Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan

Jag har nyligen köpt en Canon HF s11.

Jag redigerar film i Premiere CS3 / CS4, men nu med AVCHD så säckar datorn ihop helt,

det tar evigheter att göra minsta grej.

Jag kan inte ens köra multicam-edit utan att det bara hackar fram.

Kan jag koda om till något annat format, som är "lättare" för premiere att läsa?

Jag har haft liknande problem med vissa AVI-filer (DivX och Xvid-filmer), men det löste sig genom att jag kodade om dom till DV-format innan jag drog in dom i Premiere.

Men till vilket format kan jag koda om AVCHD utan att tappa kvalité?

Tack på förhand! :-)

Postad

Det är ca 100-110 minuter, uppdelat på 5 MTS-filer, plus att jag även har 2st DV-filer från en DV-kamera som också ska klippas in..

Menar du hur mycket jag har ledigt på hårddisken eller? Där dom ligger finns iaf ca 150 GB ledigt.

Postad

Mja, asså AVCHD är väldigt jobbigt för datorn att redigera med, så då brukar/kan man konvertera om AVCHD till ett intermediate format, dvs. ett format mer lämpat för redigering, med andra ord lättare för datorn.

Kostnaden för att göra om ett hårt komprimerat format till ett mindre komprimerat format är just hårddiskplats.

Postad

tja, det tvistar de lärde om, som det heter ibland.

t.ex. DVCProHD, MotionJPEG, Cineforms NoeScene, kanske MPEG2... beror lite på vad man ska göra och kanske om det ska in i andra projekt senare.

Kör man Avid eller FinalCut så finns det ytterliggare/andra format som är nämnvärda som ProRes och DnxHD.

Postad

Lämpligen P2/DVC PRO-formatet. Du får, beroende på original upplösning, möjligen en viss liten skärpeförsämring. Detta om du filmat 1920 x 1080 eftersom P2/DVC PRO HD endast stöder 1440 x 1080.

Edit: Kim hann före - skyller på min otränade iPhone tumme.

/Max

Postad

DVCPRO HD har pga. bandbreds begränsning alltid en horisontell nedsampling av både 720 som 1080 signaler både i 50/60i världarna, kraftigast under 60i.

Lite trist att förlora 1/3 horisontell upplösning ur AVCHD's SMPTE 1080 signal, bara för att använda DVCPRO100 som en NLE lösning.

Ur åsikt bör det även provas en MPEG-2 Part 2 komprimering, säg, L-GOP under MP@HL i en bithastighetskompensation med ca. 40-50% ökning av grundmaterialets dataström, just för att kunna hålla en ren 1080 signal. Finns ingen anledning att rekommendera att en "endast-Intra" ström skall kodas i MPEG-2 Part 2 aspekt, då dataströmmen skulle toppa betydligt högre värden vid en 1080 signal för att motverka betydande visuell skillnad. Den visuella skillnaden blir med de flesta fristående MPEG-2 Part 2 encoders obetydlig vid rätt parametrar under Delta-Intra (L-GOP) kodning och med Adobes Main Concept motor skapas algoritmerna tveklöst med god precision. Detta om sammanhanget nu i åsikt endast skall motverka "visuell distinkt skillnad" och inte ta i hänsyn i övrigt tekniskt korrekta processer.

MPEG-2 Part 2 har vid den dubbla datahastigheten, vid samma upplösning och skanningsfrekvens ett mycket lättare avkodningsflöde i respekt till dagens hårdvara, än vad MPEG-4 Part 10 algoritmer har. Betydande stor del pga. den interna entropi kodningens komplexitet.

Postad

Det var mycket teknisk grejs som jag inte förstod nåt av :-)

Det löste sig iaf, det funkade hyffsat att redigera multi-cam i Vegas Pro 9,

när man drog ner kvalitén på preview till nästan sämsta :-)

Annars tänkte jag testa proxy-filer i Premiere CS4, men jag förstår inte varför dom inte gjort det lättare att använda såna, nu ska man ju själv krångla och koda om filerna till lägre kvalité.

Nå nu är det iaf bara för och efter-texterna kvar att fixa, sen är min teaterföreställning klar :-)

Postad
...nu ska man ju själv krångla och koda om filerna till lägre kvalité.

Kimster nämnde tidigare CineForm - NeoScene. NeoScene kodar om till 1920 x 1080 och kvalitetsskillnaden är noll. Ladda ner en testversion och testa och se vad du tycker.

Programmet NeoScene följer med. Då behöver du bara peka en gång var AVCHD filerna ligger och sedan en gång till för att koda om alla filer på en gång. Ganska lite krångel mao. :)

Postad

Ska testa NeoScen och se om det kan vara nåt.

Men den går ju också på 1000:- och jag tjänar ju inget på mina filmer... :-)

Sen tar det väl säkert en dag att koda om filer för mig, men min slödator.

Nr 1 blir att köpa ny dator, om nån månad, ska först till Thailand och filma lite där också :-)

Tack för hjälpen allihop! :-)

• 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...