ahdw Postad 16 november 2009 Postad 16 november 2009 Hej! Till att börja med: Jag kör Premiere Pro CS4, sitter på macbook pro 4GB i RAM. Och till frågan; Jag fick den här uppmaningen: "Du måste arbeta i QT HD Pro-Res hela vägen och leverera en färdig klipp fil i det formatet innan grading samt en edl" 1. Jag förutsätter att det går att arbeta i QT HD Pro-Res? Eller? 2. Jag förstår inte riktigt hur jag exporterar till QT DH Pro-Res ur PPCS4? Var och hur? 3. Finns ju ett alternativ om att exportera EDL, är det något man bör tänka på? (t.ex. exportera audio separat, eller inte alls…? Enormt tacksam för svar! 0 Citera
Kimster Postad 16 november 2009 Postad 16 november 2009 mja är det inte så att man måste ha FinalCut installerat för att få tillgång till ProRes 422 kodeken..? 0 Citera
ahdw Postad 16 november 2009 Författare Postad 16 november 2009 Jag har inga problem med PPCS4 liksom, jag gillar det. Men jag förstår inte riktigt grejen, jag har ju betalt för det här. Hur kan det vara så här? Adobe måste ju tappa klippare efter klippare med varje miss mot FCP. Är det typ amatörvarianten gente mot FCP som ska vara proffsigare? Så om man har FCP7 så kan man exportera ur PPCS4? Eller måste jag göra jobbet i FCP7? Kanske borde passa på att fråga det här också då. Jag ska ha iväg en grej som en tiff sekvens för tape to tape grading i ett annat projekt. Är det något problem med PPCS4 där också eller? 0 Citera
Max_H Postad 16 november 2009 Postad 16 november 2009 Då kan man ju vända på frågan: Vad har du för material, vart ska materialet och vilket workflow ska du använda? (Ljud, Färgkorr, Grafik) //Max 0 Citera
ahdw Postad 16 november 2009 Författare Postad 16 november 2009 "Då kan man ju vända på frågan: Vad har du för material, vart ska materialet och vilket workflow ska du använda? (Ljud, Färgkorr, Grafik)" 1. Jag ska klippa en onelight i QT HD Pro-Res från framkallning, som sen ska (scannas) och gradas på Sto.pp. Till det behöver jag en färdigklippt fil i QT HD Pro-Res samt en EDL. (sen ska det på en låt i online, men det är kanske inte relevant) 2. HD Quicktime filer (filmat på Mark 2) som ska gradas på Riviera och ska levereras som TIFF-sekvens för tape to tape-grading, eller vad det nu kan kallas. (Online med lite bildstabilisering från en skakig åkning och på med ljud.) 0 Citera
Max_H Postad 16 november 2009 Postad 16 november 2009 Är inte filmen jättelång kanske du kan leverera QT Animation til Sto.pp. istället. Samma gäller delvis för 2:an, där du ev får laborera lite med EDL (om du ska klippa filerna "konstnärligt" också) eftersom uppspelningen av QT-filer från Mark II är rätt sega. Så länge Apple, helt eller delvis, har låst sin Pro-Res codec till FCP är det inte mycket Adobe kan göra åt det. //Max 0 Citera
ahdw Postad 16 november 2009 Författare Postad 16 november 2009 Okej men: 1. Om jag har FCP7 installerat, kan jag använda den codecen i premiere pro cs4 då? 2. Om nej, tråkig följdfråga: kan man överföra premiere pro projekt till FCP7 och fortsätta där? 0 Citera
Max_H Postad 17 november 2009 Postad 17 november 2009 Surt! Tack för svar och support!!! Ska man tippa på att Adobe heter Apple inom tio år? (eller tvärtom) Vem vet... Ironiskt nog var det: Snubben som först skrev Premiere 1.0 (som då hette Reeltime) Som sedan skrev Macromedia Final Cut 1.0 för Mac/PC Som sedan köptes av Apple (innan den släpptes) som sedan (av förståliga skäl) lade ner PC versionen Varpå Adobe 2004 köpte Macromedia Sen vet man inte... kanske enklast om nån köper upp både Sony/Avid/Apple/Adobe/Autodesk/Quantel så kanske vi får den fulländade videoredigerings produkten... ;) Förresten: 1. Om jag har FCP7 installerat, kan jag använda den codecen i premiere pro cs4 då? 2. Om nej, tråkig följdfråga: kan man överföra premiere pro projekt till FCP7 och fortsätta där? 1. Jepp. 2. EDL eller AAF. Ännu så länge finns bara tvärtom för PPro (dvs PPro kan importera FCP projekt) //Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.