Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Under de senaste året har man gång på gång läst om historiska kassarekord. Och jag antar att man tar i beräkning inflation och att biljettpriserna idag lär vara högre än de var förr (?).

Å andra sidan hör man ju om "bions sista dagar" och andra domedagsbeskrivningar. Är film en växande bransch?

Postad

jag är inte så säker på att dem har tagit inflation i beräkning.

men de e bara en känsla jag har. men samtidigt växer antalet som kan gå på bio.

så rent demografiskt så växer skaran som kan gå på bio.

tittar man tillbaka historiskt har väl antalet biosalonger oxå växt.

men jag vill nog påstå att biljettpriserna inte hängt med inkomstökningarna, men kan ha fel där oxå :D för jag vet inte hur ofta man gick på bio förr i tiden, men nu går man ju säkert 1 gång i månaden kanske fler gånger på vissa håll.

Postad

Tror absolut att film är större idag än förr. Mycket tack vare att visningskanalerna ökat markant. Antalet tv-kanaler har ökar lavinartat, vhs, dvs och blueray försäljning fanns inte ens förr. Sedan internet har ju på många sätt skapat en revolution där folk laddar ner film, youtube och web-tv funktionerna på t.ex. SVT som tillåter att man kan kolla på dokumentärer osv. Jag ser säkert i snitt 5 filmer i veckan, kanske inte så mycket på bio eftersom hemmabio gör upplevelsen bättre.

Postad

Bio var större förrut. Gone With The Wind skulle med inflation justerat ligga på 3,8 miljarder dollar, jämfört med Titanic på ca 1,8 miljarder dollar. I USA fanns det då ca 130 miljoner amerikaner som levde, mot nu en bit över 300 miljoner...

Saxxat från IMDb Gone with the wind

-"If box office receipts for the movie were adjusted for inflation, it would be the top grossing movie of all time; Star Wars (1977) would only be the second most successful movie of all time. According to the Guinness World Records homepage the total gross in 2005 figures would be $3,785,107,801."

http://boxofficemojo.com/alltime/adjusted.htm där kan man se baserat efter inflation, men bara för USA, och där är Titanic den enda filmen senaste 26-27 åren som finns med tills plats 17, där Jurassic Park kommer (som ändå har 16 år på nacken).

Visst, idag så "slås nya rekord", men man får ha i åtanke att det finns fler människor, fler biografer och att inflation spelar roll. Biljetter har också ökat i pris mer än inflationen i USA, och därmed tjänar man mer fast mindre antal människor går. Många ser ju Avatar i 3D, och då får man punga ut 50kr mer.

En orsak till att jag tror mindre andel av folk ser idag är att det finns så mycket andra "nöjesutbud" i världen.

Så, jag tror det är lite farligt att stirra sig blind på siffror om att filmer idag drar in så mycket pengar, man borde fokusera mer på kanske "hur många kollar" per capita om man vill prata "filmkulturen status".

Däremot så är ju VHS, DVD, Internet, etc. en helt annan sak som gör att fler människor per capita kan se film, men nu tänkte jag specifikt på "bio" när jag skrev denna post.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...