Gå till innehåll

Sparka in dörr?


fossen

Recommended Posts

Hej!

 

I min kommande kortfilm ska huvudperson sparka in en lägenhetsdörr och min fråga är hur gör man det? Vi ska spela in filmen i en riktig lägenhet och vill givetvis inte förstöra personen som äger lägenhetens dörr. Därför tar vi en begagnad dörr och lyfter på.

 

Men om man sparkar in den, borde inte det resultera i att man sparkar sönder gångjärnen och det borde väl leda till att trät spricker i trät som dörren sitter i?

 

Och går det ens att sparka in en dörr som går utåt?

 

Hur ska jag fixa det här? Några tips eller förslag?

Kan man göra något green screen arbete?

 

mvh F

Länk till kommentar
Share on other sites

Och går det ens att sparka in en dörr som går utåt?

Nej. Om det är stålmannen som sparkar så får han väl hela dörren att gå i bitar, men det är också enda sättet.

 

Mitt förslag är att du skriver om manuset, om det nu inte är just en superhjältefilm.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Men om man sparkar in den, borde inte det resultera i att man sparkar sönder gångjärnen och det borde väl leda till att trät spricker i trät som dörren sitter i?

 

Dörrbladet är ju den absolut starkaste delen på en ytterdörr, så vad som kommer att hända är att karmen följer med in.

 

Hur ska jag fixa det här? Några tips eller förslag?

 

Satt och funderade lite på det där. Ni skulle ju kunna ställa dörren på insidan och låta den falla. Passa bara golvet så handtaget inte slår ett hål i golvet. Med snabba klipp, kanske det inte syns.

/ Onlyme

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm skulle kanske funka med som du säger att klippa snabbt och bara ställa en dörr i dörröppningen. Hur snabbt går det att lyfta av en lägenhetsdörr egentligen? Den är rätt tjock tror jag.

 

Nästan alla dörrar kan lyftas utan något skruvande. Däremot ska ni använda en kofot under dörren där gångjärnen sitter, både till att lyfta av och på den. Kom ihåg att vara två, så den ena siktar och lyfter, den andra håller balansen.

 

Så frågan hur lång tid det tar, beror ju på hur mycket det krånglar. :) Utan krångel ca en minut.

 

Lycka till och se till att nu har betalt hemförsäkringen. :) Om det går åt He...

 

Onlyme

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan bli tricky om man inte har budget. Själv skulle jag utan tvekan köra på studiofilming med en uppbyggd väggsektion och dörrkarm anpassad för att just ge vika för en spark.

Problemet med en befintlig dörr är att du inte kan ställa den i dörröppningen och sparka den bakåt även om den är lös. Eftersom dörrkarmen är mindre på insidan än dörren, måste du ställa dörren _bakom_ dörröppningen och det kommer garanterat synas.

 

Men kan du skriva om lite i manus så...

Har du en fejkdörr som kan smashas vore det nog bättre att fejka att de som gör intrång smachar låset/låskolven med t.ex en tung slägga (ung. som ett SWAT-tem gör), och sedan öppnar den utåt som vanligt. Tejpa in låskolvarna i sidan av dörren så behöver man inte ens trycka ner handtaget för att slita upp dörren - ger ett intryck av smashad dörr.

(jag gjorde något liknande i en filmövning för sisådär 12-14 år sedan och minns att det mer än helt ok ut)

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan väl även filma det på ett helt annat ställe, där det finns en dörr som öppnas innåt?

Ställ in kameran så man inte ser hela dörren/karmen osv (så man inte ser att det är på ett annat ställe), utan så man bara typ ser foten träffa dörren, som smälls upp, sen klipper man till den riktiga lägenheten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du löser det med ljudeffekter och damm : )

 

Låt personen ta i en riktig spark riktad mor dörren, klipp till hallen och vi hör ett jäkla knaster/brak och damm och en dörrlist kommer kanandes in i bild längs golvet.

 

Tittarna kommer skrika av lycka.

 

 

 

 

Billig och enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi hade en liknande scen till våran kortfilm för några år sedan.

En insatsstyrka som sprängde upp dörren och stormade över den sen.

 

Vi lyfte av den ordinarie dörren, ställde dit en mindre dörr (ca 2 cm mindre i bredd, hittade vi nångonstans i närheten), lite plankor och skit som revs med i smällen. Sen flyttade vi dörrspringan digitalt så att gluggen doldes, lade till damm och lite splitter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...