Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejhej,

Jag har skrivit ett flertal manus till något som kanske skulle kunna bli en humorserie för tv (kanske lite väl seinfield inspirerad emellanåt men det är ju till för att utvecklas), skulle vara kul att få kritik från er där ute i alla fall och skulle även vilja ha hjälp att komma vidare för att verkligen göra någonting ...hoppas någon av er kanske har en liknande humor som jag.

Jag lägger upp ett av manusen här, har även tidigare lagt upp ett manus för ca ett år sedan, men detta är nyare (och bättre hehe)!

//karl-johan

2.8 Den kranka och dödsdömda.pdf

Postad

Jag tror att skriva komedi är bland det svåraste som finns att skriva. Läst två sidor sedan gav jag upp, det var inte roligt, kändes som meningslöst dravel som inte ledde någonstans.

Tror att det är viktigt att snabbt presentera karaktärerna i en humorserie så att vi snabbt vet, ”Jaha, Joey är lite dum, Rachel är bortskämde, Ross är deppig…” och så vidare.

Av det lilla jag läste märkte jag inga karaktärsdrag, såg alla bara som griniga och elaka.

Kanske titta på komedier och pausa efter varje scen, vad var det som var roligt och varför? Hur lång var scenen? Och så vidare. Kanske är det någon här som har tips på hur man skriver komedi?

”Att skriva TV-manus” av Johann Zollitsch är bra så vitt jag minns, kanske finns den på ditt bibliotek?

Kanske satsa på att skriva en scen i taget? PS, har du en synopsis för serien?

Postad

Håller med Shelly, presentera karaktärerna, för vet vi vad de är för personer kan det de säger bli roligare. Låter kanske lite skumt sagt men just nu ser jag bara 3 personer framför mig som verkar extremt gnälliga och inget som skiljer dem åt förutom namnen.

Vilket är en annan grej jag reagerade på, tänker självklart på dialogerna då. Verkar som att alla tre verkar vara exakt samma typ av människor och ingen vill se en serie om 3 exakt likadana personer. Fråga dig själv efter du läst manuset, vad skiljer egentligen Melvin från Tim? Någon tyckte att han va viktig, varför tror han de? Något han jobbar med eller...? Ett par frågor. (nu kanske allt det här avslöjas i slutet av manuset, inget jag skulle veta då jag inte läste allt).

Sen fick jag lite Senifeld vibbar av situationen i sjukhuset, en döende människa ber Elaine, Jerry och George om en tjänst. Men tror inte de hade ifrågasatt tjänsterna rakt framför den döende utan accepterat det och sen gnällt i efterhand mellan varandra kanske kolla vem som fick den "jobbigaste" tjänsten, liksom jämnfört tjänsterna. Geroge vill byta tjänst med någon osv...

Jag kanske förklarar dåligt men det är sent och jag är trött. Hoppas du förstod vad jag mena.

Postad

Hej å tack för era svar,

Ni har ju helt rätt! Jag skrev ju några andra "avsnitt" innan och glömde ju helt bort att få fram de olika karaktärerna och deras bakgrund i det här manuset, så det faller ju platt och ni blir uttråkade redan i efter två sidor. Jag ska försöka skriva om det...

• 1 månad senare...
Postad

Helt ok. Men som de andra sagt, karaktärerna behöver presenteras tydligare. Åtminstone om det här ska vara det första avsnittet. Fick också lite seinfeld-vibbar under sjukhus-scenen, vilket var kul, men du kanske ska hitta din egen nische. Öppningsscenen innehöll mycket onödigt som var varken intressant eller roligt. Överlag lite för lite roliga skämt, men relativt intressant handling.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...