Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag håller på med en stop motion-film. Och det verkar inte som att jag kan välja ett fota med 16:9 i min kamera. Dock vill jag ha filmen i 16:9-formatet.

När jag redigerar i datorn senare kan jag ju göra arbetsytan till 16:9, så att en bit av bilden utesluts. Är det ett lämpligt sätt att gå till väga?

Tack!

• 2 veckor senare...
Postad

om du kör med en stillbildskamera borde de vara såpass högupplösta bilder, så de gör inget om du beskär bort en bit av bilden. Om du, å andra sidan, hade spelat in i SD 4:3 och beskärt det till 16:9 m letterboxes hade en betydande del av bilden försvunnit, vilket hade tagit en lågupplöst bild (4:3 bilden) och beskärt ner upplösningen ytterligare (när du skapar en 16:9bild). Du behöver inte tejpa, bara du tänker på letterboxingen.

• 2 veckor senare...
Postad

Det blir dock lättare om du tejpar, så du ser var saker och ting är i bild. Annars kanske du upptäcker i efterhand att du klippte bort huvudet på någon...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...