jepser Postad 21 november 2009 Postad 21 november 2009 Hej! Jag håller på med en stop motion-film. Och det verkar inte som att jag kan välja ett fota med 16:9 i min kamera. Dock vill jag ha filmen i 16:9-formatet. När jag redigerar i datorn senare kan jag ju göra arbetsytan till 16:9, så att en bit av bilden utesluts. Är det ett lämpligt sätt att gå till väga? Tack! 0 Citera
StenR Postad 21 november 2009 Postad 21 november 2009 Vad har du för kamera? Om den bara klarar 4:3, tejpa monitorn upptill och nertill, dvs du får beskära bilden när du redigerar. 0 Citera
jepser Postad 21 november 2009 Författare Postad 21 november 2009 Jag har en Konica Minolta Dimage Z3. Det spelar väl ingen roll om jag tejpar, eller? 0 Citera
Skoogh Postad 2 december 2009 Postad 2 december 2009 om du kör med en stillbildskamera borde de vara såpass högupplösta bilder, så de gör inget om du beskär bort en bit av bilden. Om du, å andra sidan, hade spelat in i SD 4:3 och beskärt det till 16:9 m letterboxes hade en betydande del av bilden försvunnit, vilket hade tagit en lågupplöst bild (4:3 bilden) och beskärt ner upplösningen ytterligare (när du skapar en 16:9bild). Du behöver inte tejpa, bara du tänker på letterboxingen. 0 Citera
Nyaz Postad 12 december 2009 Postad 12 december 2009 Det blir dock lättare om du tejpar, så du ser var saker och ting är i bild. Annars kanske du upptäcker i efterhand att du klippte bort huvudet på någon... 0 Citera
Peus Postad 19 december 2009 Postad 19 december 2009 Delvis transparent tejp är ett bra tips som väldigt få använder sig av. M.v.h. Pontus w 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.