Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Försöker få till en bild där en båt, (hangarfartyg), ligger ute i havet. Havet är en bild för sig och båten en bild för sig.

Jag laddar upp en bild på hur det blev. Jag behöver hjälp med hur jag ska göra det trovärdigare. Man ser tydligt att det är en båt som ligger ovanpå havet och inte i.

Tack!

bat.jpg

Postad

Öhh, skojar du?

Ok om nej, studera bilder och lär av dem.

Du har ju inte ens försökt! Jag vet att du är av den yngre skolan men detta ska man inte ens acceptera av en 12-åring.

Kolla den bild jag bifogat och se själv vad som behövs för att göra din bild trovärdig.

Vilket är rätt mycket och det är lika med mycket jobb.

Börja med stillfoto och lär dig sammanfoga dem.

Använd Gimp eller Photo Shop.

Kom tillbaka om en vecka och visa om du lärt dig nått.

Jag vill utmana dig och säga att om du återkommer om en vecka och det ser hyggligt ut så ska jag fortsätta komma med idéer på hur du kan göra bättre.

Om det ser lika illa ut som det du visat här nu så ska du sluta tro att du nånsin kan producera nått någon annan vill se och då ska du sluta för din egen skull.

(Det här påminner om folk som tror att de kan sjunga i idol.)

aircraft carrier.jpg

Postad

Tänk på dessa saker:

- Ljuset, Hur faller det? Vilken färg har ljuset? Din båt ser lite väl "glödlamps-gul! ut i jämförelse med resten av bilden.

- Elementen (inte värmeelement), Vågor, Skum, Regn, Rök Ånga etc.

- Tyngdkraften, din båt ser ut och sväva ;)

Postad

Tack för svaren!

Jag har tagit åt mig av förslagen och fixas med ljuset, samt fixat skugga och fixat med vattnet runt omkring båten med hjälp av Fractal Noise.

Det blev bättre, (det hoppas jag ni håller med om), men det går säkerligen att utveckla ytterligare.

Vad kan jag utveckla, och hur? Hur kan jag göra vattnet runt båten snyggare?

Tack

ba good.jpg

Postad

Det är fortfarande på tok för lite skum runt fören på båten. Titta på Stefan_holst's bild.

Och att göra båten suddigare gör inte båten snyggare. Man ska aldrig ta i för mycket av smådetaljer som t ex Blur.

När jag menade ljuset så syftade jag på båten, inte på bakgrundsbilden. Den har ett väldigt gulstänk över sig som du borde ta bort med antingen "Selective Color"(Selektiv Färg), "Color Balance"(Färg Balans) eller "Curves" (Kurvor).

Postad

En klar förbättring! Men du borde ta dig en titt på båtens skärpa. Den är en aning för suddig om du frågar mig. Och sen tror jag du kan minska det gula och öka det blå ljuset mera.

Postad

Problemet för mig är att båten inte ska ligga still i havet/vara en stillbild. Meningen är att det ska vara ett klipp där båten åker. Jag testade att animera Fractal Noise-effekten, men den blev inte snyggt. Hur kan jag göra detta?

Postad
Problemet för mig är att båten inte ska ligga still i havet/vara en stillbild. Meningen är att det ska vara ett klipp där båten åker. Jag testade att animera Fractal Noise-effekten, men den blev inte snyggt. Hur kan jag göra detta?

Bilderna du gjort har förbättrats radikalt men kan fortfarande bli mycket bättre.

Det du vill är inte lätt.

Gör en sak i sänder jag måste hålla med Quantum att din färgbehandling inte duger.

Din ursprungsbild är nog inte den bästa, den behöver hålla hög upplösning om det ska fungera bra.

En båt som ska vara i rörelse mot dig är nästan omöjlig att få realistisk om den bygger på en 2d bild.

Mer stillastående och från sidan vore enklare.

Ser du på tv serien om John Adams, USA:s andra president? Där är nästan alla scener datormanipulerade. Bland annat tänker jag på ett sjöslag.

Kolla den film som visar nedbrytningen av cg element och film och bli inspirerad.

Lägg gärna upp ditt klipp via tuben eller annat här så får vi se vad du gjort.

Postad

När jag gämför den första bilden med den senaste, så är resultatet nu mycket bättre! Men jag skulle nog säga att du skulle kunna ändra färgen på båten lite till ,så att den blir ännu gråare, du kan ju ta bort lite färg kanske. Annars ser det bra ut. Men om det ska vara i en film, så blir det ju komplicerat, eftersom vågorna ska röra sig, och båten ska röra sig på 3D vis...Där har jag dock inga kunskaper, 3D är inte min sak...Men sök runt lite på forumet. Jag såg på startsidan att det fanns någon gratisbok för blender, ett 3D program. Checka den artikeln kanske?

Postad

själv håller jag på ganska mycket med photoshop och kan väl hyffsat mycket om retuchering.

(Det kommer bli ÄCKLIGT SVÅRT att få till det här i en rörlig sekvens då det är svårt att bara få till en bildruta!)

Det kanske blir lite återberättning av vad andra sagt men till att börja med har du placerat fartyget (inte båt) helt fel i förhållande till bakgrundsbilden. Om du ska använda det där bilden på båten måste du förminska den å förskjuta den lång bak i bakgrunden på andra bilden. Bilderna är nämligen tagna på helt andra sätt. Ena bilden är inszoomad, andra inte, ena är fotad från högre höjd, andra inte ...sånna faktorer spelar STOOR roll i att få det verkligetstroget.

Sedan har vi det här med färgen. Den är helt ute och cyklar. Bakrundsbilden har en mycket mycket kallare färgton än vad fartyget har. Även ljuset faller lite fel. Vågorna ser väl ganska ok ut:) Kanske att det skulle vart lite mer "vågor" istället för vattenskum men det beror alldeles på hur fort fartyget åker.

Som sagt, ta insperation ifrån riktiga fartygsbilder och sekvenser för att ha ågot att referera till :)

Du kanske inte fick så mycket hjälp angående animeringen men du kanske fick lite insperation till att få det lite mer verklighetstroget.

Postad

Raw sa något bra där!

Perspektivet är inte i fas med bakgrunden. Man ser för mycket av skrovet. Som du ser så är vågorna inte mycket större längre fram i bilden än längst bak i bilden. Det betyder att bilden är tagen ganska högt upp och inte från t ex en båt.

Det du kan göra istället för att ta om bilden är en perspektiv-förskjutning. Det betyder:

1. sänker ner båten längre ner i vattnet, sudda bort lite av skrovet.

2. skalförändrar i omformnings-rutorna. Ctrl+T sedan drar du i en av de små kvadraterna som visas runt ditt båt-lager. (Detta i PSD)

• 3 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...