Octavianus Postad 25 november 2009 Postad 25 november 2009 det är så att jag brukar köpa filminspelningssaker ihop med min kusin. Jag e bra sugen på att köpa en 35mm adapter, han har dock ingen koll på vad det är. Skulle vilja ha lite material, typ filmer bra texter om vad det är, och framförallt visa dess för OCH nackdelar. Som jag kan visa för honom så han förhoppningsvis blir sugen på att dela på en 35mm adapter. Men vill inte ha ngt material som gör att han känner sig lurad, utan ska vara både för och nackdelar, men mest mot fördelar. Visa hur fina bilder man få bla. 0 Citera
Hummel Postad 26 november 2009 Postad 26 november 2009 det är så att jag brukar köpa filminspelningssaker ihop med min kusin. Jag e bra sugen på att köpa en 35mm adapter, han har dock ingen koll på vad det är. Skulle vilja ha lite material, typ filmer bra texter om vad det är, och framförallt visa dess för OCH nackdelar. Som jag kan visa för honom så han förhoppningsvis blir sugen på att dela på en 35mm adapter. Men vill inte ha ngt material som gör att han känner sig lurad, utan ska vara både för och nackdelar, men mest mot fördelar. Visa hur fina bilder man få bla. Här kan du se hur bra det kan bli! http://downloads.letusdirect.com/video/#id=album-4&num=1 Enkelt summerat: + kort skärpedjup - tappar ljus (i mängder ibland) 0 Citera
Team_fagott Postad 27 november 2009 Postad 27 november 2009 + Lätt och roligt att göra skärpeåkningar + Kul att testa olika bränvidder +manuell bländare +manuell skärpa-focus - mer utrustning att släpa på 0 Citera
Octavianus Postad 27 november 2009 Författare Postad 27 november 2009 tack, bra inlägg. Skicka gärna upp några filmer eller väldigt pedagogisk text som förklarar vad det är också. Men fortsätt gärna att skicka upp andra filmer, texter eller skriv ngt här. Så han blir övertygad. 0 Citera
Norbert Postad 27 november 2009 Postad 27 november 2009 Pedagogisk? Gör väl ett försök. Stillbildsobjektivet projicerar bilden på en matt glasskiva som i sin tur filmas av bakifrån av videokameran. För att kunna komma nära och zooma in på den bilden med videokameran behövs en förstoringslins mellan kamera och mattskiva (achromat eller achromatisk lins). Bilden projiceras på mattskivan upp och ner. Många adaptrar åtgärdar detta med ett prisma likt det som finns i kikare, som också käkar lite ljus. Eftersom den lilla glasskivan ska fylla hela bilden är det viktigt att den är ren och repfri, då sånt annars blir förstorat och syns väl i bilden. Många adaptrar har därför en mattskiva som rör på sig för att kamerna inte ska "hinna se" eventuella skräp och repor. Det gäller dock inte för alla slutartider. Vissa slutartider kan hinna "frysa" mattskivans rörelse så att det syns. I de adaptrar där mattskivan inte rör på sig blir risken för att skräp och repor syns större ju mer man bländar ner stillbildsobjektivet istället. Ingen adapter är med andra ord perfekt, och jag får hålla med om att det blir lite bökigt att utrusta och sedan släpa på en kamera med adapter. Tappar ljus gör de, men filmar man utomhus på dagen eller har en eller fler starka lampor inomhus så går det bra. På plus-sidan kan jag säga att man får en riktigt skön look på bilden. Den blir kanske inte riktigt exakt som 35mm film, men den tar i alla fall den där videoudden av kameran. En ny värld öppnas. Man fotar (förhoppningsvis) på ett nytt sätt. Ens videos står ut lite rent fotomässigt då de flesta filmer runt omkring en filmas utan adapter, även om de nu blir vanligare. Nu ger jag upp. Kanske letar upp nåt klipp senare. 0 Citera
Octavianus Postad 27 november 2009 Författare Postad 27 november 2009 Pedagogisk? Gör väl ett försök. Stillbildsobjektivet projicerar bilden på en matt glasskiva som i sin tur filmas av bakifrån av videokameran. För att kunna komma nära och zooma in på den bilden med videokameran behövs en förstoringslins mellan kamera och mattskiva (achromat eller achromatisk lins). Bilden projiceras på mattskivan upp och ner. Många adaptrar åtgärdar detta med ett prisma likt det som finns i kikare, som också käkar lite ljus. Eftersom den lilla glasskivan ska fylla hela bilden är det viktigt att den är ren och repfri, då sånt annars blir förstorat och syns väl i bilden. Många adaptrar har därför en mattskiva som rör på sig för att kamerna inte ska "hinna se" eventuella skräp och repor. Det gäller dock inte för alla slutartider. Vissa slutartider kan hinna "frysa" mattskivans rörelse så att det syns. I de adaptrar där mattskivan inte rör på sig blir risken för att skräp och repor syns större ju mer man bländar ner stillbildsobjektivet istället. Ingen adapter är med andra ord perfekt, och jag får hålla med om att det blir lite bökigt att utrusta och sedan släpa på en kamera med adapter. Tappar ljus gör de, men filmar man utomhus på dagen eller har en eller fler starka lampor inomhus så går det bra. På plus-sidan kan jag säga att man får en riktigt skön look på bilden. Den blir kanske inte riktigt exakt som 35mm film, men den tar i alla fall den där videoudden av kameran. En ny värld öppnas. Man fotar (förhoppningsvis) på ett nytt sätt. Ens videos står ut lite rent fotomässigt då de flesta filmer runt omkring en filmas utan adapter, även om de nu blir vanligare. Nu ger jag upp. Kanske letar upp nåt klipp senare. Jätte bra inlägg, till och med så jag lärde mig lite, trodde jag visste precis vad det va, men si det visste man inte. Nu vet jag mer. 0 Citera
camarade Postad 29 november 2009 Postad 29 november 2009 Använder du billigare prylar (typ twoneil) skulle jag nog säga att det är en ganska "egen" look, snarare än 35mm film. Om man gillar det eller inte är en smaksak. En statisk adapter är VÄLDIGT jobbig att hålla ren från smuts, å andra sidan är det mer att konka på med en roterande. Gammalt test med min twoneil/Hv30: http://i48.tinypic.com/id9mqc.jpg (På nedre bilden ser du hur det blir om man missar att zooma in tillräckligt). Gå in på vimeo och sök på 35mm adapter test så får du upp maaassor i varierande kvalitét. 0 Citera
Raw Postad 29 november 2009 Postad 29 november 2009 Tjenare Octavianus ;) Jag är väldigt insatt i det här med 35mm adapters då jag är mitt uppe i att bygga en egen. Jag har någ några länkar som kan hjälpa dig :) > Här i denna film kan du se hur det fungerar med 35mm adapters och han förklarar på ett väldigt bra sätt. > & i denna (korta) film kan du se lite snabbt hur man monterar den. Det finns tonvis med material att hitta om 35mm adapters "on google" till exempel :) Lycka till :bire 0 Citera
Octavianus Postad 29 november 2009 Författare Postad 29 november 2009 tack ska ni ha. Detta blir susens. Nu måste han ju bli övertygad om hur bra det är med 35mm adapter. 0 Citera
Hummel Postad 29 november 2009 Postad 29 november 2009 tack ska ni ha. Detta blir susens. Nu måste han ju bli övertygad om hur bra det är med 35mm adapter. Då jag använt en Letus35 en del till min HV20 kan jag berätta lite mer. Tar man tid på sig och ser till att även ha bra ljus blir det bra resulat. Du behöver även en del arbete i post för att få bra resultat. Skulle jag i dag köpa grejor tror jag att det lutar åt en 5D mk II speciellt nu när 24/25 fps ska komma. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.