Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag har hoppat mellan MAC och PC (Finalcut och Premiere CS4). Jag har bestämt mig för att köra på AP CS4 men jag är osäker på vad jag ska köpa för dator. Ett bra grafikkort är ett måste har jag märkt nu när jag kör CS4an på en laptop :)

Någon som vet vad jag behöver för att allt ska flyta perfekt när jag redigerar AVCHD material?

Tack!

Postad

Liknande tråd i datorteknik för ett tag sen, men:

- QuadCore CPU - ju snabbare desto bättre.

- Minst 4, helst 8GB ram (8GB kräver 64-bit OS)

- Win 7 64 eller Vista 64.

- Grafikkortet för CS4 spelar inte jättestor roll, men minst 512 i ram. För CS-what-ever-comes-next will du ha ett GeForce 285, Quadro 3800/4800/5800.

Eftersom PPro redigerar AVCHD i native mode så är det trögt att spela upp, men en snabb burk med mycket minne hjälper betydligt. En annan variant är att koda om materialet till Panasonic DVCPro HD P2-filer, vilket du kan göra via Adobe Media Encoder i "ett svep".

I "CS-what-ever-comes-next" är det enorm skillnad både med och utan ett godkänt grafikkort (uppspelningsmotorn är helt omskriven och helt i 64-bit arkitektur). Och med ett av de ovanstående korten flyger det fram...

//Max

Postad

Ah! Tack för klockrent svar!

Men när jag har konverterat om en AVCHD fil till P2 så blir bilden bara grön när jag importerar den till ett projekt i APP. Känner du igen problemet?

Tack igen!

Postad

Äh kör ju gamla hederliga XP på en laptop.. så jag misstänker ju att den som är för klen. Men som jag sa, det har fungerat, och jag ska väl säga att det aldrig har varit 100% fungerande. Det stänger ner sig med jämna mellanrum osv..

Det blir väl till och köpa en ny dator antar jag.

• 3 månader senare...
Postad
Ja, för en kontorsdator. För en videoredigeringsburk är det ganska värdelösa specifikationer.

Finns det nån bättre dator nån annanstans i byggsats som är bättre för videoredigering? Helst inte till några fantasipriser.

mvh:

Joppe

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...