Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Den billigaste som finns, som faktiskt går att använda, är Rödes boom. Den kostar en tusenlapp & är utan inbyggd kabel. Den är varesig lika tålig som en professionell en, & väger mer, men för sitt pris har den ingen som helst konkurrens! Den är väldigt prisvärd :-)

Postad

finns en del billigt på ebay, dock inte hittat ngn på 3 meter som jag själv är ute efter. Men rödes har jag hittat för ca 800kr på thomann.de , Jag ska nog köpa en därifrån inom sinnom tid, om ingen kan visa ngt billigare och bättre.

Postad

Lite beroende på vad du kommer att använda för slags upphängning till mikrofonen, antar om du köper vill köpa en billig bom så är risken stor att fästet du har till mikrofonen inte har någon vidare bra dämpning/fjädring.

Det är därför jätte viktigt att det finns någon slags skumgummi eller liknande där man håller händerna. Annars skapas lätt en massa oljud från händerna som fortplantar sig upp till mikrofonen.

Postad

På "riktiga" spön är det aldrig skumgummi eller liknande där man håller händerna, men givetvis har man bra upphängningar. Fast det är svårt att bomma ändå, det är väldigt mycket teknik och att kunna röra sig smidigt utan att låta så mycket, eller talla omkring för mycket med händerna på bommen :)

Postad

Ren nyfiken

En boom är väll ett rör som man sätter en mik i ena ändan och håller i den andra så man är ur bild.

Kan man inte bygga en sådan??

Postad

Man KAN bygga en egen, men det är inte att rekommendera. Min första boom var tillverkat av ett kvastskaft på 1½m (köpte den ursprungligen som jo-stav i en zombiefilm) & en lämplig skruv. Funkade bra, var snygg, & extremt stabil, men påfrestande kort. Redan två meter är för kort för att kunna jobba ordentligt med, men mer än 1½m är för långt för att kunna ta mig sig särskilt smärtfritt utan att kunna fälla ihop.

Vill man ha längre så finns det sånna där teleskopstänger målare har till rollers. De kan få rätt längd, men är sjukt vingliga & ger ifrån sig så mycket bi-ljud att de är fullständigt värdelösa.

Det finns två kriterier för att en boom ska vara bra; Dels måste den gå att rikta micken dit man vill & hålla den där, den måste alltså vara stum så man har kontroll över micken. Alla riktiga boomar är stumma (dvs, kan inte böja sig mer än nån grad vid hög belastning).

Dels måste den vara helt fri från bi-ljud & skaller. Riktiga boomar kan du röra runt hur du vill utan att de låter något av sig själva, i dåliga lösningar så är det inte perfekt passform mellan delarna, så det uppkommer rassel, gnugg & skrapljud rätt in i micken. Inte ens världens bästa shockmount kan få bort sånt.

1000:- spänn kanske känns mycket, men det är väldigt mycket som måste stämma för att det ska funka, & allt i en otrolig precision. Tror inte jag sett någon annan boom för under 5000:-, själv har jag en 3 meters K-Tek i kolfiber med inbyggd kabel som var bra mycket dyrare än så, & redan den kändes väl värd sina pengar med tanke på vad man fick :-)

Enda nackdelen jag kan komma på med Rödes boom är att den väger mer än de andra, men det är fortfarande inte så mycket att den inte går att jobba med. Själv tycker jag det är den bästa produkt Röde gjort till dax dato :-)

Postad
Alla riktiga boomar är stumma (dvs, kan inte böja sig mer än nån grad vid hög belastning).

Njae, tror att ambients quickpole är byggda för att kunna böja sig ganska rejält utan att gå av. Då det är ganska praktiskt vid långa längder att inte behöva ha armarna "rakt upp" utan nere vid bröstet men gå i vinkel upp för att låta bommen böja sig över set och sedan böjas ner mot "objektet" :) Quickpole är annars en klar favorit, de känns rejäla och är lätta att jobba med. VDB är väl väldigt vanlig också, de böjer sig inte lika mycket dock.

När det gäller pris brukar jag räkna på nån tusenlapp per meter (ex moms) för en bra bom.

Postad

Nu har jag hämtat boomen på Scandinavian Photo och den verkar god nog åt mig. Skulle det vara något större projekt med högre ambitioner så hyr jag in ljudutrustning. Den här ska bara vara till småprojekt. Köpte en Zoom H4N samtidigt och har spelat in en första liten kortfilm med paketet idag. Ska bli spännande att se hur det fungerar när vi klipper det och ljudlägger i veckan.

• 2 månader senare...
  • 3 veckor senare...
Postad

Jag har använt, eller snarare försökt använda, Rödes boom en gång. Skulle använda den på ett projekt där bolaget köpt in den för att slippa hyra. Efter 5 minuters frustrerande försök att låsa boomen gav jag upp. Gängorna snurrade runt sig själva och var helt omöjliga att låsa, så det slutade med att vi fick hyra in en annan iallafall.

Det verkar som om många andra på sidan har haft betydligt trevligare erfarenheter av boomen och det är mycket möjligt att jag fått ett måndags-ex, men personligen tycker jag att K-tek boomarna är fantastiska. De må vara dyra, men du får verkligen vad du betalar för i det här fallet.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...