BauerRoyal Postad 24 september 2009 Postad 24 september 2009 Jag är helt ny på det här så ha lite överseende om frågorna är dumma:-), har precis fått hem en Bauer C Royal kamera som jag tänkte ta med mej på en bilresa i USA i vår. Jag undrar hur jag bör förvara min film/filmer under resan som är drygt 3 veckor lång. Klarar filmerna tullen? Kan jag ha en "halvt filmad" rulle liggandes i kameran och sedan bara fortsätta filma? Hur bör jag förvara de exponerade rullarna?, vi kommer i princip bo i bilen= varmt. Hur bråttom är det att framkalla filmerna? Kan jag vänta med det tills jag kommer hem till Sverige? (Läste nånstans att det var väldigt bråttom...) Jättetacksam för all hjälp jag kan få, den som inte frågar får inget veta;-) //Rickard 0 Citera
Meikäläinen Postad 24 september 2009 Postad 24 september 2009 Jag brukar ha en halvt exponerad filmrulle i stillbildskameran i upp till ett år ibland utan att de sker någon märkbar förändring av bild kvaliteten. Så detsamma gäller för smalfilm. Ha inte filmkassetterna att ligga framme i solen iallafall, utan ha dem nedpackade i en väska. Vill man vara säker på att filmerna klarar tullen kan man skaffa en blypåse, vet dock inte om det är nödvändigt. 0 Citera
BauerRoyal Postad 24 september 2009 Författare Postad 24 september 2009 Ok,tackar! Borde det inte vara helt lugnt om jag packar filmerna i handbagaget? 0 Citera
Team_fagott Postad 24 september 2009 Postad 24 september 2009 JO det borde det. Jag tror inte att tullens röntgenutrusning skadarfilmen. 0 Citera
nautique04 Postad 24 september 2009 Postad 24 september 2009 Var försiktig med att ha den i handbagaget! hade iof en 35mm kamera som jag körde igenom xray maskinen och det blev inte så kul! Det är ju inte varje dag man åker till Hawaii! :) 0 Citera
BauerRoyal Postad 24 september 2009 Författare Postad 24 september 2009 Var försiktig med att ha den i handbagaget! hade iof en 35mm kamera som jag körde igenom xray maskinen och det blev inte så kul! Det är ju inte varje dag man åker till Hawaii! :) Nej, det var så jag tänkte oxå,inte kul att få filmerna förstörda på vägen hem från semestern. Är det alltså bättre att packa filmerna med det incheckade bagaget? Jag trodde det var där dom blev förstörda..eller? 0 Citera
niclastörnblom Postad 27 september 2009 Postad 27 september 2009 Nej, det var så jag tänkte oxå,inte kul att få filmerna förstörda på vägen hem från semestern. Är det alltså bättre att packa filmerna med det incheckade bagaget? Jag trodde det var där dom blev förstörda..eller? Packa aldrig film i incheckat bagage. dom använder en kraftigare strålning än vid handbagaget. Jag har haft iso 400 i handbaget, och det har inte varit några problem. men jag bruka alltid prata med dom innan jag röntgar. Angående bly påsar...måste inte tullpersonalen öppna upp blypåsarna?,,annars kan man väl typ smuggla andra saker, och jag tror dom kanske använder en starkare portion strålning ifall om dom inte kan se igenom blypåsen... fast jag kan ju ha fel! ett intressant ämne, helt klart! 0 Citera
BauerRoyal Postad 27 september 2009 Författare Postad 27 september 2009 Läste nånstans att man har rätt att begära en "handkontroll" av handbagaget istället för röntgen när man reser in o ut ur USA. Det skulle ju vara bra. 0 Citera
niclastörnblom Postad 28 september 2009 Postad 28 september 2009 Läste nånstans att man har rätt att begära en "handkontroll" av handbagaget istället för röntgen när man reser in o ut ur USA. Det skulle ju vara bra. Man kan ringa i förväg och fråga flygplatsen, speciellt ifall om det är några 122 meter rullar som måste checkas i ett laddningstält... 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.