Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har filmat i 4:3-format och tankat in materialet i 4:3 format. Då blir ju även canvasen mm i 4:3. Det jag skulle vilja göra är att klippen fortfarande är i rätt proportioner (4:3) men att canvasen är i 16:9. Jag ska nämligen arbete med splitscreen så utrymmet kommer ändå kunna fyllas ut. Är detta möjligt?

Postad

Jepp.

Gör en ny sekvens.

Högerklicka på din sekvens i browserfönstret och ställ in ett 16:9 format.

Lägg i ditt 4:3 klipp i timeline och i canvasfönstrets övre list väljer du show image + wireframe. Då kan du ta tag i hörnen och ändra propotioner och storlek på dina klipp.

/KN

Postad
Tusen tack beta75, funka jättebra. Kan man även göra så det blir svart mellanrum mellan klippen utan att behöva dra fönstret rätt.

Hur menar du?

/KN

Postad

Det jag menar är att jag vill ha ett svart mellanrum mellan bilderna när jag har splitscreen så man får en känsla av att bilderna är inramade. Om ett klipp ligger över ett annat så blir ju inte det här svarta mellanrummet mellan bilderna. Ofta kan man ju bara dra i bilderna så det blir bra men ibland blir komposition i bilden fel då.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...