darko Posted December 4, 2004 Posted December 4, 2004 efter man har skrivit sitt synopsis börjar man skriva på manuset direkt? utan någon direkt "struktur" nedskriven innan? eller börjar man med att lägga upp en så kallad treatment...där man kortfattat antecknar på ett ungefär vad som ska hända i varje scen, innan man sedan börjar man skriva på manuset. eller? eller är ett treatmeant något man skriver efter manuset är klart? för att typ kunna visa folk lite kortfattat hur man lagt upp historien. 0 Quote
gorse Posted December 4, 2004 Posted December 4, 2004 Jag som är totalt novis kan bara uttala mig om hur jag håller på. Jag skriver mest på papper, små scener, små detaljer som nån rökgrej eller så, en hel sekvens som jag tror skulle passa. Detta skriver jag så detaljerat jag kan eftersom jag om två månader antagligen har glömt hur fiffiga de är. Alla dessa anteckningar sparar jag. Själva berättelsen skriver jag med dator eftersom det är lätt att lägga till mitt i texten och flytta omkring texten. I början skissar jag berättelsen i stora drag, typ hittar på var personerna tar vägen, och vad de hittar på i stora drag. Exempel är att rödluvan packar korgen i början av berättelsen, på mitten möter hon räven, i upptakten äter räven upp mormor, och i slutet kommer rödluvan att diskutera storleken av diverse kroppsdelar, för att slutligen bli uppäten. Då kan jag enkelt pricka in vändpunkter att de hamnar någolunda rätt i tiden. Denna text ser ut efter eget huvud utan formatregeler eller ingenting. Denna story skulle kunna vara bas för en novell, radioteater eller vad som helst. När denna story är klar börjar jag skriva manus. Då följer jag inte manusformateringen så noga, men jag skriver i någon sorts manusform, dvs med rubrik och beskrivning. Dock skiter jag i dialoger och detaljer utan berättar i enbart i stora drag vad som händer, typ; Rödluvan berättar för vargen att hon skall till mormor. Eller skogvaktaren drämmer yxan i vargen. Men inga dialoger, eller vad för kläder de har. Då är det lite enklare att se tempot i manuset eftersom jag tycker det känns som de sidor som är mera klara med mer text tar längre tid än de andra. Sen när allt är klart, då fyller jag på med detaljer, hittar på vad alla skall säga etc. När man skall måla en tavla så skissar man groft, sen fyller man i lite konturer, färglägger lite och jobbar sig fram. Till sist målar man dit alla detaljer. Vad bra va? Ovanstående är för mig ett önsketänkade. I verkligheten är mitt skapande ett kaos och jag blandar friskt lite huller och om buller och följer sällan min egen moral. Sånt är livet. Edit: Räven skall naturligtvis vara en varg. 0 Quote
Pandan Posted December 8, 2004 Posted December 8, 2004 Ska ja va ärlig så skriver ja aldrig ett synopsis eller jobbar efter mallar och så vidare. Ja gör klart berättelsen i huvet i stora drag, skriver ner en del viktiga saker så ja inte glömmer, sen börjar ja skriva. Ibland hoppar ja mycket mellan scenerna, ibland från 1 till slutet. Ändrar sedan det som inte e bra i senare versioner. Man ska inte snöa in sig i regler och mallar, missar man ut på sin egen kreativitet istället. 0 Quote
Moiraine Posted December 14, 2004 Posted December 14, 2004 Ja det beror alldeles helt på hur du själv känner att du vill jobba. Ska man göra längre och t ex statligt finansierade filmer krävs först synopsis, treatment, själva manuset, nedbrytning av manuset och även bild-och ljudmanuset brukar ibland ses som en del av manusarbetet före själv filmen planeras. Själv gör jag olika från gång till gång. Oftast skriver jag manuset först (som pandan) och sen förändrar jag det i några omgångar och till slut plockar jag isär det för att se om det håller på djupet. Låter vänner läsa och tycka och så vidare. Så som sagt, det är upp till dig själv. Men vill du göra allt "by the book" så är treatment nästa steg. Alltså en noggran genomgång av storyn, t om en del exempel på dialog om du känner för det. Treatmenten kan bli lång den också och man kan nästan säga att det är ett grovt manus som man sedan finslipar med detaljer etc till det färdiga manuset. 0 Quote
jonkanon Posted December 15, 2004 Posted December 15, 2004 Man ska alltid göra det som fungerar för en själv. Vad är effektivast och minst hämmande för dig? Det som gör att många arbetar med synopsis, treatment och slutligen manus är att det kan vara ett bra sätt och inte måla in sig i en massa hörn under arbetets gång. Man får snabbt och lätt överblick över manuset och kan ganska enkelt göra grova förändringar utan större insats. Man får prova sig fram om det är ett bra arbetssätt för en själv. Vissa går runt och tänker i ett halvår och skriver sen manus som blir klockrent från början. De är inte många, men de finns. Och precis som pandan sa så ska man inte begränsa sig. I alla fall inte till en början, detta arbetssätt kommer efter det rent kreativa för att börja sortera vad som funkar och vad som inte gör det. Nedbrytning och sådant tar jag inte upp, för eftet levererat manus är manusförfattarens arbete över. Men i slutändan så gör man som man vill. Men dessa arbetssätt har uppkommit från väldigt många människor som har livnärt sig på det så man ska inte förkasta det helt. Man tar det till sig och utvärderar det och modifierar efter eget behov. Som med alla andra saker man lär sig här i livet. jon 0 Quote
egnell Posted December 20, 2004 Posted December 20, 2004 Jag jobbar just nu på ett långfilmsmanus och har gjort så här: 1. Skissade (spelade upp idén i huvudet och skrev ner allt jag kom på i ett vanligt anteckningsblock) på idén tills hela storyn var klar. Skrev några scener jag redan hade klara. Denna idé gick väldigt fort att få till en hel story.. 2. När jag kände mig redo så skrev jag ner akterna, vad som ska hända i varje akt. vad vändpunkterna är osv. Just nu bearbetar jag den, kommer på nya scener osv. Sen ska jag använda en kopia av den och skriva in scenbeskrivingar, dialog osv.. Denna del blir en avancerad synopsis som jag ska använda för att sälja idén till mina kompisar i branschen (det är en lågbudgetfilm). 0 Quote
Recommended Posts