Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Sisådär. Lite blandade tankar:

Inledningen går för fort. Redan vid första hålet står Johan och är dryg som fan. Låt antagonismen växa fram lite långsammare och gå mot ett crescendo, och utnyttja inledningen till att låta oss få en tydligare bild av karaktärerna.

Var ligger spänningen? För att få filmen intressant måste vi tittare bli engagerade och undra vem som skall vinna kampen. Men vad står på spel egentligen? Jag förstår Lennarts motivation, men Johans verkar endast handla om att han är en dryg jävel. Deras respektive motivationer kolliderar aldrig och skapar därför aldrig spänning. Det är väl tänkt att i någon mån handla om Linda, men det märks aldrig i Johans fall. För egen del kändes det som att det var skit samma hur det slutade, för jag kände aldrig att något stod på spel.

Mellanscenen med Erik i kiosken är helt ointressant. Nog för att det passar med en liten insticksscen där, men den måste hänga ihop med resten av filmen.

Scoreboarden visar fel eftersom bägge kombatanter inte spikade på första hålet.

Jag betvivlar att det existerar banor där man kan fortsätta efter artonde hålet. Vanligtvis slår man ju in bollen i kiosken på sista hålet.

Jag skulle ha valt att skriva om manuset så att det handlade om Johans och Lindas första dejt som urartar. Då blir antagonismen mellan Johan och Lennart tydligare, och slutet blir lättare att köpa.

Tja, det var mina första tankar i alla fall.

Lycka till!

/Jakob

Postad

Nu är jag absolut inget proffs på manus, men försöker sätta mig in i allt vad det innebär så bra jag kan och är mycket intresserad. Har läst en hel del manus på detta forum och andra sidor på nätet.

Jag håller iaf med föregående talare, jbergman på hans synpunkter. Jag tyckte inte jag hittade någon riktig poäng i ditt manus. Jag förstår (tror jag) vad du ville förmedla men alldeles för otydlig enligt mig.

Annars tycker jag om ditt sätt att skriva, väldigt lättläst och inga konstigheter på det sättet. Jag tycker du ska skriva om och försöka ge mer kamp i spelandet och göra så att det verkligen framgår vad det är som står på spel!

.R

• 2 veckor senare...
Postad

Jag kanske tar en titt på den nya versionen, men kutym är att åtminstone tacka för de kommentarer man får. Ännu bättre är att utnyttja det faktum att detta är ett forum och ta en diskussion kring kritiken och manuset.

Att kommentera ett manus och sedan mötas av fullständig tystnad är bara tråkigt. Jag vet inte ens om du har brytt dig om kritiken över huvud taget.

/Jakob

Postad
Jag kanske tar en titt på den nya versionen, men kutym är att åtminstone tacka för de kommentarer man får. Ännu bättre är att utnyttja det faktum att detta är ett forum och ta en diskussion kring kritiken och manuset.

Att kommentera ett manus och sedan mötas av fullständig tystnad är bara tråkigt. Jag vet inte ens om du har brytt dig om kritiken över huvud taget.

/Jakob

Jag är väldigt tacksam för den hjälpen jag har fått och om du uppfattar det som otacksamt så är jag hemskt ledsen.

Postad

Jag tycker att det är synd att du tog bort manusen. Och nej, jag trodde inte att du var otacksam, snarare att du inte hade reflekterat över hur beteendet uppfattades. Men en gång är ju ingen gång, så lägg upp den nya versionen på nytt så att vi kan läsa den!

/Jakob

Postad

Tja, nu har jag själv inte hunnit läsa igenom manuset ordentligt, så tills vidare nöjer jag mig med att lägga upp den senaste versionen. Om Slampolina vill att jag tar bort den så är det bara att säga till, i tråden eller via PM, så tar jag bort den igen.

/Jakob

TIllPeter.pdf

• 2 veckor senare...
Postad

En rejäl förbättring!

Med det sagt har jag fortfarande en del blandade tankar.

Det största problemet jag ser i den nuvarande versionen är att Lindas försvinnande på slutet kommer så plötsligt och saknar plantering. Under montaget ser vi förvisso att hon är "halventusiastisk" och "småroad", men detta är hastiga bilder som inte är helt lätta att uppfatta. Montaget följs av scoreboarden och femtiotalssekvensen där fantasi-Linda är en väsentlig del, och sedan är hon bara borta. Den delen måste vara bättre underbyggd.

Johan är en mycket bättre karaktär nu, men jag skulle gärna se att han framstår mer som en kille som är ute på en tidig dejt i början av filmen. Han och Linda kan ju prata om något som inte har med minigolf (bangolf!) att göra, men för vilket minigolfen kan tjäna som symbol. Det vore kul om man tydligare kunde se Johans övergång från att vara dejtare till att vara tävlare, om du förstår hur jag menar.

Det förekommer VO på ett par ställen, och varje gång tycker jag att det kan strykas.

Två kronor anno 1950 känns som rätt mycket för en runda minigolf, i synnerhet för barn. Femtio öre är rimligare.

Tja, det var väl det just nu.

Lycka till!

/Jakob

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...