Gå till innehåll

Grismannen - en film om relationen mellan dröm och verklighet, tomhet och ensamhet

Recommended Posts

Postad

Så! Nu har jag spenderat ett halvår på att göra min första riktiga kortfilm och jag måste säga att jag är rätt nöjd!

Vem är jag? Hej, Jonatan heter jag! Jag har pluggat teoretisk filosofi och håller på att avsluta min kandidatexamen (redan skrivit C-uppsatsen) samt söker till konsthögskola. Har även pluggat 3D grafik och composoting. Det om mig.

Byggde min egen blue screen i mitt rum och filmade scenerna med drömlik 3D bakgrund där. Såhär beskriver jag filmen på engelska:

"Short movie about surrealism, the relation between dreams and non-dreams, emptyness, a world without colour and how it can all change depending on attitude."

Titeln; Grismannen. Längd; ca 16 min

Nog snack! Lagt upp den på youtube, här kommer länken;

Och här kommer del 2;

Hoppas ni gillar den!

/Jonatan

GRISE2.jpg

GRISEN3.jpg

Postad

Vad jag förstår så har du inte gjort filmen själv. Kunde dock inte se några panoreringar eller åkningar, eller åtminstone zoom som kanske ändå ska användas sparsamt. Det blir ju lätt tråkigt att se på i längden med en kameraman som sätter på record och stop. Nu menar jag nödvändigtvis inte innehållet eller ev. budskap.

Med din bakgrund borde du åtminstone kunnat fuska lite digitalt med ex scale keyframes för att få lite mer känsla. Men det kanske innehöll sånt jag tagit upp, orkade faktiskt inte mer än att skumma igenom den. Antar att du inte arbetat med filmen konstant i 6 månader.

Är säker på att det finns de som gillar den, men den tilltalade mig inte speciellt.

Postad
Vad jag förstår så har du inte gjort filmen själv. Kunde dock inte se några panoreringar eller åkningar, eller åtminstone zoom som kanske ändå ska användas sparsamt. Det blir ju lätt tråkigt att se på i längden med en kameraman som sätter på record och stop. Nu menar jag nödvändigtvis inte innehållet eller ev. budskap.

Med din bakgrund borde du åtminstone kunnat fuska lite digitalt med ex scale keyframes för att få lite mer känsla. Men det kanske innehöll sånt jag tagit upp, orkade faktiskt inte mer än att skumma igenom den. Antar att du inte arbetat med filmen konstant i 6 månader.

Är säker på att det finns de som gillar den, men den tilltalade mig inte speciellt.

Varför skulle jag inte ha gjort filmen själv? Jag kanske missförstått dig på ngt sätt... Jag gillar själv filmer med långsamt tempo och långa stillbilder, tex Schultze gets the blues och Halloween (1978).

Synd att du inte gillade den.

Postad
Jag gillar själv filmer med långsamt tempo och långa stillbilder, tex Schultze gets the blues och Halloween (1978).

Men konsten är att kunna underhålla publiken ändå, vilket jag inte heller känner att du lyckas helt med.

Postad

Shit asså, smaken verkar verkligen vara som baken och tempo verkar folk ha komplett olika åsikter om.

Andra som har sett filmen säger exakt raka motsatsen, ja nästa, nämligen att tempot är mycket bra.

Aja, det är i vilket fall kul att ni (eller ja du Mega99, bassbucket såg ju inte ens filmen) åtminstone tittar på filmen och tar dig an att skriva en rad. Uppskattas!

Postad

Jag tycker du gör en bra första kortfilm, det är ju inte en "vanlig" film utan riktar sig till en rätt liten skara med en viss smak antar jag.

Jag tittade på den, jag är inte riktigt din målgrupp kanske, men den var helt klart intressant, en bra första kortfilm.

Men jag tycker den kunde varit lite kortare.

Postad
Varför skulle jag inte ha gjort filmen själv? Jag kanske missförstått dig på ngt sätt... Jag gillar själv filmer med långsamt tempo och långa stillbilder, tex Schultze gets the blues och Halloween (1978).

Jag syftade på kameraarbetet. Om jag inte misstar mig så står det i slutet av din film att det är någon annan än dig.

När det gäller Halloween så kanske jag också har helt fel då jag inte sett filmen på många år. Men är trots det relativt säker på att filmen innehåller vissa tempoförändringar och inte enbart stillbilder. Jag förstår dock vad du menar, och visst tilltalar din film säkert andra.

Det beror även ofta på vad man har för relation till de man visar upp filmen för vad det blir för feedback. Visst kan man tycka något är bra om man känner personen i fråga. Nu säger jag inte att det är fallet i just detta, men många gånger. Det kan vara en idé att även att få feedback på ett forum som det här.

Att jag skummade igenom filmen beror på att den inte tilltalade mig speciellt, och ser då heller inte en anledning att se hela. Däremot så har jag gett feedback på det jag såg, och kanske skulle jag tycka den var bättre om jag hade sett hela? Men av tidsbrist att kolla på alla filmer här från början till slut för att kunna ge feedback, det har jag inte tid med. Men de flesta som postar här vill nog ändå ha en kommentar eller så, om man får tro alla trådstartare-"bumpar" när det legat på 0 svar i några dagar eller så.

Viktigast för mig är inte alltid det tekniska utförandet, utan att det ska vara exempelvis ett kraftfullt anslag som gör att jag blir intresserad av att se hela filmen.

Postad

Gissar att jag tillhör den där lilla skaran i så fall för jag tycker den här filmen var riktigt bra.

En cinematisk upplevelse där man själv kan göra en hel del tolkningar. Det märks att du lagt ner tid på den här och inte som de flesta andra bara trycker på rec och hoppas det som då händer framför kameran blir bra. T.ex i köket som ska spegla hur ensam killen är... där finns bara 1 stol, t.om i rummet bredvid finns det bara 1 stol vid det bordet.

Det enda negativa jag kan komma på att anmärka på är just i samma scen (köksscenen), jag tycker där är lite för mycket ljus, kontrasten till de andra scenerna blir lite för stark.

Tycker absolut du ska fortsätta göra film, du är i rätt bransch.

Postad

Tack för feedbacken grabbar!

Bassbucket - menade inte att komma på dig så hårt, det sved bara lite i ögonen när jag fick välformulerad kritik och i samma mening stod det "jag såg inte hela filmen". Delvis tror jag detta beror lite på att jag inte är så hemma här på forumet och faktiskt inte hade räknat med att denna forumdel mycket verkar handla om att få feedback på vad man gjort. Givet att det är så, vilket är något jag uppskattar, är det ju faktiskt så att du skummat min film och faktiskt sett den med "kritiska ögon" och försökt utvärdera den. Nu när jag vet varifrån du kommer, så tackar jag helt enkelt :)

Angående feedbacken jag fått från folk jag känner och att de är färgade så - jess I know jag e van. Problemet är att deras åsikter även väger ganska tungt då de är ~30-65 år och högskoleutbildade musiker (pianist, sångare) högskoleutbildade och yrkesverksamma konstnärer och fotografer.

Men det är ju samma sak här, feedbacken blir ju säkert färgad på ett annat sätt, ofta från filmare som är "på väg" någonstans och då tenderar att se andras filmer utifrån sina egna drömmar och tolkningar. Tex din så nu när jag vet varifrån du kommer och hur du sett filmen kan jag ju värdera din feedback mer neutralt, på samma sätt som jag kan sortera bort morsans ja-skrikande och ta till mig det av hennes upplevelser jag känner är relevanta.

FilmFix - tack! Kan hålla med om köksscenen, men jag har liksom inget mer material att använda mig av, och solen låg på (juli, 11:00) så fick helt enkelt göra det jag kunde med materialet jag hade. Ville även "sterilisera" scenen så mycket som möjligt och jobba med extrema kontraster i svart och vitt för att lägga vikt vid ensamheten och tomheten.

Angående omklippning av filmen så kommer jag att vänta med det åtminstone ett par veckor. Då ska jag själv se om filmen från början till slut, och om jag upplever att den bör kortas ner gör jag det, inte annars ;)

Tack igen grabbar, och MnD du har så rätt så rätt. Jag vill jobba vidare med lite teman och tankar jag har, och det är nog inte säkert att mina senare alster överhuvudtaget kommer att följa dramaturgiska riktlinjer och kanske snarare kommer dras åt "konstvideo" hållet eller vad man nu ska kalla det. Fan vilket pretto jag låter som, ni får sortera bort det haha!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...