Gå till innehåll

Canon XF305 och XF300


j3n5

Recommended Posts

CMOS.....

 

Glad att jag köpte en andra Z1 häromdagen, då får de två jag har duga till de säckar ihop om några år och CMOS utvecklats så det motsvarar CCD idag.

Hade du väntat dig CCD? Canon har kört CMOS på sina DSLRs ett tag nu. Känns som om branschen, vare sig vi vill eller inte, ställer om till CMOS..
Länk till kommentar
Share on other sites

Hade du väntat dig CCD? Canon har kört CMOS på sina DSLRs ett tag nu. Känns som om branschen, vare sig vi vill eller inte, ställer om till CMOS..

 

Är det en fråga till mig, så trodde jag att Canon hade varit smarta att lyssna på kunderna.

 

Mos fanns resan 1980 från Hitachi så det är inte direkt nytt.

 

Jag tror kundunderlaget hade blivit större med Canons nya kamera som CCD-kamera och med billiga minneskort.

 

Hade jag köpt nytt idag, så i den kamerastorleken jag är intresserad av så ser jag enbart Panasonic som lämplig kandidat med HMC151. Iofs hade en P2-kamera varit trevlig, men uj vilka kortpriser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det en fråga till mig, så trodde jag att Canon hade varit smarta att lyssna på kunderna.

 

Mos fanns resan 1980 från Hitachi så det är inte direkt nytt.

 

Jag tror kundunderlaget hade blivit större med Canons nya kamera som CCD-kamera och med billiga minneskort.

 

Hade jag köpt nytt idag, så i den kamerastorleken jag är intresserad av så ser jag enbart Panasonic som lämplig kandidat med HMC151. Iofs hade en P2-kamera varit trevlig, men uj vilka kortpriser.

Jag filmar med två HMC151. Är väldigt nöjd med dem men jag skulle gärna byta dem mot nya XF305/300. AVCHD är OK men det skulle vara lite smidigare med ett material som fungerade native i FCP.
Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

Fick lillebrorsan XF105 idag och småtestat lite. Den ser lovande mycket ut. Materialet ser riktigt bra ut i förhållande till hur liten och smidig den är. Ska testa lite mer i veckan hoppas jag. Formatet (MPEG2) dansade fint med native stöd i både Premiere och Avid (AMA). LCD-skärmen var förvånansvärt trevligt. Saknar dock två ringar på linsen. (focus+zoom) men en vanesak kanske. Den är ju liten av anledning.

Om 105an är så bra så är 305 minst lika bra, troligen bättre. Ska köra med XF305 om några veckor så chans för jämförelse kommer.

Länk till kommentar
Share on other sites

@Kimster.

Har fått för mig att XF105 har endast ett chip, 1/3, mot mer normala 3 om man vill ha en bra färgåtergivning. Kanske har utvecklingen gått så långt att dessa kameror idag leverera helt ok bilder? Säger jag, som tröttnat på min 10 år gamla Sony PD-150...

Är skillnaden märkbar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, och nej. Det är ett 1/3 (CMOS) chip i XF100/105 som i de flesta kameror i denna storleken. Och visst har utvecklingen gått långt. En XF105 är bättre än en PD150/170 på nästan alla plan, iaf bildtekniskt :) Möjligen att PD170 är något bättre i dåligt ljus. Har inte jämfört dem (än). Men å andra sidan har XF105 inbyggt mörkerseende (IR, nightvision), som förvisso egentligen är en konsumentfunktion, men som för "mig" och min verksamhet är helt "lysande". Tror också den kommer vara intressant för dokumentärfilmare, och/eller bara som en sjysst B-kamera/reserv

 

Hur bra den är i jämförelse mot andra modeller i samma klass kommer vi får se efter hand. Det jag hoppas nu på är att den är lika bra eller bättre än en HVX201/HPX171. Det är iaf det jag ska försöka testa mest mot. Även XF300/305 som tråden egentligen handlar om är intressant. Jag testa den under en timme idag och den ser helt klart ut som en tuff konkurrent i prosumerklassen. En bastant kamera dessutom, om man nu anser det vara för- eller nackdel.

AF-funktionen i dessa kameror är också grym. De har byggt in en egen AF-mätare strax under linsen som hjälper till bra. De har "focus in red", färgmatrixer, ansiktsfokus, variabel framrate och lite annat smått och gott. Bra knappar osv. en annan bra sak som jag ville ha var HD-SDI (xf105) vilket man inte hittar på någon annan kamera i denna storleken.

Dock inget 1080p50 som nämndes i början, och säg vad man vill om CMOS men den presterar bra i förhållande till storleken tycker jag.

Vad gäller färgåtergivningen så är tekniken så pass idag att några av de bästa kamerorna där ute är singelchipkameror. Så man vinner nog väldigt lite (inget) på att köra 3chip idag. Det snackas dock om att man tappar något i detaljåtergivning med singelchip. Inget jag själv har kunnat kontrollera dock.

 

 

Finns det skillnad. Absolut, lite beroende på vad man tittar på dock. Men en 50mbit 4:2:2 codec är ju en 50mbit 4:2:2 codec. :) och som det ser ut nu så håller den långt. Men, jag har lite kvar att testa. Jag kan inte svara på nu om man ser stor skillnad på t.ex. XF105 vs AG AF101. Men jag har fått låna en sådan också så det ska vi också försöka reda ut.

Just nu är det Canons MPEG2 50mbit 4:2:2 vs Panasonic DVCProHD 100mbit 4:2:2. Sen blir det AVCHD 24mbit 4:2:0

 

Summasummarum XF300serien ser ut att vara en grym "videokamera" so far. Bra gjort Canon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...