Gå till innehåll

Tjej, kille och man sökes till kortfilm!


Videoapelsin

Recommended Posts

Hej!

 

Jag heter Peter Sundqvist, är tjugoett år gammal och är för tillfället bosatt i Umeå.

Jag har sysslat med film i några år nu, det började som en hobby, och det är det också fortfarande egentligen, men det är en hobby som börjar ta mer och mer av min tid.

Jag söker skådespelare till en kortfilm, "Sarabanden".

 

Sarabanden är ett mysterium om en kvinna som försvinner spårlöst natten mellan den sjätte och sjunde maj 1980, för att sedan dyka upp på exakt samma plats igen, på dagen tre år senare.

I en källarlokal sitter en svettig man och lyssnar på kassettband som innehåller information om hennes liv, hennes försvinnande och var hon befunnit sig under de tre åren.

 

Den här gången har jag börjat i fel ände och gjort ett färdigt ljudspår, och nu ska jag filma bilder som passar ihop med det. Ingen dialog eller monolog kommer att filmas.

 

Jag söker tre roller.

 

Sara

Sara är huvudpersonen som allt kretsar kring. Hon är stark och klarar av det mesta, men den här gången verkar hon ha hamnat lite för långt ner i någonting. Hon är blond, har alltid på sig en röd klänning och hon är en sådan person som alla beskriver som vacker. Och hennes närvaro gör alla situationer lite trevligare för alla.

 

Billy

Billy är Saras hemliga pojkvän. Han är alltid klädd i ljusbrun kavaj och håller mycket saker inom sig. Han och Sara stämmer alltid möte i samma rum,

och när de träffas talar han aldrig, men han har en min som säger det mesta. Han är orolig för henne, men är rädd att om han säger det, förlorar han henne.

I en värld som är full av människor med mörka och dåliga idéer är Billy inte en av dom.

Men han skulle inte heller kunna göra något särskilt bra för någon.

 

Billy har ett utseende som inte är speciellt på något sätt. Han är askblond.

Inga tatueringar, piercingar eller andra utsmyckningar.

 

Den svettiga mannen

Filmen börjar med en bild av hans svettiga ansikte. Han har på sig en urtvättad mörk cyanfärgad T-shirt. Han är lite överviktig och lite stressad.

Han har mörkt hår, brunt. Kort, inte snagg, men det är inte någonting som hänger ner på sidorna. Och han har inte börjat tappa hår.

Han har ett utseende som antyder att något inte står rätt till. Och han svettas väldigt mycket.

Han sitter i ett rum och vänder sidor på banden, och när banden går igång så börjar film- och ljudsekvenserna.

Han har inte träffat någon av de andra karaktärerna i filmen.

 

Än är ingenting ansökt eller bestämt, men jag har tidigare lånat teknik (kamera och lampor) av Film i Västerbotten, och det har aldrig varit några problem. Ekonomiskt tänker jag bekosta filmen själv, och har därför inte betala ut löner till skådespelarna annat än reseersättning och mat under inspelningsdagarna. Jag är ingen hejare i köket, men någonting ska jag kunna kasta ihop!

 

Du behöver inte ha tidigare erfarenhet av skådespeleri, och du behöver heller inte ha hur mycket ledig tid som helst. Innan inspelningen vill jag bara ha några träffar med varje skådespelare, och hela inspelningen tänkte jag göra på två veckor. Och flera av de dagarna är det sådant jag filmar på egen hand, exempelvis miljöbilder och liknande. Scenerna med Billy och Den svettiga mannen kommer bägge att filmas under en dag. Rollen som Sara tar lite längre tid, men det handlar om några olika exteriörer och någon dag i fotostudio.

 

Det bästa är givetvis om du bor i Umeå-trakten, men eftersom antalet inspelningsdagar kommer att vara väldigt få så går det om du reser hit också. Då ordnar jag givetvis reseersättning, mat och boende.

 

Är du intresserad eller har frågor, kontakta mig på

sunkan_peter@hotmail.com

 

Ha en bra dag!

/ Peter Sundqvist

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...