Gå till innehåll

Ystads Filmuniversitet


Rasty

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag är 17 år gammal och bor 4 mil ifrån Ystad i Skåne. Jag har vetat en rätt lång tid nu att det finns ett filmuniversitet i Ystad och jag hade tänkt börja där hösten 2011 när jag går ut gymnasiet. Men det finns ju sååå lite information om det på nätet. Jag hade tänkt göra ett besök där någon gång och höra lite med dem men det kommer nog dröja några månader innan jag tar tag i det. Har skickat mail till dem men har icke fått svar på 10 dagar nu. Jag undrar helt enkelt om någon vet något om universitetet där? Hur länge pågår utbildningen? Behöver man betyg för att komma in i skolan? Vad kan man studera till... filmregissör kanske? Vad har man för möjligheter efter utbildningen? Kanske man kan få kontakt med något filmbolag i USA vilket är var jag vill bosätta mig och det är där jag vill jobba som regissör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var rätt lätt att hitta info på nätet, men men...

 

På filmuniversitetet ges en så kallad mastersutbildning i filmproduktion (och en i filmmusikkomposition, men det känns irrelevant). Utbildningen är alltså en tvåårig påbyggnadskurs för blivande producenter och kräver att man redan har en kandidatexamen, dvs minst tre års högskolestudier. Så det är inget man kan gå till direkt efter gymnasiet.

 

För mer information se http://www.lu.se/o.o.i.s?id=320&lukas_id=HAFMP

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jbergman har rätt i vad han säger. Bodde i Sjöbo, 3 mil ifrån Ystad, och hade inte hört ett ord om den innan jag stack hit till Sydney för att plugga, mer än att jag kände en av lärarna som är delägare på Anagramproduktion. Så tyvärr, du måste fixa lite mer erfarenhet innan.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...