Gå till innehåll

Minimanus!


ReinerMan

Recommended Posts

Har precis skrivit ett kort, kortfilmsmanus.

 

Detta är mitt första försök till manus och vill mest kolla om det inte är helt värdelöst skrivit...

Skulle uppskatta all sorts kritik, tycker ni det är dåligt, så skriv gärna vad som är dåligt, tycker det är väldigt kul att skriva och vill såklart bli bättre...

 

Det är bara på 5 sidor.

 

Jag har försökt spara det i pdf men mitt final draft vill inte som jag vill så det fick bli en .txt istället...

Untitled Screenplay1.txt

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, riktigt roligt, spännande början, bra skrivet. Gängledare låter lite "töntigt" att säga, byt ut till "psykopat", "dåre" eller liknande. Manusformateringen får någon som har bättre koll på det än mig kommentera mera utförligt, men jag provar ändå.

 

"Mark skakar på huvudet och går efter, en pizza hade

suttit fint nu trots allt..."

 

Istället för en pizza hade suttit fint nu trots allt måste du nog skriva dialogen vad han ska säga, annars blir det mer som i bokform.

 

Jag tror inte att man behöver skriva "INT. LÄGENHET. FÖRMIDDAG" flera gånger efter varann.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena Reinerman

 

Lagom läsning så här på en lördagförmiddag.

 

Kul scen. Bra skrivet tycker jag. har du råkat ut för det där "irl"? Jag har varit med om en liknande grej. :) :)

 

Som bondlurken skrev, vissa scenhandlingar utrycks i bokform. Läste inte första utkastet, så förmodar att du ändrat lite.

 

Så det beror på hur hårt man ska dra tåget för att få det på exakt rätt räls? :)

 

Exempel 1:

Mark tittar lite skumt mot sin bästa vän och undrar varför han är så upprörd, det är inte likt honom.

Är ju lite subjektivt när det ska förmedlas till tittaren. Om jag rycks ur en bakfyllesömn, skulle jag nog vara bara vara förvånad, oavsett om jag såg att det brann eller hade en nakendans framför ögonen. Men det är ju jag.

 

Exempel 2:

Mark vet fortfarande inte vad som pågår men har börjat bli riktigt orolig. Var är han, varför smyger de?

Kanske att han rycker på axlarna, samtidigt som han med munnen bildar ett tyst Va! Eller nåt sånt.

 

Men ska du filma själv, så behöver man nog inte tänka på sånt.

 

Mvh Onlyme

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen så är jag anti anvisningar så som (omtöcknad). Om det är viktigt och inte framgår så får man skriva en anvisning men annars tycker jag att man ska låta bli. Det står här att Mark (skriv alltid med versaler då en ny person presenteras dock) ligger och sover så det är klart att han kommer att svara omtöcknat, och gör det något om någon tänker att ha svara nyvaket och förvirrat? Det framgår ju att han är trött och nyvaken så då tror jag att de flesta kommer att tänka att han svarar på samma sätt.

 

Ja, du skriver lite bokigt, ”Mark tittar lite skumt mot sin bästa vän och undrar varför han är så upprörd, det är inte likt honom.” Mindre bokigt, ”Mark tittar frågande på Angelo” en mening men den kommer nog se likadan ut om man filmar den.

 

Tycker inte att det var värdelöst :) Skulle kunna bli en kul liten sketch att se.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaren, det uppskattas :)

 

Jag tror jag skriver lite bokigt ibland för att jag inte är säker på att få fram vad man menar annars, får försöka vänja mig av med det...

 

Det är inget som har hänt mig irl, men alla har väl känt att man vill hem fort efter att ha somnat hos nån annan =)

 

Uppdatera manuset o tänkte sätta igång med nåt nytt nu, nåt som är mer än 4 sidor :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med Slampolina, om du vill kan du skriva in att pappan till "stolpskottet" kom hem, och att det är han som ropar efter dom, ett förslag kunde se ut så här.

 

ANGELO

 

Sånt jävla skåp jag vakna upp med

imorse, och som grädde på moset dyker

farsan hennes upp som gubben i lådan, jag blev livrädd!

 

eller något sådant...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkte mer att tjejen skulle ha en kraftigare röst och att de 2 vännerna sen skulle sitta o prata om kvällen..

 

-Du skulle hört hennes röst

 

-Va det hon som skrek efter oss!?

 

-Haha ja, tänk dig att vakna av ett "Hej snygging" (med överdriven mörk röst), klart som fan att jag fick panik

 

 

Nåt i den stilen....

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...