Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Är rätt ny inom filmbranschen, har tidigare använt Sony HVR-A1e men vill nu köpa en egen kamera.

Håller de mindre kamerorna (i 10.000 kronors klassen) för till exempel SVT? Då menar jag framförallt ljudmässigt. Eller är man tvungen att köpa till en XLR adapter för att ljudet ska bli godkänt? Har tänkt intervjua människor och spela in bakgrundsljud.

Vore väldigt tacksam om någon hjälpa mig!

Postad

XLR är helt nödvändigt tycker jag, eller åtminstone en bra extern mic som Röde. Om det är en liten kamera du vill så kanske du ska köpa en lite dyrare modell som kan ta XLR-mickar som t ex Panasonic HMC41 eller JVC HM100.

Postad
XLR är helt nödvändigt tycker jag, eller åtminstone en bra extern mic som Röde. Om det är en liten kamera du vill så kanske du ska köpa en lite dyrare modell som kan ta XLR-mickar som t ex Panasonic HMC41 eller JVC HM100.

Tack för ditt svar! Jag hade tänkt köpa ett Röde kit med videomikrofon, pistolhandtag och mikbom. Frågan är bara om ljudet håller tillräckligt bla kvalité för en säljbar produkt?? (Ex SVT eller andra) Eller måste man ha en XLR adapter också???

Jag vill gärna ha en liten kamera som inte väcker för stor uppmärksamhet i det land jag ska filma men jag vill ändå att den ska ge bra kvalite. Jag resonerar så att innehållet ändå alltid är viktigare än formen så jag behöver inte satsa på en proffskamera i 40.000 kronors klassen.

Postad

XLR-ingången gör inte att det blir bättre ljud. Den möjliggör användander av balanserade kablar som är mindre känsliga för störningar.

Jag har haft stor framgång med HV20 och Röde NTG-2 mikrofon.

/KN

Postad

Din fråga är lite konstig. Vill ett produktionsbolag/TV köra ditt material så gör dom det, oavsätt om det är SD eller 1080p25. Det beror snarare på om innehållet ärtillräckligt bra.

TV sänder mobilfilm om de måste.

Om du siktar på amatördokumentärer som du skickar till TV i förhoppning om att få materialet i rutan så duger det bra med en konsumentkamera med extern mic. Röde-kittet du nämner kommer fungera helt OK.

Att jobba med kontinuerlig produktion är en helt annan sak...

Postad
Att jobba med kontinuerlig produktion är en helt annan sak...

Vad menar du med "kontinuerlig produktion"? Vad för slags utrustning använder du?

Har tänkt ungefär samma sak runt innehållet och form. Jag är helt säker på att jag har ett väldigt intressant innehåll men på grund av en låg budget kan formen inte bli för avancerad..dessutom är det jag vill producera inte i första hand kommersiellt dvs, jag gör inte film i huvudsak för att sälja

Postad
XLR-ingången gör inte att det blir bättre ljud. Den möjliggör användander av balanserade kablar som är mindre känsliga för störningar.

Jag har haft stor framgång med HV20 och Röde NTG-2 mikrofon.

/KN

Bara nyfiken, hur menar du med "stor framgång"? Har du funnit någon distrubution för dina filmer? Kan man se ditt material någonstans?

Postad

Just Sony HVR-A1E används en del i tyska tv-bolag vet jag. Jag har samarbetat lite med tyskar och mer är på gång. Vi har haft var sin Z1 som huvudkameror (två fotografer), sen har vi haft en A1 för att ta fasta extra klippbilder. På ett extra stativ, fäst vid någon maskin eller liknande, lite beroende på vad som filmats.

Allt inspelat på HDV idag, tidigare körde man Dvcam 16:9 med dessa, men bytte för ca 2 år sedan till HDV när redigeringarna uppgraderades.

Den svaga länken är utsändningarna, allt sänds idag i SD DVT-S/T.

Vi kommer att ha pyttelite HV30 i ett kommande program, och det tror jag inte blir nått problem alls. Men HV30 passar generellt sett inte för våra program eftersom vi filmar mycket från fordon.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...