Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hur löser ni detta problem på bästa sätt?

Jag har material från olika kameror som ger tex 1440x1080 samt 1280x720 samt 640x480.

Det är inget alternativ och det finns ingen lösning att byta kameror osv, dessa ska klippas in huller om buller i många projekt framöver.

Materialet ska enbart visas på nätet vilket medför att kvaliten och storleken givetvis ska ner.

Jag skulle kunna rendera de högupplösta bilderna till 640x480 men det är ingen bra klösning. Då missar jag chansen att zooma in bilden i redigering mm på det mer högupplösta materialet.

Ska jag "scale to framesize" på det mindre upplösta materialet, och sedan ändå rendera ut det i nätkvalitet? Ger det förluster på något sätt?

Jag är helt enkelt osäker på hur en 1440x1080 sequence hanterar material som inte är 1440x1080 tex.

Postad

Om du inte bryr dig om en master i "högre" upplösning skulle jag, om du har snabb dator, klippa i masterstorlek - ex 640 x 480. Viktigaste är väl att ha koll att 720-materialet är progressive och 1080-materialet är interlaced? En variant är väl att rendera om 1080 till 720-progressive och klippa allt i 720P då det är ett vedertaget HD-format på nätet och det är enklare att skicka ut eftersom allt är progressive.

PPro (Scale to framesize "hintar" om PPro) hanterar det mesta blandat och du styr hur klippet hanteras via Interpret Footage dialogrutan. Scale to framesize stoppar "tillfälligt" möjligheten till att skala materialet, men det går att slå av igen vid behov. Har inte testat huruvida det ger sämre kvalitet än att skala om bilderna.

Ska du ut som Flash, tänk på att Flash för det mesta vill ha Square Pixels format och inte nått konstigt strechat tjafs.

//Max

Postad

Gör ett projekt som är 640 x 480 och jobba i det. Använd inte scale to frame size. Kolla istället vad för procenttal som fyller rutan. Scale to frame size lämnar svart i kanten ibland.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...