21 maj 2010 Det intressanta är att när Adobe frågade Canon så sa Canon själva att det är 601 som gäller (i alla fall för 5D).... Vilket förvånade alla. //Max Det förvånar mig tyvärr inte något mer, så länge man inte i fråga, specifikt pratar med signalteknikerna / utvecklarna bakom hårdvarukomponenterna, så får du inget korrekt svar i dagens läge. Colorimetryn ÄR - REC. 709 vid upplösningar som standardiserats som till ex. våra vanligaste: 720p samt 1080p. 2160p kommer likaså att vara inom REC 709, när det väl blivit en kommersiell standard. 0 Citera
Max_H Postad 21 maj 2010 Postad 21 maj 2010 I detta fall var det Adobes och Main Concepts programmerare som snackade med Canons tekniker på mjukvarusidan - dvs dom som gör firmware till kameran... //Max 0 Citera
Max_H Postad 21 maj 2010 Postad 21 maj 2010 Dubbelkollade precis med programmeraren som skrivit Canon 5D importen för både Premiere Pro CS5 och After Effects CS5 och han vidhåller att det är 601 som gäller. Jag tycker det låter mycket skumt... //Max 0 Citera
video_sync Postad 25 maj 2010 Postad 25 maj 2010 Det intressanta i detta vore då att få reda på svaret av den ultimata frågan: Varför?. Hur kommer det sig att en kommersiell HDSLR som direkt skriver en SMPTE standard av en videoström i upplösningar av 720p / 1080p, ej konformerar till REC 709 specifikationerna ? 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.