Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag försöker redigera film med premiere pro.

Min dator är en HP

vista home premium

intel core 2 duo CPU T8300 @ 2,4 GHz

Nivida GeForce 8800M GTS

Ska det gå att jobba med MTS filer med denna dator?

Jag upplever det som väldigt trögt. Och i "preview" rutan hackar och hänger inte bilden med alls. Är det så?

Sen när jag exporterat filmen så är det ofta gröna filmrutor mitt i klippen..VARFÖR? Man lägger ner massa tid och så när man väl får se resultatet så är det bara att börja om!? Slutresultatet kan även det hacka lite..

Tacksam för tips kring MTS filer och redigering, redigeringsprogram osv.

Postad

Se till att du uppdaterar:

- Till senaste versionen av PPro CS4 (4.2 kom igår).

- Senaste versionen av grafikkorts drivrutinerna.

Hur mycket ram har du?

En workaround är att transkoda allt till P2-formatet innan du börjar klippa.

/Max

Postad
Se till att du uppdaterar:

- Till senaste versionen av PPro CS4 (4.2 kom igår).

- Senaste versionen av grafikkorts drivrutinerna.

Hur mycket ram har du?

En workaround är att transkoda allt till P2-formatet innan du börjar klippa.

/Max

Jag har uppdaterat, dock inte det som kom igår då. Det borde väl fungera iallafall..?

ramen är på 4Gb

vad är P2 formatet ?

Jag förmodar att man går miste om kvalitén då?

Postad

Glöm inte graffekortet om du inte gjort det - CS4 är känsligt för just dom.

P2 är egentligen ett inspelningsmedia, borde skrivit DVCPro HD - som är mindre komprimerat än AVCHD. Dock stöder det i dagsläget endast 1440 x 1080 så du tappar lite upplösning.

Men det är i alla fall simpelt koda om alla filer på en gång. (Dra och släpp alla filer och välj en preset med samtliga filer markerade.)

//Max

Postad
Men tror ni datorn ska palla med eller ska man byta dator??

Jag vill helst inte gå ner i kvalité..

grafikkortet är uppdaterat..

Datorn bör klara av det. Jag sitter själv på en AMD Ahtlon 64 6000+, 4GB DDR2, Geforce 7800.

Okomprimerade .MTS filer går rätt trögt att spela upp, går dock rätt smärtfritt att skumma igenom klippen med MPC och CoreAVC.

Redigeringen går... hyfsat trögt, men helt klart acceptabelt. Åtminstonde slutresultatet blir perfekt. Använder förövrigt Video Vegas v9.

Postad

Ok, Jag upplever det väldigt irriterande när man inte kan se något av det man jobbar med. Utan måste exportera för att se resultatet.

Är det någon som vet varför det blir helt grönt mitt i mina klipp ibland ? Vad beror det på

? Det är inte i övergångar eller på effekter utan mitt på vanliga klipp kan det bli 2 sekunder helt grönt..

Postad
Vilken kamera har du och vilket format och kvalitet spelar du in i?

Har du ett testklipp som trasslar?

Vilken version av Quicktime har du?

//Max

Hmm, Canon hf200 25p

tyvärr inget testklipp

Quicktime uppdaterar väl sig själv så jag förmodar att det är den senaste versionen?

(sitter inte vid min dator nu)

En annan sak som slog mig.

finns det ingen sida, tråd, med AVCHD REDIGERING- ALLT DU BEHÖVER VETA`:)

Märker att jag inte hänger med på alla termer osv. när jag googlar runt.

Var lär man sig mer?

Man märker ju uppenbart att många är osäkra och inte får till det riktigt.

Och i forum får folk ofta inte några riktigt bra svar heller.

Enligt min uppfattning då jag klickar runt.

Postad

Håller med realitybites här. Det är väldigt spretigt med tipsen om hur man bäst redigerar i de HD-format som kameror idag filmar i..

Jag minns då DV slog igenom och det började dyka upp DV-kameror i mänskliga prisklasser. Då var också formatet lite spretigt med diverse olika varianter på något som skulle vara en standard (hette det). Vanliga datorer orkade just och just spela upp klippen men i ett redigeringsprogram så hann man inte riktigt med. Det var oftast tvunget med ett specialkort av något slag för att kunna klippa ordentligt med realtime playback. Jag jobbade i en semi-proffs studio med sådan utrustning och Premiere då.

Sedan dess har ju DV blivit ett ganska välsupportat format som bra går att både spela upp och redigera i med en vanlig bruksdator utan specialkort eller liknande. Jag antar att samma sak kommer att hända med de HD-format vi får in idag...

Jag får in material i MJPEG från min kamera och bilden är bra, men det är ganska hårt komprimerat. Jag är inte 100% på vilket format jag skall koda om allt till innan redigering för tillfället och har provat med några olika. Har dock inte gjort något större projekt ännu i HD så jag har inte satt processen riktigt på prov känner jag..

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...