Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Oftast när jag tänker kring ett filmmanus begränsar jag mig medvetet/omedvetet till den skara folk jag känner som kan tänkas agera i mina filmer och inspelningsplatser jag känner till, samt budgeten som jag har att lägga på en film. Detta tänk begränsar den kreativa processen i manusskrivandet, för jag vill ju inte skriva ett manus som inte går att genomföra i praktiken med den lilla budget man har... Hur fasen får man rätsida på detta?

För jag menar, även om manuset är överambitiöst, är det ju inget direkt hinder för att genomföra med en knaper budget.... Kreativiteten sätter inga gränser!

Postad

Du kanske ska pröva att låta någon annan skriva ett manus på din historia?

Begränsningarna som denna behöver ha handlar ju mer om antal skådespelare, max antal platser mm. Det är ju ett sätt att komma förbi de begränsingar som du ser och se saker från en annan synvinkel.

Postad

Om inte annat kan du ju helt enkelt införa förutsättningar för ditt eget manusskrivande.

T.ex. Sikta på att skriva ett manus för någon annan att filma och rollsätta eller kanske som en pjäs, teater, har du sett Dogville?

En annan förutsättning kan vara att du helt enkelt inte får ha med någon karaktär som påminner det minsta om någon vän du har som kan tänkas spela, använda andra människor du känner eller vet om i stället, skriv in roller baserade på hmm Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt eller vad som helst, Robinson Robban.

Går förståss även bra att skriva en roll för Peter Stormare som utspelas i Indien, brain storma lite löst, kort i en hatt eller nå. Återigen förutsättningar som du måste jobba utefter, riktigt bra träning i likhet med vad många manusförfattare stlls inför när de jobbar på TV serier och dylikt samt så kan det leda till mycket intressanta manus.

Är tanken sedan att du skall filma det så blir du kanske tvungen att adaptera manuset något men du har likväl förutsättningen till en film med out of the box tänk.

Problem och hinder föder kreativa lösningar.

Ge dig själv förutsättningar och riktlinjer innan du börjar skriva och följ dem.

Över huvud taget att strukturera upp historien innan man sätter sig och skriver är en mycket god idé.

Lycka till m.v.h. /Pontus W

Postad

Jag tycker själv att det är ganska kreativt att begränsa sig!

Alla manus som jag skriver, så tänker jag som OP. Vilka personer känner jag, vilka platser kan vi filma på osv. Utifrån det så blir storyn mer levande.

Det viktigaste för mig är att känna att det blir av att filma det. Ingen idé för mig att skriva något som ingen orkar filma (på min amatör nivå).

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...