Gå till innehåll

Invandraren - Komedisketch


zagallo

Recommended Posts

Har skrivit ihop en liten kort komedisketch som jag spånat på ett tag. Det här är mitt första "riktiga" manus, så konstruktiv kritik på formulering, formatering osv. är oerhört välkommet.

 

Själva idén är en slags parodi på dessa "dolda kameran"-program, t ex. "Punk'd", "Disaster Date" och svenska "Blåsningen". Det hela går alltså ut på att Andreas ska bli lurad av sin kompis "Stocken" att han är rasist, och detta under uppsikt av tv-programmet "Racist'd".

 

Det är en ganska galen och avig sketch med en ganska bisarr humor. Somliga gillar förhoppnigsvis det, andra inte!

invandraren.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Första halvan är rätt tråkig; det är bara två killar som sitter och säger "bla bla" till varandra, och det finns absolut ingenting filmiskt över det, och det finns ingen spänning i situationen. Dessutom känns inte Stockens roll trovärdig i kontexten.

 

Fundera på hur ett gag i Punk'd funkar. Medhjälparen har en mer tillbakadragen roll som enbart syftar till att underlätta en absurd situation som man inte vet hur den skall sluta.

 

Om jag skulle skrivit om sketchen skulle jag låtit Omar vara en sjukt störig invandrare som muckat gräl med Stocken och spottat i Andreas kaffe, vilket till slut leder till att Andreas kallar Omar för Albanjävel, varpå programledaren springer in och applåderar etc.

 

I din tappning, där man skall få någon att säga om en invandrare att "han är inte min typ" känns som rätt trist teve...

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Första halvan är rätt tråkig; det är bara två killar som sitter och säger "bla bla" till varandra, och det finns absolut ingenting filmiskt över det, och det finns ingen spänning i situationen. Dessutom känns inte Stockens roll trovärdig i kontexten.

 

Fundera på hur ett gag i Punk'd funkar. Medhjälparen har en mer tillbakadragen roll som enbart syftar till att underlätta en absurd situation som man inte vet hur den skall sluta.

 

Om jag skulle skrivit om sketchen skulle jag låtit Omar vara en sjukt störig invandrare som muckat gräl med Stocken och spottat i Andreas kaffe, vilket till slut leder till att Andreas kallar Omar för Albanjävel, varpå programledaren springer in och applåderar etc.

 

I din tappning, där man skall få någon att säga om en invandrare att "han är inte min typ" känns som rätt trist teve...

 

/Jakob

 

Nu är jag som sagt rätt ny på det här med manusskrivande, så förstår om det inte känns så filmiskt då. Tips på hur jag kan förbättra början? Hur ska jag få Stocken att kännas mer trovärdig? Jag vill att han ska vara riktigt påfrestande för Andreas, som går igenom en jobbig tid (kanske behöver förstärkas mer)

 

Själva grejen med sketchen är inte att det ska vara en slags kopia utav Punk'd, utan mer en riktigt absurd och konstig version. Karaktären Omar ganska osynlig och framförallt oskyldig, för att publiken inte direkt ska koppla vad som händer. Meningen är att ingen ska förstå att det handlar om just en sådan här blåsning förrän Stocken berättar det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är jag som sagt rätt ny på det här med manusskrivande, så förstår om det inte känns så filmiskt då.

Problemet är att hela den första delen av sketchen bara är två personer som sitter vid ett bord och pratar. Det händer inget i bild.

 

Hur ska jag få Stocken att kännas mer trovärdig?

Det jag menar är att det inte är trovärdigt att någon skulle arrangera ett dylikt teveprogram som helt bygger på att en "medhjälpare" gör hela jobbet.

 

Jag vill att han ska vara riktigt påfrestande för Andreas, som går igenom en jobbig tid (kanske behöver förstärkas mer)

En jobbig tid? Nog för att hans hund har dött, men det är väl allt? Och om Andreas skall vara påfrestande så får han se till att vara det på riktigt. Själv tycker jag att allt som händer fram till "avslöjandet" är riktigt trist.

 

Själva grejen med sketchen är inte att det ska vara en slags kopia utav Punk'd, utan mer en riktigt absurd och konstig version.

Tja, det gör det ju ganska poänglöst att komma med kommentarer utöver att säga bu eller bä. Din nuvarande version är redan absurd och konstig, och jag kan omöjligt veta vad du är ute efter. Jag menar, visst kan Stocken sitta och jonglera med råa sillar under hela scenen, vilket onekligen skulle göra den än mer absurd och konstig, men bättre? Njae...

 

Det enda du kan göra är något som du själv tycker är riktigt kul. Om det får dig att skratta så kan du inte begära mer. Gör något eget och extremt.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...